خواص لیموشیرین و لیموترش

3586 بازدید
18 دی 96
سمانه

خواص لیموشیرین و لیموترش

لیمو شیرین :

برگ لیمو حاوی یک ماده تلخ، اسانس روغنی فرار به نام وربنا که از سه ترکیب لیمونن، سیترال و ژرانیول تشکیل شده است و تنها ماده موثر این درختچه است. لیمـو دارای طبعتی سرد و مرطوب است، لیمو دارای خواص آرامبخش، ضد تشنج، ضدنفخ روده، تب‌بر، ضد اسپاسم، مقوی معده، تونیک و آرامبخش اعصاب، محرک و هضم کننده است. لیمو در موارد سو هاضمه، رفع کننده دردهای عصبی، درد معده، سردردها یکطرفه (میگرن)، حالات عصبی به عنوان آرام بخش، طپش قلب، وجود صداهای مبهم در گوش، سرگیجه گاز روده و دل پیچه، خستگی های روحی، اضطراب، تجسم ارواح و دلهره کاربرد دارد.

در استعمال خارجی ضماد له شده برگ لیمو جهت التیام زخم مصرف می شود، مقدار مصرف از لیمو به صورت دم کرده 5 تا 10 گرم برگ در 500 گرم آب جوش یک فنجان تناول شود. دم کرده 5 گرم در دو فنجان آب جوش به عنوان رفع درد شکم، کاهش نفخ، دل پیچه، تسکین میگرن، آرامش اعصاب مصرف می شود. جوشانده برگ‌ها و سرشاخه‌های گلدار لیمو دارای اثرات تب بر، آرام بخش، تشنج ضد اسپاسم و آرام بخش اعصاب می باشد.

یک قاشق چایخوری برگ خشک در نیم لیتر آب یک استکان با کمی قند جهت درد دندان و گوش، درمان آسم، دفع سموم، دفع بدبویی دهان، تنظیم قاعدگی بانوان که روال آنها به تاخیر افتاده مفید است.

خواص لیموشیرین و لیمو ترش

خواص لیموشیرین و لیمو ترش

لیمو ترش :

لیمو از میوه های با ارزش است که موارد استفاده بسیار دارد، لیموترش به دلیل داشتن اسیدسیتریک زیاد و ویتامین پاک کننده قوی به حساب می آید، خوردن یک لیوان شربت آب لیمو قبل از صرف صبحانه هر دو روز یکبار کمک زیادی به شستشوی معده و روده کوچک می کند.

لیموترش برای جوش های پوستی، دمل، آکنه و بیماری های پوستی بسیار مفید است. عطش تشنگی را فرو می نشاند. خوردن آب لیمو وزن بدن را کم می کند، برای درمان زخم های گلویی هر دو ساعت یک بار مقداری آب لیموی خالص در گلو بچکانید. خاصیت میکرب زدایی آب لیمو ظرف چندساعت باعث نرم شدن گلو می شود و زخم گلو و گلودرد را برطرف می کند.

املاح معدنی لیموترش عبارتند از کلسیم، آهن، سیلیس، فسفر، منگنز و مس، به علاوه دارای سقز، موسلاژ و آلبومین هم می باشد. لیموترش دارای ویتامین های ب1 و ب2 و ویتامین آ، ث، پ نیز است.

 

همچنین بخوانید:  خواص بی نظیر لیمو ترش

 

خواص لیموترش :

لیمو خواص زیادی دارد و بی سبب نیست که یونانی ها در اغلب غذاهایشان آب لیمو می ریزند، از نظر طبی آب لیمو برای بیماری های چون سرماخوردگی، زکام، برونشیت و درد کمر، سوزاک، انواع زخم ها و جراحات، تب خال، تیفوس، سرخک، مخملک، آبله، نیش زدگی رطیل و زنبور، لوزتین، کم خونی، دمل های کلیه، ترشی معده، تشنج کبدی، امراض کبدی، تب های عفونی، سرطان و بیماری های معده بسیار مفید است.

در مواردی هم برای درمان آب مروارید چشم از آب لیمو استفاده کرده اند. به این صورت که آب لیمو را با پیاز خام رنده شده روی چشم گذاشته اند، چندی بعد آب مروارید چشم معالجه شده است. البته برای درمان رماتیسم و وارسین هم آب لیمو بسیار مفید است. اگر هر هفته یک بار دندان ها را با شیره تازه لیمو ترش مسواک بزنید باعث شفافیت دندان ها می گردد.

اگر یک قطعه لیموترش تازه بر روی لثه ها مالش دهید باعث تقویت لثه ها می گردد. چکاندن چند قطره شیره تازه لیموترش در بینی و تکرار آن برای چند دفعه در روز در رفع ناراحتی های زکام موثر واقع می گردد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

لیمو جهرم را با خواص خنک کننده، اشتهاآور، ضدعفونی کننده، مقوی معده، ضد نفخ، موثر برای رفع عوارض کمبود ویتامین ث، مسکن سردرد، التیام دهنده سرفه و سرماخوردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0