خواص و فواید ژین سنگ

1746 بازدید
23 اردیبهشت 97
سمانه

ژین سنگ را بشناسیم !

ژین سنگ ریشه گیاهی است چینی بسیار معروف که بهتر است آن را گیاه جوانی یا نوش دارو بنامیم. در کتب طب سنتی و نه عربی ریشه گیاه را جنسه و جنسا نامند.

مشخصات گیاه ژین سنگ!

گیاهی است چند ساله برگ های آن مرکب دارای 5 –7 برگچه که به طور گروهی با دمبرگ های خود از یک نقطه خارج و تشکیل یک برگ مرکب را می دهند. هر برگچه بیضی با کناره دندانه دار منظم، نوک تیز و با رگبرگ های مشخص، ریشه گیاه که قسمت مستعمل آن است دراز، ضخیم یک شاخه یا منشعب و دو شاخه، طول آن یک متر و بیشتر و قطر آن در ناحیه یقه گیاه تا 10 سانتیمتر می رسد. پوست خارجی ریشه گیاه به رنگ زرد، طعم آن کمی شیرین شبیه طعم مغز ریشه شیرین بیان است.

این گیاه در کوهستان های چین و منچوری می روید و از داروهای شفابخش معروف چینی است که هنوز هم در تمام داروخانه های چین و اغلب دارو فروشی های اروپا و آمریکا موجود و عرضه می شود.

خواص و فواید ژین سنگ

خواص ژین سنگ را بدانیم !

ریشه ژین سنگ شاید از معروفترین داروهای چینی باشد که از دوران کهن تاریخ تا به حال همواره آثار شفابخش آن مورد توجه حکمای طب سنتی قرار داشته است و دارد. از نظر خواص به طور کلی نیرو بخش، مقوی، محرک، بادشکن و نرم کننده شکم می باشد. بررسی های زیادی روی این ریشه به عمل آمده است که به اسرار شفابخش آن در موارد معالجه قطعی بی نظمی های عصبی، کم خونی، ضعف، کمبود تعریق و سو هاضمه، دردهای ناحیه قلب، تهوع، فراموشی و نسیان و تشنگی مداوم پی برده شود.

خوردن آن به صورت جوشانده یا عصاره یا به صورت اسانس و یا مستقیما از جرم گرد ریشه به صورت خام صورت می گیرد. خوراک آن نیرو و توانایی ایجاد می کند تا در دوران نقاهت پس از بیماری، بی نظمی های غده های بدن و ضعف اعصاب از بین برود و کار طبیعی و شفا دهنده آن ها انجام گردد. متابولیسم قندها و هیدرات های کربن در بدن را منظم می کند و موجب می شود که مصرف اکسیژن به طور مداوم و عادی انجام گیرد و برای آرام کردن اشخاصی که ناراحتی های روانی دارند بسیار نافع است و یک نوع مسکن موثر برای مغز می باشد.

در چین و ژاپن از جوشانده یا دم کرده غده زیر زمینی خشک این گیاه برای نرم کردن سینه و به عنوان مقوی معده و تب بر استفاده می شود. در هند و چین جوشانده ساقه ضخیم زیر زمینی آن به عنوان تقویت و تجدید قوا در دوره نقاهت بیماران و زنان پس از وضع حمل داده می شود. این دارو به عنوان نوش دارو در آن مناطق برای انواع بیماری ها تجویز می شود و اختصاص به یک بیماری خاص ندارد.

نظری به تحقیقات جدید علمی در مورد خواص درمانی ژین سنگ !

درباره ژین سنگ تحقیقات علمی گسترده ای در جهان به عمل آمده است. تنها دانشمندان روسی بیش از 400 طرح تحقیقاتی در مورد آثار شفا بخش ژین سنگ سیبری اجرا کرده اند. نتایج تمام تحقیقات نشان می دهد اشخاصی که از دم کرده ژین سنگ استفاده می کنند معمولا سالم تر و شاداب ترند و در برخورد با ناملایمات زندگی استقامت بیشتری از خود نشان می دهند، انرژی بیشتری برای کار دارند و تمرکز آن ها خیلی بیشتر و بهتر است.

 

همچنین بخوانید:  جینسینگ چیست و چه خواصی دارد

 

وجود آداپتوژن در ژین سنگ :

دکتر فرانسورث که یکی از دانشمندان معروف گیاه دارویی است تجربیات روس ها را در مورد ژین سنگ کاملا تایید می نماید. نظریه دکتر فرانسورث در مورد خواص ژین سنگ این است که ژین سنگ یک آداپتوژن است. آداپتوژن یک اصطلاح فنی پزشکی است که آن را اولین بار پزشک معروف روسی به نام دکتر برخمان از آکادمی علوم شوروی تعریف کرده است و این لقب را برای توضیح خواص شفابخش ژین سنگ به کار برده است. یک آداپتوژن ماده ای است بی ضرر که نقش تعدیل کننده در بدن دارد، یعنی ورود آداپتوژن به بدن موجب می شود هر چیزی که در بدن در حالت عدم تعادل یا غیر نرمال است عادی و نرمال شود.

اگر فشار خون خیلی زیاد است تا حد عادی و طبیعی آن را کاهش می دهد و اگر فشار خون پایین افتاده و کم است آن را تا حد عادی و طبیعی متناسب با فیزیولوژی بدن افزایش می دهد. به این ترتیب وجود آداپتوژن در یک ماده غذایی و ورود آن به بدن آثار فیزیولوژیکی گسترده ای شبیه ضد اکسید کننده ها دارد. البته در ژین سنگ مواد ضد اکسید کننده نیز وجود دارد که خاصیت مفید آداپتوژن ژین سنگ را تشدید و تحریک می کند.

تحقیقات علمی جدید دیگری نشان می دهد که فرآیند تعدیل کردن نه فقط در ژین سنگ بلکه در اغلب مواد خوراکی نیز وجود دارد. مثلا محققان وزارت کشاورزی آمریکا اخیرا کشف کرده اند عنصر کروم که به مقدار خیلی کم برای بدن لازم است از عوامل آداپتوژن است و آثار دو بعدی دارد و در دو جهت مخالف برای تعدیل اختلالات و عدم تعادل های فیزیولوژیکی بدن تاثیر می گذارد، مثلا قند خون را تعدیل می کند یعنی اگر زاید بر حد نرمال باشد تا حد نرمال کاهش می دهد و اگر کمتر از حد نرمال شده است آن را تا حد طبیعی خاص بدن افزایش می دهد و به نظر می رسد این خاصیت برقراری تعادل بیوشیمی در بدن که اصل یین – یانگ معروف چینی ها را به خاطر می آورد در اغلب گیاهان شفابخش و مواد خوراکی طبیعی یافت می شود.

میزان مجاز مصرف ژین سنگ در روز چه قدر است؟

از نظر مقدار و مدت مصرف عده ای از دانشمندان توصیه می کنند که روزانه 1/2 قاشق مرباخوری از گرد ریشه ژین سنگ 6 ساله در مدت یک ماه خورده شود و سپس دو ماه بعد از آن خورده نشود ولی عده ای نیز معتقدند تا مدت ها هر روز می توان خورد. ژین سنگ را به صورت جوشانده نیز می توان خورد، برای این کار نصف قاشق مرباخوری گرد ژین سنگ را در یک پیمانه آب جوش (220 گرم) ریخته بگذارند 10 دقیقه ریز ریز بجوشد و 2 پیمانه در روز از این جوشانده بخورند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جینسینگ سفید را با خواص تقویت قوای جنسی و درمان مشکلات جنسی زوجین، مقابله با بروز علائم پیری در پوست، رفع لکه ها و چین و چروک پوست، تقویت ریشه موها و جلوگیری از ریزش مو، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا، تنظیم سوخت و ساز بدن، کاهش عوارض ناشی از یائسگی زنان، تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر، درمان سردرد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0