topNotif

خواص عجیب لوبیا

1981 بازدید
16 مهر 96
عطارک
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

خواص عجیب لوبیا را که نمی دانستیم!

یکی از حبوبات محبوب و مورد استفاده لوبیا می باشد که دارای انواع مختلف (قرمز، سفید و…)می باشد، در ادامه مقاله ای من باب خواص، ارزش غذایی و فوائد و مضررات این گیاه می خوانیم. و داستانی هست مربوط به پیدایش لوبیا که در سال ۱۵۳۳ میلادی لوبیا به نام مکزیکی اش «ایاکوک» از آمریکا به اروپا آورده شد و از آنجا به سایر نقاط جهان راه یافت و تاکنون همه ساله میلیون‌ها تن تولید و به مصرف می‌رسد و یکی از مواد غذایی نسبتاً ارزان، مفید و فراوان است.  لوبیا انواع گوناگونی مانند; لوبیا سبز، لوبیا چیتی، لوبیا چشم‌بلبلی، لوبیا سفید، لوبیا قرمز، لوبیا سیاه، سویا دارد.

لوبیا گیاهی است یک ساله از تیره بقولات، علفی و بالا رونده که به دور درختان و گیاهان دیگر می پیچد، برگ های آن سبز رنگ، پهن، بزرگ و نوک تیز است، گل های آن سفید مایل به زرد یا بنفش و میوه آن باریک و غلاف مانند است که دانه های لوبیا در آن قرار دارند دانه های لوبیا معمولا قلوه ای شکل و به رنگ های قرمز، سفید، سیاه و یا مخلوط است.

قسمت مورد استفاده لوبیا :

دانه.

lobia attarak photo

خواص عجیب لوبیا

مواد اصلی و موثر در لوبیا :

عناصر کمیاب(خصوص مولیبدون)، لکتین ها، ساپونین ها، کومسترول، فنولیک ها، پره بیو تیک ها، فیتیک اسید، فیتواستروژن ها، فیبر غذایی.

اجزا و ارزش غذایی لوبیا :

لوبیا قرمز (و دیگر لوبیاهای قلوه ای) سرشار از مولیبدون، فولات، تریپتوفان، منگنز، پروتئین، آهن، فسفر، مس، پتاسیم، منیزیم، تیامین و ویتامین ک است.

اثرات و درمان طبی لوبیا:

ضد چربی، ضد دیابت، مغزی، مقوی، آنتی اکسیدان.

فوائد و موارد مصرف لوبیا :

کمک به کاهش چربی خون و کنترل قند خون، کاهش خطر حملات قلبی عروقی، کمک به پیشگیری از یبوست، کمک به بهبود حافظه و درمان بیماران آلزایمری.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه چند نوع خوراک با لوبیا چیتی

 

فراموش نکنیم : 

  • دانه لوبیا جز حبوبات بوده و دارای چند نوع مواد غذایی مانند پروتئین، آب، املاح ویتامین و مواد نشاسته ای می باشد و امروزه یکی از غذاهای مشهور بوده و مصرف زیادی دارد این غذا به علت دارا بودن پروتئین تقریبا غنی برای کودکان در حال رشد و نمو بسیار نافع است و سبب تسریع رشد آنان می گردد اما چون دیر هضم است مصرف زیاد آن برای افراد مسن سبب خستگی دستگاه گوارش شده و سبب خستگی جسمی و دیدن خواب های آشفته نیز خواهد شد.
  • لوبیا سیاه به اندازه انگور و قره قات حاوی آنتی اکسیدان است.
  • اشخاصی که تخلیه معده آنان به کندی انجام می شود بهتر است از خوراک لوبیا به خصوص شب ها استفاده نمایند.
  • برای افراد مبتلا به کابوس و ضعف کبد و افرادی که اعضا بدن آنان زیاد خواب می رود خوردن لوبیا به خصوص در شب ها مناسب نیست.
  • لوبیا ها (و نخود )نفاخ هستند.
  • لوبیای خام نپخته حاوی مقادیر زیادی ماده سمی و کشنده هماگلوتینین است و باید از مصرف تمامی انواع لوبیای خام خودداری نمود.
  • بعلت فراوانی کربوهیدرات نشاسته در لوبیا، اشخاص چاق و مبتلایان به دیابت (بیماری قند) باید از مصرف زیاد لوبیا  بپرهیزند.
  • کسانی که به بیماری نقرس مبتلا هستند و یا اوره خون شان بیشتر از حد طبیعی است به علت وجود پروتئین نسبتاً زیاد در لوبیا باید در مصرف آن احتیاط کرده و از لوبیای سبز استفاده نمایند.
  • افرادی که بعد از خوردن خوراک لوبیا احساس نفخ در بدن خود می کنند میتوانند از عرق نعنا بعد از غذا کمک بگیرند که خاصیت عرق نعنا ضد نفخ و بادشکن است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

لوبیا چیتی را با خواص درمان آکنه و جوش صورت، سوختگی، بیماری های قلبی، دیابت، اسهال، اگزما، سکسکه، روماتیسم و ​​سیاتیک، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0