topNotif

چرا باید از گیاه پرخاصیت بابونه استفاده کنیم؟

2421 بازدید
04 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 10 اسفند 1400

چرا باید از گیاه پرخاصیت بابونه استفاده کنیم؟

بابونه که دارای نام هایی مثل بابونج، سانامولی، بابونه شیرازی، بابونه رومی، بابونه اروپایی و باوینه و.. می باشد، دارای طبع گرم و خشک است. بابونه گیاهی است با دوام که در مزارع خشک و اطراف باغ ها و زمین های زراعی می روید. برگ های آن پر مانند و به طور ظریفی از هم شکافته شده، کمی کرکی و تا حدی صاف است. تنها گل آن در راس ساقه قرار دارد و 20 الی 30 سانتیمتر از زمین فاصله دارد و به رنگ های زرد و نارنجی است و در ماه های تیر و خرداد گل می دهد.

از گیاه بابونه در بیماری های گوارشی و پوستی به عنوان ضد التهاب، ضد اسپاسم، ضد باکتری، ضد قارچ و مقوی معده، استفاده دارویی می شود و به عنوان آرام بخش مصرف سنتی دارد. حال در این مقاله به بررسی خواص فوق العاده گیاه بابونه خواهیم پرداخت.

مشخصات ظاهری گیاه بابونه

بابونه (Matricaria recutita.)، گیاهی است از خانواده كاسنی (Asteraceae = Compositae)، علفی، یك ساله، به ارتفاع ٢٠ تا ٨٠ سانتی متر و دارای ساقه منشعب كه انشعابات آن به كاپیتول هایی به قطر یك و نیم تا دو سانتی متر منتهی می شود. برگ ها باریك و بلند است و بریدگی های برگچه مانند دارد. كاپیتول ها دارای دو نوع گلچه (زبانه ای حاشیه ای سفید رنگ و لوله ای غیر حاشیه ای زرد رنگ) است.

گلچه های لوله ای زرد مستقر بر روی نهنج، نر ماده، با جامی لوله ای هستند كه در بخش میانی اندكی فشرده (باریك) و در بخش بالایی پهن، و منتهی به پنج دندانه می شوند. گل های زبانه ای، پس از شكفتن كامل، حالت خمیده به سمت پایین پیدا می كنند، به نحوی كه از نظر كلی، ظاهر چتر باز و نیمه باز به كاپیتول می بخشد. مشخصه بابونه، نهنج برجسته مخروطی شكل، میان تهی و دارای حفره ای بیضی مانند است. میوه اش فندقه به اندازه ١ تا ٢ میلی متر و بسیار كوچك است.

 

چرا باید از گیاه پرخاصیت بابونه استفاده کنیم؟

چرا باید از گیاه پرخاصیت بابونه استفاده کنیم؟

 

محل رویش و پراکنش گیاه بابونه

بابونه، بومی مناطق مختلف مدیترانه است ولی امروزه پراكندگی وسیعی در اروپا و نواحی معتدل آسیا پیدا كرده و در آمریكا و استرالیا گسترش دارد. بابونه را امروزه در اغلب نقاط جهان مانند كشورهای آرژانتین، مصر، اسپانیا، آلمان و كشورهای شرق اروپا كشت و پرورش می دهند. از پراكندگی آن در ایران در استان های فارس وخوزستان همراه با گونه دیگری با نام علمی matricaria aurea گزارش شده است.

ترکیبات شیمیایی گیاه بابونه

گیاه بابونه شامل ترکیبات اسانسی (کمتر از 2 درصد) است که مهمترین آن ترکیبات بیزابولول و اکسیدهای آن، کامازولن و ان- این دی سیکلواترها می باشد. علاوه بر این، حاوی فلاونوئیدها، کومارین ها و موسیلاژ نیز است.

چرا باید از گیاه پرخاصیت بابونه استفاده کنیم؟

از گل های بابونه در طب سنتی استفاده می شود. دم کرده گل بابونه برای رفع گاز های معده، کولیت، درمان سوء هاضمه و بی قراری بچه ها فوق العاده موثر است. همین طور از دم کرده آن برای شستشوی زخم های باز استفاده می کنند.

عرق بابونه برای تشنج، کولیت و قولنج معده موثر بوده است. اگر گل بابونه را در روغن دانه های گیاهی مانند روغن زیتون و بادام بسابید و مخلوط کنید معجون خوبی برای مفاصل دردناک، تورم و پاهای پینه بسته است.

از دیگر خواص آن می توان به تعریق آور، مدر، مسکن، کاهش دهنده درد و اختلالات قاعدگی و اگر جویده شود تاول دهان را از بین می برد. اگر گل بابونه را بخور دهید و با کمک حوله ای صورت خود را روی آن بگیرید باعث زیبایی می شود.

باعث افزایش شیر مادران، افزایش گلبول سفید می شود و همچنین اگر مو ها را با جوشانده گل آن بشویید باعث تقویت مو می شود. در صورت مصرف گل بابونه با اسطوخودوس دافع سودا نیز است و دم کرده گل بابونه برای درمان سرماخوردگی بسیار مناسب می باشد. همچنین بابونه اشتها آور است و برای از بین بردن استفراغ موثر واقع می شود.

 

همچنین بخوانید:  خواص درمانی گیاه بابونه

 

نکته :

  • اگر در مصرف بابونه زیاده روی کنید ممکن است باعث فلج کنندگی عضلات، زیاد کننده عرق شود.
  • همچنین برای بیماران قلبی و زنان باردار مناسب نیست.

طرز تهیه دم کرده گیاه پرخاصیت بابونه

برای تهیه دمنوش بابونه، یک قاشق چای خوری از پودر گل گیاه بابونه را در یک فنجان آب داغ به مدت 15 دقیقه خیس کرده و سپس اجازه دهید به آرامی دم بکشد. پس از آن چای بابونه را با عسل مخلوط کرده و میل نمایید. برای کودکان از همین دم کرده هر نیم ساعت الی یک ساعت یک قاشق مرباخوری کافی است.

طریقه مصرف عرق بابونه

عرق بابونه را طبق دستور سازنده با توجه به غلظت آن باید مصرف کرد، اگر عرق بابونه غلیظ باشد شش قطره روی یک حبه قند بعد از غذا صرف شود.

طرز تهیه و روش استفاده از روغن گل‌بابونه

برای تهیه روغن موضعی (استعمال خارجی) 30 گرم گل تازه و یا خشک شده از گل بابونه را در یک فنجان روغن زیتون به مدت 24 ساعت و یا بیشتر خیس کنید. قبل از استفاده با مخلوط کن و یا وسیله دستی کاملا بهم بزنید و با پارچه نازکی آن را صاف کنید و برای مواضع مورد نظر استفاده نمایید. اگر از روغن و گل ، همراه با ماساژ و درمان موضعی استفاده کردید بهتر است برای مدتی این مخلوط روی موضع دردناک باقی بماند، سپس با پارچه ای خیس و کاملا گرم آن را پاک کنید. ائصیه می شود مدت درمان حداقل ده روز و هر روز دو بار باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بابونه گاوی را با خواص نرم کننده، ضد سوختگی، ضد سرفه، کاهش آبریزش بینی، ملین، پادزهر قوی گزش، صاف کننده صدا، خلط آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0