topNotif

خواص مریم گلی برای سلامتی و فواید بی شمار آن برای درمان بیماری ها

6075 بازدید
18 مهر 96
عطارک
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

خواص مریم گلی و فواید بی شمار آن برای درمان بیماری ها

مریم گلی با نام علمی Salvia officinali گیاهی است از خانواده نعناعیان (Lamiaceae)، که با نام های دیگری همچون مریمی، مریم چمنی، خرنه، ناعمه، مریمیه، شالبیه، مریمیمه صغیره، مریم گلی دارویی، مریم گلی باغی و سالوی نیز شناخته می شود. این گیاه یکی از گیاهان مقدس رومی ها بوده است، به طوریکه گذشتگان اعتقاد خاصی در مورد خواص انرژی مثبت آن داشتند و در آیین های مختلف و به شیوه های مختلف با سوزاندن مریم گلی سعی در پاکسازی محل از انرژی منفی داشتند و معتقد بودن مریم گلی خاصیت پاکسازی قوی در بین گیاهان را داراست.

این گیاه دارای خواص درمانی بسیاری نظیر ضد التهاب (به ویژه بر روی مخاط ها)، مدر و قابض است. امروزه از مریم گلی در صنعت غذاسازی برای معطر کردن سوسیس و کالباس نیز استفاده می کنند. حال در این مقاله با خواص مریم گلی و فواید بی شمار آن برای درمان بیماری ها، آشنا شوید.

 

خواص مریم گلی

خواص مریم گلی

 

مشخصات ظاهری گیاه مریم گلی

مریم گلی، گیاهی است بوته ای كه ارتفاع آن بین ٦٠ تا ٨٠ سانتیمتر می باشد. این گیاه همیشه سبز دارای ساقه های چوبی-علفی افراشته، منشعب و چهارگوش كه پوشیده از كرک های كوتاه پیچیده است، می باشد. برگ های آن ساده، دارای پهنك مستطیلی شكل به طول حدود ١٠ سانتی متر و پهنای حدود ٥ سانتی متر و دارای نوك مدور یا تیز و قاعده گوه ای یا گرد است كه در حاشیه، دندانه های هلالی ریز دارد.

سطح برگ چین و چروكدار، سطح زیرین برگ پوشیده از كرك های چند سلولی و سطح بالایی برگ سبزفام است كه در هنگام جوانی به طور متراكم كرک آلود است و با ظاهری سفید رنگ دیده می شود و دمبرگ ها كوتاهتر از پهنک است.

گل آذین به صورت چرخه هایی در بردارنده 5 تا ١٠ گل است و برگ های زیر هر چرخه فاقد دمبرگ سرنیزه ای و تقریبا گرد است. دمگل به طول ٣ تا ٦ میلی متر است كه در كنار آن دو برگ سر نیزه ای قرار دارد. جام گل به رنگ بنفش-آبی، صورتی یا سفید، مختصری كركدار و دارای دو لوب است كه لوب بالایی راست، با نوك فرو رفته و لوب پایینی درازتر از لوب بالایی و دارای ٣ لوب بیضوی است. پرچم ها ٢ عدد هستند و درون لوب بالایی جام گل قرار دارد. خامه كمی از جام گل بیرون آمده و انشعابات كلاله نامساوی است. میوه آن، فندقه های تقریبا كروی، به قطر حدود ٣ میلی متر، گرد، صاف و قهوه ای رنگ با خطوط تیره است.

محل رویش و پراکنش گیاه مریم گلی

مریم گلی در جنوب اروپا (نواحی مدیترانه) می روید و در غالب اروپا خصوصا در نواحی جنوب شرقی كست و بهره برداری می شود. این جنس در ایران دارای ٥٨ گونه است كه در سراسر كشور پراكنده اند، ولی گونه افیسینال، بومی ایران نیست و تنها به صورت كشت شده وجود دارد. در کشور ترکیه مردم توجه خاصی به این گیاه داشته و در روز معمولا یک یا چند استکان چای مریم گلی (ada çayı) و بیشتر به همراه لیمو میل می کنند.

 

همچنین بخوانید:  روغن مریم گلی و خواص آن

 

تركیبات شیمیایی گیاه مریم گلی

تركیبات شیمیایی موجود در آن تركیبات اسانس (یک تا دو درصد) كه مهمترین تركیبات آن شامل توجون، سینئول و كامفر می باشد. همچنین شامل تانن های خانواده نعنا (٣ تا ٧ درصد)، فلاونوئیدها و دی و تری ترپن ها می باشد. پودر مریم گلی به رنگ سبز نقره ای تا سبز تیره دیده می شود. بسیار حالت پنبه ای دارد. مزه ای تند و مطبوع و بویی مشخص، نزدیك به بوی اكالیپتوس دارد.

خواص گیاه مریم گلی

مریم گلی دارای طبع گرم می باشد و از خواص این گیاه می توان به تقویت کننده بدن، زیاد کننده اشتها، شادی آور (در صورت استنشاق این گیاه)، میکروب کش (اگر برگ این گیاه را مصرف کنید دارای خاصیت ضد میکروب می باشد) و همچنین برای درمان کم خونی مفید فایده است. سایر فواید مریم گلی عبارتند از:

  • قاعده آور است و درد ترشحات ناشی از قاعدگی زنان را رفع می کند. همچنین، گر گرفتگی و تعریق در دوران یائسگی را کاهش می دهد.
  • اگر به گلودرد دچار شده اید می توانید دم کرده گل این گیاه را مصرف کنید تا دردتان کاهش یابد.
  • در صورت شستشو پوست با جوشانده این گیاه، خارش های پوستی از بین می روند.
  • دم کرده این گیاه برای درمان بیماری های گوارشی مانند نفخ، سوء هاضمه، اسهال و سوزش سر دل مفید می باشد. همچنین، ضد ورم روده و کولیت روده می باشد.
  • در صورت گزش حشرات می توانید گیاه تازه مریم گلی را در منطقه گزیده شده، بگذارید و سوزش ناشی از گزیدگی را کمتر کنید.
  • ضماد این گیاه برای سوختگی درمان خوبی است.
  • مهمترین خشک کننده شیر است.
  • مریم گلی آرام بخش بوده و مصرف جوشانده آن باعث تقویت حافظه، افزایش تمرکز و کاهش استرس می شود. علاوه بر این، برای افسرگی، بیماری آلزایمر و پارکینسون مناسب است.
  • سهولت زایمان را به همراه دارد، اگر شخص نازایی این گیاه را مرتبا مصرف نماید در درمان نازایی او به آن شخص کمک خواهد کرد.
  • برای ورم کلیه، پوست چرب، رماتیسم، فعال کننده جریان خون و سل مفید است.
  • از مریم گلی به عنوان ضد التهاب، ضد عرق و ضد باكتری استفاده می شود.
  • در التهابات دهان و گلو به صورت غرغره و دهانشویه طبیعی كاربرد دارویی دارد.
  • در كاهش قند خون هم به صورت سنتی مصرف می شود.

 

خواص مریم گلی

خواص مریم گلی

 

نسخه های درمانی گیاه مریم گلی در طب سنتی

  • یک تا دو قاشق غذاخوری از برگ های ساییده شده مریم گلی را بر روی یک لیتر آب سرد بریزید و بجوشانید. سپس، بگذارید سرد شود. این دم کرده به عنوان دهان شویه استفاده می شود و غرغره آن برای درمان التهاب دهان و گلو (التهاب لوزه ها) و همچنین، التهاب لثه ها بسیار موثر است.
  • استعمال خارجی از محلول دم کرده مریم گلی به صورت لوسیون یا کمپرس، برای زخم ها نیز استفاده می شود.
  • برای کسانی که عرق شبانه دارند، خوردن یک فنجان از دم کرده مریم گلی، قبل از خواب، بسیار موثر است.
  • برای بچه هایی که مبتلا به پتوز مقعد یا خارج شدن آن هستند، باید مریم گلی را بجوشانید و کودک را در آب آن بنشانید. این عمل را آن قدر تکرار کنید تا بیماری بهبود یابد.
  • برای درمان خارش کشاله ران ها و همچنین خارش واژن و دستگاه تناسلی، از جوشانده مریم گلی به صورت شستشو، استفاده کنید.

نکته:

مصرف بی رویه مریم گلی، برای سیستم اعصاب مرکزی مضر است. همچنین، در صورت مصرف زیاد آن، فشار خون دچار نوسان می شود، لذا در مصرف آن زیاده روی نکنید. علاوه بر این، گیاه مریم گلی برای زنان باردار (به ویژه در ماه های ابتدایی) باعث سقط جنین و در زنان شیرده سبب کم شدن شیر می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

مریم گلی خشک را با خواص ضد نفخ، ضد اسپاسم، مقوی، قابض، آنتی سپتیک، شل کننده عروق خونی محیطی، کمک به درمان آلزایمر، تقویت حافظه، مقوی معده، کاهنده تعریق، محرک انقباض رحم، آنتی بیوتیک، کاهنده قند و چربی خون و محرک جریان صفرا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0