topNotif

خواص عالی زعفران برای سلامتی

2742 بازدید
22 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

خواص عالی زعفران برای سلامتی که بد نیست با آن آشنا شوید

زعفران در کتب طب به نام های بخوان، کیسر، رفون، رقان و قمحان شناخته شده است و همینطور در زبان عربی به کروکو معروف می باشد، یکی از ادویه های معروف و در عین حال خوش طعم و رنگ در ایران است. این گیاه در اکثر غذاها، دسرها و نوشیدنی های ایرانی استفاده می شود. اگر چه از زعفران بیشتر به عنوان یك چاشنی معطر و خوش رنگ در مواد غذایی استفاده می شود، اما دارای خواص درمانی فوق العاده ای است. این گیاه تقویت کننده قلب و مقوی معده است. از آن به عنوان تونیک و ضد تشنج استفاده می شود و به عنوان آرام بخش و صد اسپاسم مصرف سنتی دارد. حال در این مقاله با خواص عالی زعفران برای سلامتی آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه زعفران

زعفران (Crocus sativus)، گیاهی است از خانواده زنبق (Iridaceae)، پایا، چند ساله كه ارتفاع آن ١٠ تا ٣٠ سانتیمتر می رسد. این گیاه بدون كرك و با سوخ نسبتا بزرگ و تقریبا كروی كه دارای پوششی متشكل از الیاف توری است و در انتها شبكه های باریك و دراز دارد. برگ های آن به تعداد ٦ تا ١٠ عدد ایستاده و در حاشیه مژكدار است كه همزمان با گل ظاهر می شود. گل های زعفران به تعداد ١ تا ٢ عدد به رنگ بنفش و نسبتا بزرگ هستند كه ظاهری لوله ای، باریك و دراز دارند و به ٦ تقسیم بزرگ منتهی می شوند. تعداد پرچم ها ٣ عدد است و مادگی مركب از خامه دراز منتهی به كلاله سه شاخه به رنگ قرمز نارنجی و به درازای ٢٥ تا ٣٥ میلی متر است. مادگی زعفران معطر و لاكی رنگ است. در كشت زعفران میوه ها تولید نمی شوند.

 

خواص عالی زعفران برای سلامتی

خواص عالی زعفران برای سلامتی

 

محل رویش و پراکنش گیاه زعفران

منشا اصلی زعفران نواحی مختلف آسیا بوده است ولی امروزه در كشورهای ایران (نقاط شرقی و مركزی مانند خراسان و کرمان)، یونان، آمریكا و اسپانیا كشت می شود. زعفران از مهمترین اقلام صادراتی ایران است.

اندام قابل مصرف گیاه زعفران

اندام قابل مصرف زعفران، خامه گل یا کلاله های آن می باشد. پودر زعفران به رنگ قرمز آجری، نرم، با طعم تلخ و كمی تند است و بویی بسیار مطبوع و مخصوص دارد و در اثر جویدن آن، رنگ بزاق زرد نارنجی می شود. این پودر در مجاورت آب رنگ قرمز یا نارنجی پر رنگ ایجاد می كند.

ترکیبات شیمیایی گیاه زعفران

تركیبات اسانس ( تا یك درصد) كه مهمترین تركیب آن زعفرانال است. علاوه بر این، حاوی تركیبات رنگی محلول در آب، گلوکوزید کروسین، کروستین، پیکرو کروستین و اسانس روغنی فرار (تا ١٠ درصد)، بتا گاما کاروتن، سافرانول و لیکوپن در زعفران وجود دارد.

خواص زعفران

زعفران طبق نظر حکمای طب سنتی ایران از نظر طبیعت گرم و خشک می باشد. خواص آن فرح آور قوی، تقویت حواس و مغز، مدر و محرک قوای جنسی نیز می باشد. در گذشته نیز برای تسریع بیرون ریختن دانه های سرخک تجویز می شده است.

در چین معتقدند که زعفران خون را غنی می کند و جریان خون را تسهیل و تسریع می کند و برای تعداد زیادی از ناراحتی های زنانه مصرف می شود، از جمله برای رفع بی نظمی قاعدگی و یا در موارد خون ریزی های خارج از اندازه زایمان یا برای مادرانی که جنین مرده در رحم دارند نیز به کار می رود.

 

همچنین بخوانید:  نکاتی مفید از زعفران که نمیدانستیم

 

سایر خواص زعفران

  • زعفران خشک مقوی معده و مسکن می باشد.
  • مقوی کبد و جهاز تنفسی است.
  • نشاط و خنده ایجاد می کند.
  • کلیه و مثانه را پاکسازی می کند و خوردن زعفران با عسل برای خرد کردن و دفع سنگ مثانه مفید است
  • باز کننده ی گرفتگی های دماغ و کبد و طحال است
  • قاعده آور است و خوردن یک مثقال زعفران در موارد سخت زایی مفید است.
  • استشمام آن خواب آور است.
  • استفاده موضعی (مالیدن) از آن به چشم برای افزایش دید، رفع جرب و التیام جراحت چشم مفید است.
  • مالیدن محلول آن برای سر درد شدید و بی خوابی نافع است.
  • گرد آن برای رفع خون ریزی و شیاف آن برای درد رحم و مهبل مفید است.

عوارض جانبی زعفران

خوردن زعفران بیش از حد مجاز، مخدر است و به کلیه ها آسیب وارد می کند. علاوه بر این، سبب کاهش اشتها، قی آور، سر درد می شود. اگر برای مدت طولانی خوردن آن ادامه داده شود، اختلال حواس می آورد و به اعصاب آسیب می رساند. به همین دلیل توصیه می شود که آن را با انیسون و سکنجبین مصرف کنند. لازم به ذکر است، این گیاه قاعده آور است به همین علت زنان باردار باید از مصرف آن اجتناب کنند. از نظر ترکیبات شیمیایی پیاز زعفران سمی است و مصرف بیش از حد مجاز آن برای حیوانات جوان مهلک و کشنده است.

فراموش نکنید :

  • جانشین زعفران از نظر خواص معادل یک ششم وزن آن دارچین یا هم وزن آن مغز دانه بالنگ است.
  • چون نور عطر و خواص زعفران را زایل می سازد لذا برای نگه داری زعفران باید آن را دور از روشنایی و در قوطی های سر بسته حفظ و نگهداری کرد.

روش تهیه تنتور زعفران

یک واحد زعفران خرد کرده را در 10 واحد الکل 80 درجه به مدت ده روز بخیسانید. سپس، آن را با فشار از پارچه رد کنید و با کاغذ صاف نمایید. این تنتور محرک، ضد تشنج و قاعده آور است و مقدار خوراک آن از 20 تا 40 گرم می باشد.

روش تهیه دمنوش زعفران

دو گرم زعفران را با یک لیتر آب جوش به مدت نیم ساعت دم کرده و صاف نمایید. این دم کرده را با شربت زعفران شیرین کنید و در موارد بی نظمی قاعدگی در عرض روز فنجان فنجان مصرف کنید. همچنین، می توانید مقدار زعفران را زیاد کنید.

روش تهیه مخلوط زعفران

25 تا 50 سانتی گرم (هر سانتی گرم معادل یک صدم گرم است) زعفران ساییده و 10 گرم عسل سفید را با هم مخلوط می کنند و با قلم مو و مسواک نرم روی لثه ها برای رفع درد موقع خروج دندان اطفال بماند.

خواص عرق زعفران

عرق زعفران بسیار ارزشمند و طرز تهیه آن مانند تهیه عرقیات دیگر است. عرق زعفران دارای خواص گیاه زعفران در تمام زمینه های درمانی نظیر ضد تشنج، قاعده آور، تنظیم کننده قاعدگی، نشاط آور، تقویت مغز و کبد، محرک قوای جنسی، ضد افسردگی و باز کننده گرفتگی های مغزی و کبد و طحال است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

زعفران را با خواص  آرامبخش، ضد افسردگی، محرک جنسی، ضد اسپاسم، انقباض رحمی، قاعده آور، خلط آور، اشتها آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0