خواص و مضرات جوز هندی + طریقه مصرف این گیاه وحشی

2691 بازدید
14 آبان 99
مروارید
,

خواص و مضرات جوز هندی + طریقه مصرف این گیاه وحشی

جوز هندی در عراق به (جوزبوا) معروف است و هسته خشک درخت همیشه سبز می باشد. عطر و بوی آن فراتر از حد توصیف است و طعمی شیرین و تند دارد. از آن در پخت و پز و ادویه برای ترشیجات استفاده می کنند. همچنین در بسیاری از نسخه ها برای بیماری ها از آن استفاده می کنند. این میوه فواید متعددی دارد. در این مقاله خواص و مضرات جوز هندی + طریقه مصرف این گیاه وحشی را برای شما خواهیم گفت، پس با ما همراه باشید؛

 

خواص و مضرات جوز هندی + طریقه مصرف این گیاه وحشی

خواص و مضرات جوز هندی + طریقه مصرف این گیاه وحشی

 

ارزش غذایی جوز هنـدی

جوز هنـدی حاوی روغن های فرار می باشد و حاوی بورنئول و اوژنول و چربی جامد و نشاسته است. از مغز آن به همان صورت و یا بصورت آسیاب شده استفاده می شود و سپس از آن روغن اساسی استخراج می شود.

مصارف دارویی جوز هنـدی

در بسیاری از روش های درمانی قابل استفاده است و از جمله خواص دارویی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک محرک برای دفع باد و تسکین درد نفخ است.
  • روغن جوز هندی در ساخت پمادهایی که رماتیسم را درمان می کنند استفاده می شود.
  • این ماده یک محرک قوی جنسی محسوب می شود، اما اعتیاد به آن هشدار دهنده است. زیرا ممکن است منجر به ضعف دائمی شود.
  • می تواند به عنوان ضد عفونی کننده استفاده شود.
  • می توان از آن برای خوشبوشدن شیرینی های خشک و برخی نوشیدنی ها و تهیه خمیر دندان و عطر استفاده کرد.

مصارف غذایی جوز هندی

در تهیه سس ها از آن استفاده می شود و محبوب ترین سس ها عبارتند از: سس بشامل، در سوپ ها و انواع غذاها از جمله: فلافل، خورشت قیمه، لوبیا پلو، هویج پلو، لازانیا استفاده می شود و این ادویه برای هضم غذا بسیار مفید است.

طریقه مصرف جوز هندی برای درمان بیماری ها

جوز هندی را می توان در درمان بیماری های زیر استفاده کرد:

اختلالات گوارشی

جوز هندی رنده شده و له می شود و حدود 5 تا 15 گرم جوز هندی رنده شده را با آب پرتقال یا موز مخلوط می کنند و می توان از آن در درمان اسهال نیز استفاده کرد. برای درمان سوءهاضمه، سکسکه و حالت تهوع نیز مفید می باشد.

 

همچنین بخوانید: درمان بی خوابی شبانه با جوز هندی

 

بیخوابی

برای حل مشكل بی خوابی كودكان و گریه شبانه آن ها، مقدار كمی جوز هندی را با اندكی عسل مخلوط كرده و به بچه ها می دهند تا آن ها را بخوابانند (لطفا بعد از مشورت با پزشک آن را استفاده کنید. تا برای کودک هیچ گونه خطر و اعتیادی نداشته باشد.)

کمبود آب بدن

مشکل کمبود آب بدن که در نتیجه استفراغ یا اسهال بوجود می آید (خصوصا در مورد وبا)، توسط جوز هندی حل می شود و این مسئله با حل شدن 15 گرم جوز هندی در نیم لیتر آب، می باشد و یک درمان موثر برای کم آبی بدن است.

مشکلات پوستی

از جوز هندی در درمان مشکلات پوستی پوستی مانند اگزما، آکنه، استفاده می شود. جوز هندی از التهاب و تحریک پذیری پوست کم می کند و می توان آن را با عسل ترکیب کرده و بروی منطقه مورد نظر بزنید و پس از بیست دقیقه آن را بشویید و این کار را هر روز یک مرتبه انجام دهید.

پوسیدگی دندان و رفع بوی بد دهان

 خواص ضد باکتریایی جوز هندی باکتری های مضر دهان را نابود می کند همچنین برای رفع بوی بد دهان نیز بسیار نافع است. (بوی بد دهان ناشی از گسترش باکتری ها در دهان می باشد.)

پودر جوز هندی را با پودر آویشن مخلوط کرده و با آن دندان های خود را مسواک کنید. از روغن جوز هندی نیز میتوانید به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

 

همچنین بخوانید: خواص و کاربرد جوزبوریا

 

سرماخوردگی

با نگه داشتن خمیر جوز هندی در جلوی بینی سرماخوردگی را درمان کنید. و این خمیر با مخلوط جوز هندی با شیر گاو (شیر)، و تقریبا 75 میلی گرم خشخاش تهیه می شود.

درمان اختلال نعوظ

جوز هندی را می توان در دوزهای کم به عنوان یک محرک جنسی استفاده کرد. جوز هندی با عسل و نصف تخم مرغ آب پز ترکیب کرده، سپس پودر یک ساعت قبل از رابطه جنسی مصرف شود و بسیار موثر خواهد بود. این ترکیب عملکرد جنسی را تحریک می کند و مدت آن را طولانی تر می کند.

مضرات احتمالی

مصرف زیاد آن به دلیل ایجاد توهم یا کوری چشم توصیه نمی شود. این ماده حاوی میریستیسین است که توانایی عبور از جفت زن باردار را دارد و این باعث افزایش ضربان قلب جنین می شود. زنان باردار، بیماران قلبی و کودکان زیر پنج سال بهتر است از مصرف روغن جوز هندی خودداری کنند.

توصیه می شود مقدار زیادی جوز هندی مصرف نکنید و مقادیر کمی مصرف کنید. زیرا دوزهای زیاد ممکن است منجر به آسیب کبدی شود، و همچنین ممکن است منجر به گرفتگی عضلات شود، و برای جلوگیری از این خطرات، باید توجه داشته باشیم که فقط یک قاشق غذاخوری جوز هندی باعث مسمومیت می شود و علائم مسمومیت عبارتند از: سوزش معده، حالت تهوع، استفراغ، بی خوابی و عدم وجود احساس راحتی، سرگیجه، توهم، بنابراین توصیه می کنیم هنگام مصرف دوز جوز هندی برای درمان بیماری ها احتیاط کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جوز هندی را با خواص درمان سوءهاضمه، اسهال و باد روده، تسکین و درمان دردهای رماتیسمی، تقویت قوای جنسی، درمان عدم کنترل ادرار، ضعف عمومی، درمان اختلالات کبد و طحال، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    4 خرداد 1402

    ایا مصرف جوز هندی برای بیمارانی که تشنج دارند ضرر ندارد؟

    • عطارک
      10 خرداد 1402

      درود بر شما

      سپاس فراوان از درج نظرتان٬ متاسفانه امکان تجویز یا تایید نسخه نداریم. در این مقاله یا دیگر مقالات موجود در وب سایت عطارک٬ مطالب مفیدی از کتب قدیمی و معتبر باز نشر شده ست. لذا اگر نیاز به استفاده دارید بهتر هست از نظر و مشاوره یک پزشک یا متخصص طب سنتی نیز بهره مند شوید.

      شاد و سلامت باشید.

0