topNotif

خواص و مضرات انواع مختلف شکر

6802 بازدید
01 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

آشنایی با خواص و مضرات انواع مختلف شکر که نمی دانستیم !

شکر به عنوان یک شیرین کننده و طعم دهنده در اکثر غذاها و شیرینی ها کاربرد دارد. شکر حاوی شیرین کننده های طبیعی نظیر گلوکز، فروکتوز، گالاکتوز است که در بسیاری از گیاهان، میوه‌ها و لبنیات یافت می شود. امروزه عمده شکرهای تهیه شده، از نیشکر و چغندر قند بدست می آید، اما برخی از شکرها نیز از ترشحات قندی گیاهان حاصل می شود. حال در ادامه مقاله این با خواص و مضرات انواع مختلف شکر آشنا شوید.

آشنایی با خواص و مضرات انواع مختلف شکر

نیشکر (شکر نی)

نیشکر (شکر نی، نی شکر، سکر، سوکر، ساکارون و…) با نام علمی Saccharum.L گیاهی است از خانواده گندمیان و بومی مناطق جنوب شرقی آسیا می باشد. گرچه نیشکر و شکر تهیه شده از چغندر قند هر دو حاوی قند ساکاروز است، اما خواصی در نیشکر هست که در شکر تهیه شده از چغندر یا گیاهان دیگر نیست. فواید شکر نی فراوان است و در طب سنتی خواص درمانی بسیاری دارد.

 

خواص و مضرات انواع مختلف شکر

خواص و مضرات انواع مختلف شکر

 

خواص درمانی نیشکر (شکر نی)

طبع شکر نی گرم و تر است. نیشکر دارای خواص صاف کننده صدا، ملین، دافع سودا، بیرون کشیدن چرک (قند را جویده و با آرد گندم خمیر کنید یک شب ببندید)، جلوگیری کننده از عفونت زخم یا پوست که در اثر حرارت و آب جوش سوخته می باشد.

خوردن مقداری شکر نی با روغن بادام شیرین سبب بهبودی قولنج ریحی و دفع نفخ دستگاه گوارش می گردد. ضمنا ضرر شکر نی برای بیماران مبتلا به مرض قند (دیابت) از شکر چغندر کمتر است. شکر نی بر خلاف شکر چغندر مانع از پیری زودرس شده و همچنین موجب جلوگیری از سفید شدن موها می شود. نباتی که از شکر نی می سازند ضد سرفه می باشد و برای تسکین سرفه های خلط دار بسیار نافع است.

اگر مقداری شکر نی را با مقداری قطران و سندروس (درختی است از عربستان و هندوستان) و نشادر به طوری که مقدار شکر دو برابر و بقیه از هر کدام یک برابر گرفته بسایند و با کره حیوانی مخلوط نموده و بر بعضی بیماری های جلدی مانند قوبا (نوعی بیماری شبیه به جزام است)، برص (لکه های سفیدی است با پوست ضخیم که بر سطح بدن ظاهر می شود و چنانچه سوزن به آن زده شود از آن خون بیرون نیامده بلکه مایع زرد رنگ خارج می شود) و بعضی زخم های دیر علاج پوستی بمالند اثر نیکویی در بهبودی بیماری دارد.

 

همچنین بخوانید:  عوارض ناشی از مصرف قند و شکر

 

شربت شکر نی با زعفران و گلاب برای تقویت قلب، تقویت اعصاب، کم خونی و ضعف عمومی بدن در افراد کم خون و سرد مزاج استفاده می شود. همچنین، شربت آن با بیدمشک جهت تقویت قلب و اعصاب افراد گرم مزاج مصرف می گردد. از این شکر می توان به جای عسل در ساختن گل قند استفاده نمود.

مضرات نیشکر (شکر نی)

شکر نی دارای مضراتی همچون چاقی، مرض قند، جوش صورت، از بین برنده اکسیژن خون، استفراغ، خارش پوست، تومور، تصلب شرایین، ضعف دید، هپاتیت روده، برونشیت (در صورت زیاده روی کردن در مصرف)، صرع، چین و چروک صورت، سرطان ها (خصوصا کبد و روده بزرگ چون اکسیژن خون را از بین می برد)، سکته مغزی، دلپیچه، میگرن، واریس و چرب شدن زیاد مو و پوست می باشد.

شکر سرخ

شکر سرخ نیز نوع دیگری از انواع شکر است که تحت عنوان نام های شکر مازندران، شکر قرمز، سکر سرخ، شناخته می شود. شکر سرخ در اصل یک مان (ترشحات قندی گیاهان در اثر فعالیت حشرات بر روی آن ها) می باشد. مان شکر سرخ قطعاتی است متشکل از به هم پیوستن ذرات بلوری شکر، به رنگ قرمز (توده های قهوه ای مایل به قرمز) با طعمی بسیار شیرین و زننده که در اثر شکستن ساقه های نیشکر یا فانیذ با نام علمی Saccharum officinarum (از خانواده گندم) حاصل می شود. نیشکر گیاهی است پایا دارای ساقه های استوانه ای و بند بند که قسمت داخلی آن توخالی است و در رشد نهایی از ماده قندی قرمز رنگ پر می شود که در این حالت ساقه بنفش رنگ می گردد. تکثیر این گیاه، به وسیله قلمه زدن و کاشتن تخم انجام می شود.

 

خواص و مضرات انواع مختلف شکر

خواص و مضرات انواع مختلف شکر

 

خواص درمانی شکر سرخ

طبع این شکر گرم و تر است و دارای املاح معدنی فراوانی می باشد. مان شکر سرخ دارای حدود ۷۰ درصد قند ساکارز است و به عنوان ملین و یک ماده قندی طبیعی و طعم دهنده استفاده می شود. همچنین، شکر سرخ برای درمان سوهاضمه، سخت ادراری، سفیدی چشم (در صورت مالش آن)، قولنج، کهیر، نفخ، کم خونی، سیاتیک و استخوان، باز کننده صدا (با آب گرم و روغن بادام) و دافع بلغم و سودا کاربرد دارد.

شکر تیغال

شکر تیغال (از کشفیات بوعلی سینا) گیاهی است به نام های دیگری همچون خارشکر، تیهال، تیغال، کک، شکرتیار و تیغ قندک می باشد. این شکر نیز همانند شکر سرخ از فعالیت حشرات بر روی گیاهان (مان) حاصل می شود. مان گیاهان تیغال (شکر تیغال) اجسامی پیله مانند و تخم مرغی شکل به اندازه یک فندق، سفید رنگ با سطح خارجی ناصاف و طعمی شیرین و لعاب دار هستند که در اثر فعالیت حشره ای سیاه رنگ (Larinus onopordi) بر روی شاخه های جوان یا پشت برگ گیاه تیغال تولید می شود.

طبع این نوع شکر معتدل و تر است. شکر تیغال ملین و مسکن گلودرد (پودر آن را در آب گرم بریزید و یک قاشق هر ساعت میل نمایید) است. همچنین، خشونت سینه و صدا را نیز از بین می برد و برای تقویت دستگاه تنفسی به خصوص ریه ها سودمند است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شکر سرخ را با خواص ضد نفخ و ملین، درمان سرماخوردگی، درمان کم خونی، پیشگیری از پیری زودرس، جوانسازی پوست، تنظیم فشارخون، درمان عفونت های رحم، کمک به کاهش وزن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0