topNotif

خواص و مشخصات درخت اقاقیا

3487 بازدید
07 مهر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 30 مهر 1402
 
 
خواص و مشخصات درخت اقاقیا

خواص و مشخصات درخت اقاقیا

خواص و مشخصات درخت اقاقیا را بشناسیم

اصولا لغت اقاقیا که ظاهرا از آکاسیا فرانسوی گرفته شده در فارسی مورد استعمال متفاوتی با عربی و با لاتین آن دارد. از نظر علمی اصولا آکاسیا به گونه های مختلف درخت یا درختچه هایی گفته می شود که در سنگال و صحرای غربی و مناطق استوایی آفریقا و همچنین در جنوب ایران می روید. به فارسی به آن ها آکاسیای عربی می گویند و از آن ها صمغ گرفته می شود. در کتب طب سنتی لغت اقاقیا برای عصاره غلاف سبز دانه های آکاسیای عربی به کار برده می شود که دارای خواص دارویی است. در فارسی اقاقیا به درختی گفته می شود که در اغلب مناطق انتشار دارد و در حقیقت آکاسیای کاذب می باشد.

مشخصات اقاقیا

درخت اقاقیا درختی است با گل های زیبا و برگ های آن در بهار بسیار زیبا به رنگ سبز جالبی بیرون می آید. بلندی آن 10-27 متر است، خاردار می باشد. برگ ها متناوب و دیر خزان متشکل از برگچه های کوچک متقابل شانه ای فرد، بیضی شکل که سطح زیر آن سبز خاکستری و روی آن سبز تیره است. شاخه های جوان آن شکننده، گل های آن که از 4-6 سالگی شروع و ظاهر می شود معمولا هر ساله در اواخر اردیبهشت ماه بیرون می آید. رنگ آن ها سفید خوشه ای است و این گل ها بسیار معطر می باشد. میوه آن غلافی به رنگ قهوه ای است به طول حدود 8 سانتیمتر و عرض یک سانتیمتر که در آن 15 -12 دانه گرد پهن نازک قرار دارد و معمولا در آبان ماه می رسد. گل اقاقیا به سبب نوش فراونی که دارد جاذب زنبور عسل است.

 

همچنین بخوانید: خواص گل نرگس سفید را بدانیم

 

اقاقیا دارای واریته هایی با گل های قرمز و ارغوانی نیز می باشد. تکثیر اقاقیا از طریق بذر به سهولت انجام می گیرد و نهال های جوان 2-3 هفته پس از کاشت ظاهر می شود. اقاقیا دارای ریشه های عمیق پراکنده و از درختان بسیار مقاوم به خشکی است. بدیهی است در مناطق با آب و هوای خشک رشد آن بطئی خواهد بود. درخت اقاقیا بومی آمریکای شمالی است ولی در تمام نواحی اروپا و آسیا انتشار دارد در ایران نیز عملا در تمام مناطق ایران می روید.

ترکیبات شیمیایی اقاقیا

در ریشه و پوست و دانه درخت اقاقیا ماده ای به نام روبین و در برگ و گل آن نیز گلوکوزیدی به نام روبی نین است که هر دو ماده سمی هستند و به همین علت در مصارف درمانی باید احتیاط شود و از مقدار مجاز خوراک آن تجاوز نشود و زیر نظر پزشک مصرف شود. در دانه اقاقیا در حدود 30 درصد مواد روغنی وجود دارد و اگر ماده تلخ و سمی آن جدا کنند از دانه اقاقیا آردی تهیه می شود که می توان به آرد گندم برای طبخ نان اضافه نمود و نان چرب لذیذی به دست می آید.

خواص اقاقیا

از گل درخت اقاقیا و پوست و برگ آن به صورت دم کرده استفاده می شود. دم کرده 12 گرم برگ خشک اقاقیا در 150 گرم آب جوش اگر صبح ناشتا خورده شود برای اختلال صفرا موثر است و اگر 12 گرم گل آن را در 150 گرم آب جوش دم کنند و قبل از ناهار و شام بخورند آرام کننده، مقوی و قابض است و در عین حال رفع صفرا می کند و لینت می دهد. دم کرده پوست درخت به مقدار کم آن ملین است و اگر زیادتر مصرف شود مسهل قوی و قی آور است و اگر خیلی زیاد مصرف شود مسمومیت ایجاد می کند.

دم کرده 20 گرم گل اقاقیا در یک لیتر آب جوش نوعی نوشابه تونیک می شود که برای رفع کم خونی و رفع ترشحات سفید زنانگی 1 فنجان قبل از غذا می خورند. در چین گل های درخت اقاقیا را با گوشت پخته و سوپ آن را برای معالجه بیماری های چشم می نوشند. از گل اقاقیا در تهیه محلول های زیبا و برای تولید تنتور زرد رنگی برای رنگ کردن ابریشم و کاغذ و پنبه استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل اقاقیا را با خواص کاهش استرس و اضطراب، درمان مشکلات گوارشی، درمان علائم سرماخوردگی، کاهش وزن و … بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0