خواص لاک گیاهی مغسول

3523 بازدید
16 مرداد 97
سمانه

با خواص لاک گیاهی مغسول آشنا شویم

به فارسی در کتب مختلف با نام های لاک، لک، دوج و دوس آمده است.

خواص – کاربرد لاک را بدانیم !

شیره تازه گیاه ناراحتی پوستی ایجاد می کند و حتی بخار آن نیز روی غشای مخاط اثر نا مطلوب می گذارد. معالجات متعددی برای رفع ناراحتی پوستی حاصل از اثر شیره گیاه یاد شده توصیه می شود از جمله شست و شوی پوست با عرق سیر یا مالیدن روغن چای و یا استفاده از آب کافور داغ معمولا اثر خیلی سریع و شفا بخش در رفع ناراحتی پوستی مزبور دارد.

شیره کهنه و خشک شده آن ظاهرا سمیت ندارد و به عنوان دارو برای معالجه سرفه در مورد ناراحتی های سل ریوی و دفع کرم های روده ای به خصوص آسکارید ها و قطع عادت ماهیانه بدون دلیل طبیعی مصرف می شود. برگ های جوان آن را می خورند ولی اسراف در خوردن آن تولید اسهال می کند. از برگ های آن برای دفع کرم روده استفاده می شود و دانه های گیاه خونریزی را قطع می کند.

خواص لاک گیاهی مغسول

خواص لاک گیاهی مغسول

در اندونزی از ماده چرب جاپان تاک که از میوه آن گرفته می شود برای پوشانیدن زخم و عدم تماس با هوا استفاده می شود. در کتب طب سنتی لاک را از نظر طبیعت گرم و خشک می دانند و معتقدند که در مورد استعمال داخلی و به عنوان دارو ابتدا باید مغسول و تدبیر شود یعنی قبل از مصرف روی آن کارهای اصلاحی دارویی به عمل آید.

مراحل شستن لاک

برای شستن یا غسل لاک به این ترتیب عمل می کنند که ابتدا لاک را گرفته و از خاشاک و زوایدی که دارد خوب می جوشانند و از آب جوشانده آن در حین ساییدن لاک به تدریج در لاک می ریزند و خوب می سایند سپس لاک ساییده شده را از الک داروسازی یا وال رد کرده و بقیه که می ماند آن را هم باز با کمی آب جوشانده کاه مکی و ریوند چینی مجددا ساییده و دوباره آن را هم از وال رد می کنند آنچه که از وال رد شده در آب ته نشین شود آن را برداشته خشک می کنند، این لاک که به دست آمده دارویی است و در استعمال داخلی مصرف می شود.

 

همچنین بخوانید:  ۹ ماده چربی سوز

 

لاک که به ترتیب بالا مغسول و اصلاح و آماده شده است مقوی کبد و باز کننده گرفتگی های حال و کبد است. لاک به ویژه از داروهای لاغر کننده بدن است و برای استسقا، فلج، برقان، سرفه و سینه تنگی، ضعف کبد و رفع درد کبد مفید است. در مواردی که برای طحال خورده می شود باید توام با مصطکی خورد مقدار خوراک آن تا 5 گرم است.

روش استفاده از لاک مغسول برای لاغری

تجربه حکمای طب سنتی نشان می دهد که اگر هر روز یک گرم لاک با سرکه خورده شود و این کار تا 40 روز ادامه یابد برای لاغر شدن بسیار موثر است. لاک برای رنگ کردن پارچه های پشمی و ابریشمی نیز کاربرد دارد.  برای این کار در آب جوشانده لاک به نسبت 5 درصد تارتر یا تار تاریک اسید مخلوط کرده و سپس پارچه را در این آب می جوشانند. و اما نوع دیگر لاک از منشا حیوانی است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

لاک مغسول را با خواص لاغری و کاهش وزن، درمان یرقان، درمان بیماری های انگلی روده،درمان سرفه و سرماخوردگی، معالجه تنگی نفس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. بخشی
    13 بهمن 1402

    در طب سنتی گیاهی لاک برای درمان بلغمی معده بهترین است ممنونم ازبابت

0