topNotif

خواص و فواید نارگیل برای درمان بیماری ها

5344 بازدید
27 مهر 96
عطارک
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

نکاتی در باب خواص و فواید نارگیل !

نارگیل درختی بلند با میوه های خوشمزه است که در نواحی گرم و مرطوب زمین می روید. میوه آن در زبان فارسی میانه گوچ هندوک ذکر شده و به زبان عربی جوز هندی گویند. خاستگاه اصلی این گیاه را جنوب آسیای شرقی و برخی شمال شرقی آمریکای جنوبی می دانند. میوه این درخت علاوه بر طعم و مزه فوق العاده دارای خواص درمانی بسیاری است. نارگیل به عنوان یک مدر دارای طبعی گرم بوده و بسیار مقوی است. همچنین، دارای خواص ضد میکروب (از جمله ایدز)، ضد التهاب، ضد چربی، ضد فشار خون، ضد سرطان و ضد دیابت می باشد. در ادامه این مقاله با خواص و فواید نارگیل برای حفظ سلامتی بدن آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه و میوه نارگیل

نارگیل (Cocos nucifera) درختی است از خانواده نخلیان (Arecaceae) که به طور قائم بالا می رود، ارتفاع آن به 30 متر و قطر تنه آن تا یک متر می رسد. برگ های آن دراز و به طول 4 تا 5 متر و مرکب از چند برگچه باریک و دراز است که طول برگچه های آن حدود یک متر می باشد. درخت نارگیل در هر سال حدود پنجاه عدد نارگیل می دهد. میوه آن از نوع شفت است وزن آن تا چند کیلوگرم می رسد.

درخت نارگیل هر چقدر به دریای شور نزدیک تر باشد و آب شور بیشتر به پای آن برسد میوه آن لذیذتر، شیرین تر و چرب تر می شود. این درخت حدود صد سال میوه می دهد و میوه آن خوشه خوشه است که هر خوشه حدود ده پانزده نارگیل دارد. همینطور که ذکر شد، میوه دارای سه پوسته است که مغز در درون این سه پوسته می باشد و مغز تازه آن سفید، شیرین، لطیف و چرب است و پوست سوم آن نیز خوراکی است و تازه و نارس و آن دارای مقداری مایع است که این مایع دارای مواد غذایی بسیاری است.

 

خواص و فواید نارگیل

خواص و فواید نارگیل

 

ارزش غذایی میوه نارگیل

بر اساس جدول ارزش غذایی در 100 گرم میوه نارگیل، 15 گرم کربوهیدرات، 3 گرم پروتئین، 6 گرم قند، 9 گرم فیبر غذایی و 30 گرم چربی اشباع شده وجود دارد. نارگیل حاوی ویتامین های گروه ب از جمله اسیدفولیک، نیاسین، ریبوفلاوین، پیریدوکسین، تیامین است و منبع غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، منگنز، مس، آهن، پتاسیم، فسفر و منیزیم است که به بازسازی و ساخت بافت های بدن کمک می کند. این میوه علاوه بر اسیدهای چرب حاوی مواد اصلی و موثری مانند ترکیبات لاکتون می باشد.

فواید و موارد مصرف نارگیل

درمان بیماری های التهابی

نارگیل دارای خاصیت ضد التهابی است، به همین علت در درمان بیماری های التهابی موثر واقع می شود. مطالعات انجام شده بر روی موش ها و برخی حیوانات حاکی از آن است که عصاره آب نارگیل می توانند ورم و التهاب ناشی از مقادیر بالای هیستامین (Histamine) یا سروتونین (Serotonin) را کاهش دهد. شایان ذکر است که این عصاره ها به طور سنتی در مناطقی از جنوب شرقی برزیل برای معالجه انواع آرتریت (التهاب مفاصل) و بسیاری از بیماری های التهابی دیگر استفاده می شود، اما همچنان به مطالعات بیشتری برای مصرف دارویی آن نیاز است.

دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد قارچی

پوست نارگیل در مناطقی از جنوب هند به عنوان مسواک متداول است. برخی مطالعات حیوانی نشان می دهد که نارگیل ها حاوی ترکیباتی می باشند که دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند. البته برای تعیین میزان مصرف دارویی انسان از نارگیل برای به دست آوردن این فواید، مطالعات بیشتری لازم است.

پیشگیری از سرطان

آب و میوه های نارگیل حاوی ترکیبات زیادی از جمله فلاونوئیدها، ترکیبات فنولیک، برخی یون های معدنی و ویتامین هایی هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشند. این آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کرده و از بیماری های جدی مانند سرطان جلوگیری می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، عصاره های آب نارگیل خاصیت ضد سرطانی دارند.

بهبود سلامت قلب

یکی از مهمترین فواید میوه نارگیل کاهش میزان کلسترول بد خون می باشد که سبب بهبود سلامت قلب می شود. علاوه بر این، میوه نارگیل حاوی اسیدهای چرب اشباع شده ای مانند اسید لوریک (Lauric acid) است که باعث افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HD) در خون یا همان کلسترول خوب می شود. کلسترول خوب در خون سبب جلوگیری از انسداد عروق خونی و تصلب شرایین خواهد شد، در نتیجه احتمال بیماری های قلبی تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

 

همچنین بخوانید:  میان وعده های نارگیلی سالم و خوشمزه

 

کاهش وزن

میوه نارگیل خام حاوی بخش زیادی از تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط ​(نوعی چربی است که به کاهش وزن کمک می کند)، است که باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش گرسنگی می شود. استفاده از آن به مرور زمان منجر به کاهش کالری می شود، زیرا این چربی ها در هنگام هضم به چربی های اشباع نشده و اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​تبدیل می شوند. این چربی ها مستقیما سلول ها و فیبر موجود در نارگیل را به جای ذخیره کردن در بدن به انرژی تبدیل می کنند. مصرف نارگیل احساس سیری به معده القا کرده و از خوردن بیش از حد غذا جلوگیری می کند.

سایر فواید نارگیل

سایر فواید درمانی نارگیل عبارتند از: کمک به درمان بیماری های عفونی (از جمله ایدز و عفونت های گوارشی)، کاهش فشار خون، مرض قند، کمک به درمان برخی از مسمومیت ها (خصوصا با سموم نباتی و حشره کش)، التیام زخم ها و عفونت های جلدی (مصرف موضعی)، کاهش استرس و خستگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش ریزش مو.

نارگیل و فواید آن در طب سنتی

نارگیل در طب سنتی طبیعت گرم دارد که مقوی بدن بوده و جسم را فربه می کند. همچنین، حرارت غریزی بدن و قدرت تناسلی را زیاد می گرداند. نارگیل مواد سرد، مرطوب، بلغمی و سوداوی را از بدن دفع می نماید، از این جهت است که می تواند معالج استرخا و جنون و مالیخولیا (نوعی بیماری است که بیمار مرتب فکر و خیال بد می کند) باشد. علاوه بر این، نارگیل خوشبو کننده دهان و نفس است، ضعف کبد را برطرف نموده، کلیه ها را قوی و درد مثانه را (اگر از سردی مزاج آن باشد) ساکت می کند.

علاوه بر این، نارگیل در طب سنتی برای کمک به پیشگیری یا درمان خستگی مزمن، سردرد، بیماری های کیسه صفرا، بزرگی پروستات، سنگ مجاری ادراری، بیماری های التهابی پوست (از جمله پسوریازیس)، اختلالات التهابی روده (از جمله کرون)، اختلالات کبدی، پوسیدگی دندان، سفید شدن و ریزش مو ها، برونشیت، سوزش گلو، درمان سرماخوردگی، درد مفاصل، جوش (کنه)، گزیدگی حشرات استفاده می شود.

افرادی که به کم خونی مبتلا هستند و یا مقداری خون از دست داده اند می توانند مغز نارگیل و یا از شیر داخل پوسته ها بخورند یا پوست سوم آن را پودر کرده و با مقداری شکر و مختصری زعفران میل نمایند، که هم خون بدن را زیاد می کند و هم لاغری را از بین می برد. جهت مقاصد درمانی مقدار روغن نارگیل توصیه شده 2 تا 10 گرم در روز می باشد.

توجه: افراد مبتلا به افزایش فشار خون بایستی در مصرف روغن نارگیل در شروع درمان احتیاط نمایند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر نارگیل را با خواص کمک به عملکرد کلیه ها و مثانه، سالم سازی پوست و مو و جوان سازی، بهبود عملکرد مغز، تقویت  سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از ناباروری مردان، کاهش کم خونی، جلوگیری از آرتروز و پوکی استخوان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. متین
    4 شهریور 1401

    عالی بود مطلبتون

  2. هدایتی
    24 فروردین 1401

    عالی بود

0