خواص فوق العاده نعنا در طب سنتی

2928 بازدید
03 آذر 96
سمانه
,

آشنایی با خواص فوق العاده نعنا در طب سنتی

نعنا در برخی از کتب سنتی با نام های نعناع و نعنع نام برده شده است، دارای انواع مختلف همچون نعناع فلفلی نیز می باشد که خود دارای دو گونه سیاه و سفید است، سیاه آن دارای گل هایی به رنگ قهوه ای و سفید آن گل هایش سفید رنگ است، نعنا فلفلی از نظر اسانس دارای الکلی است به صورت بلور های بی رنگ به نام مانتول که در عطر سازی و شیرینی سازی و در موارد ناراحتی های بینی در اثر سرماخوردگی به سبب خاصیت خنک کننده ای که در مخاط دارد کاربرد دارد، برگ ها متقابل، بیضی، نوک تیز، با دمبرگ و کمی پوشیده از کرک و ساقه 4 گوش به رنگ قرمز مایل به بنفش دارند.

نعنا سبز نوع دیگری است و در ایران و آذربایجان نزدیک تبریز و در بلوچستان به طور خود رو می روید، برگ ها سبز تیره بدون دم برگ و بدون تاز هستند، پونه را عده ای از اطبا در درسته نعنا قرار داده اند که استوانه ای به بلندی 10 – 50 سانتی متر و برگ های بیضی نوک تیز با دندانه ریز یا بی دندانه دارای گل های بنفش رنگ است.

خواص فوق العاده نعنا در طب سنتی

خواص فوق العاده نعنا در طب سنتی

خواص نعنا :

نعنا به طور کلی بادشکن، تونیک و مقوی عمومی بدن، مقوی معده، ضد سرفه، ضد تشنج، قابض و محرک، مسکن و آرام بخش، خنک کننده، معرق و قاعده آور است، از نعنا برای رفع نفخ شکم، دل درد، اسهال، سو هاضمه، ناتوانی روده ها، تب، سرماخوردگی، آنفولانزا، سینوزیت، ناراحتی های اعصاب اطفال، خونریزی از بینی و به عنوان ضد سم در موارد گزیدگی و درمان نیش حشرات، بیماری های بینی و گلو درد، سردرد و دردهای چهره استفاده می شود.

دم کرده برگ نعنا :

برگ نعنا خشک 5 گرم، آب جوش یک لیتر مخلوط کرده دم نموده و در عرض روز چندین بار هر بار یک فنجان میل شود محرک و معرق بسیار خوبی است.

قرص نعنا فلفلی :

قند کوبیده نرم 100 واحد، اسانس نعنا یک واحد، لعاب صمغ عربی 10 واحد، ابتدا اسانس را با 10 واحد قند مخلوط کرده و با باقی قند و لعاب خمیری می سازند و قرص های یک گرمی درست می کنند این قرص ها خوشمزه، گوارا، محرک، ضد تشنج و برای بدبویی نفس مفید است.

 

همچنین بخوانید:  معرفی فواید و مضرات نعنا برای خانم باردار

 

عرق نعنا :

عرق نعنا دارای طبیعت گرم است، بادشکن و ضد تشنج و درمان کننده بواسیر و ملین و ضد عفونی کننده و اشتها آور است و برای سکسکه و رفع اسهال و دل پیچه و چنگ زدن معده و استفراغ و امراض قلبی و تنفسی مفید است. عرق نعنا طبق نظر حکمای طب سنتی نسبتا گرم و خشک می باشد که در عین حال خشکی آن زیاد نیست و آثاری از رطوبت نیز در آن وجود دارد، از نظر خواص در تمام موارد از پونه قوی تر است، به طور کلی نعنا گرم کننده، مقوی دل، رقیق کننده خون غلیظ بوده و اگر چند قطره از عصاره  آن مخلوط با عسل در گوش چکانیده شود درد گوش را تسکین می دهد و اگر برگ آن به زبان مالیده شود، خشونت زبان را از بین می برد و جویدن آن موجب تسکین درد دندان است.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نعنا خشک را با خواص ضد میکروب، ضد سرطان، ضد التهاب، ضد نفخ و اسپاسم، آرامبخش، ترشح کننده صفرا، معطر، خنک کننده، درمان سو هاضمه (نفخ، قولنج) و خوشبو کننده دهان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. علی نژادمهر
    3 تیر 1397

    تشکر فراوان بابت مقالات و اطلاعاتی که قرار میدین

0