خواص شنبلیله

3574 بازدید
28 مهر 96
سمانه
,

خواص شنبلیله

نکاتی مهم از شنبلیله بدانیم

شنبلیله (Fenugreek) گیاهی است علفی و در دانه آن مواد لعابی، تانن، مقداری مواد آلی و کانی و آلکالوییدی به نام تری گونل لین می باشد.

شنبلیله گیاهی است یک ساله که ارتفاع آن تا 50 سانتی متر می رسد. به طور کلی بدون کرک و با بویی قوی است. ساقه های آن گرد، معمولا راستی ولی غالبا خوابیده و گاهی منشعب است. برگ های دمبر گل دار با سه برگچه بیضوی و نیزه ای دارد. گل های این گیاه منفرد یا زوج در محور برگ ها قرار دارد و جام آن به رنگ زرد تا سفید است. طول میوه آن ده سانتی متر خمیده با نوک دراز و حاوی 20-24 دانه است.

 

خواص شنبلیله

خواص شنبلیله

 

شنبلیله وحشی در منطقه مدیترانه می روید. بیشتر در آفریقای شمالی و هند از طریق دانه در ردیف هایی با فاصله 20 سانتی متر کشت می شود میوه آن را هنگامی که رسید گرد آوری می کنند و دانه ها را به وسیله خرمن کوب جدا می کنند. این گیاه به عنوان یک محصول کود ده کاشته می شود. بازده محصول بین 8 تا 18 کیلوگرم در هر صد متر مربع هست. دانه شنبلیله به صورت عمده از هند به بریتانیا صادر می شود، این گیاه در نواحی مختلف ایران پرورش می یابد.

 درمان بیماری با استفاده از شنبلیله :

از برگ و دانه شنبلیله استفاده غذایی و دارویی می نمایند. طبیعت این گیاه گرم است. برگ های آن را همراه با غذا می خورند و در خورش ها اضافه می کنند و دانه آن بیشتر مصرف درمانی دارد و در بیماری های سرد مزاج و بلغمی و کثرت رطوبات به خصوص برای قطع تب های سرد مزاج استفاده می نمایند و مقدار مصرف از دانه آن یک تا دو مثقال است. دانه این گیاه مقدار مختصری در کاهش چربی خون موثر است.

 

همچنین بخوانید:  فواید روغن شبلیله

 

شنبلیله حاوی موسیلاژ مواد معطر و به مقدار زیاد آهن و فسفر است که توسط مولکول های آلی به یکدیگر متصل شده است. از راه خوراکی ترشح معده را تحریک کرده و در نتیجه هضم کننده خوبی است. از راه استعمال خارجی دانه های آن نرم کننده است و بهبود زخم های چرکی و التهابات را تسریع می کند.

آن را با آب در ظرفی می پزند و از راه خارجی مانند کمپرس داغ روی کورک ها، آبسه ها و … قرار می دهند (شبیه دانه کتان). از طریق خوراکی به عنوان محرک مصرف می شود (یک قاشق مربا خوری از گرد آن با مقدار کمی مربا در سه روز).

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن شنبلیله را با خواص تقویت کننده پوست، جلوگیری از چین و چروک پوست، درمان حالت تهوع، رفع سنگ کلیه، درمان چاقی مفرط، تسکین درد ناشی از گرفتگی عضله و روماتیسم، بزرگ کننده ابعاد سینه ها، درمان بی خوابی، درمان بیماری های تنفسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0