با گل نسترن و خواصش بیشتر آشنا شویم

2260 بازدید
28 مهر 96
سمانه

با گل نسترن و خواصش بیشتر آشنا شویم

گل نسترن (Rosa canina) که در بیشتر نواحی گرم زمین میروید، به عنوان گل زینتی در نواحی معتدل نیز آورده شده و پرورش داده می شود. گلی است خوشبو و زیبا و معمولا سفید رنگ و رنگ های دیگر (مانند رنگ زرد) نیز پرورش داده شده است. دارای خواص دارویی متعدد است که هم به صورت خوراکی و هم به صورت ضمادی مصرف می شود. گلبرگ های آن مصرف دارویی دارد و اینک چند نمونه از فرم مصرف آن قید می گردد.

گل نسترن و خواصش

با گل نسترن و خواصش بیشتر آشنا شویم

اجزای تشکیل دهنده گل نسترن :

میوه و دانه های این گیاه از گونه های وحشی مختلف گل سرخ گرد آوری می شود. به شکل بوته های خاردار به ارتفاع 50 سانتیمتر تا 5 متر. اغلب با شاخه های آویزان و برگ های تک شاخه ای است. گل های آن پنج گلبرگ صورتی یا سفید دارد. میوه قرمز آن کاذب است و دانه ها میوه حقیقی است. دانه تازه آن سطحی براق و انتهای آن لکه های نارنجی مایل به قرمز دارد.

جدار گوشت دار میوه این گیاه حاوی مقادیر زیادی ویتامین ث، اسید سیتریک، اسیدمالیک، سی درصد قند و موسیلاژ است که برای از بین بردن سستی بدن و افزایش مقاومت بدن (به خصوص در مقابل آنفولانزا) مصرف می شود. احتمالا یک داروی مدر است ولی این موضوع هنوز تایید نشده است.

این گیاه در جنگل ها، کنار پرچین ها و بیشه ها می روید. معمول ترین نوع گل سرخ در اروپاست به وفور در اروپا و به ندرت در اسکاتلند می روید. میوه آن را در پاییز گرد آوری می کنند و از وسط شکاف می دهند و در محلی با هوای کمتر از 60 درجه سانتیگراد می خشکانند. نسترن در قصر شیرین، نواحی البرز، نهاوند، تبریز، کرج و ارتفاعات کلاردشت می روید.

 

همچنین بخوانید:  دفع سنگ کلیه با معجون لیمو و جعفری

 

  فواید و خواص گل نسترن :

  • افرادی که عرق بدنشان بوی بد می دهد، چنانچه از عصاره اعضا این گیاه در حمام بعد از اتمام شستشو بر بدن خود و بر بن موها بمالند، هم بوی بد بدن را از بین می برد و هم سبب تقویت مو شده و پیاز مو را قوی و محکم می کند.
  • اگر با گلبرگ های آن گل قند درست کنند (از عسل یا نی شکر استفاده شود) و روزی 4 تا 8 گرم از این گل قند را میل نمایند سفید شدن موهای بدن را به تاخیر می اندازد.
  • در ضمن دارویی است مفرح و باعث تقویت اعصاب می گردد.
  • بوییدن آن نیز سبب تقویت قوای دماغی می شود.
  • مصرف آن سرعت جریان خون را در رگ های پوست بدن زیاد کرده و سبب لطافت پوست بدن می گردد.

نسترن به شکل تیزان (دو قاشق غذاخوری پر از گیاه خرد شده را در یک لیتر آب سرد بریزید و بجوشانید) برای رفع خستگی، خیز عمومی و عفونت های کلیه مصرف می شود. تیزان تهیه شده از دانه این گیاه فقط به عنوان یک پیشاب آور ملایم مصرف می شود (این اثر قطعی نیست).

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل نسترن را با خواص  کاهش کلسترول، درمان دیابت، جلوگیری از روماتیسم، پیشگیری از بروز بیماری های قلبی، درمان مشکلات گوارشی، تنظیم فشارخون، بهبود گردش خون، رفع بوی بد بدن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0