topNotif

خواص و مضرات رزماری

6180 بازدید
18 مهر 96
عطارک
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

رزماری یا همان اکلیل کوهی را بشناسید

خواص و مضرات گیاه رزماری : رزماری که در ایام قدیم به اکلیل کوهی معروف بوده است، گیاهی خوش عطر و طعم است. رزماری همیشه سبز رنگ می باشد و گیاهی است مقاوم به سرما و بعلت داشتن بوی مطبوع و لذت بخش در اکثر آشپزخانه های کشورهای مختلف پیدا شده و همیشه پای ثابت ترشی و دسرها نیز هست. در بعضی از نقاط جهان توجه ویژه ای به این گیاه دارند، طوری که در بیمارستان های بعضی مناطق فرانسه در قدیم برای از بین بردن آلودگی و انرژی های منفی این گیاه را می سوزاندند و همچنین در برخی کشورها در مراسم های مهم عروسی دست گل و تاج هایی از رزماری درست کرده و عروس و داماد را مشایعت می کردند. این گیاه دارای خواص و مضرات فراوانی می باشد اگرخواهان داشتن اطلاعات بیشتر از خواص و مضرات رزماری هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

 

خواص و مضرات رزماری

خواص و مضرات رزماری

 

مشخصات ظاهری گیاه رزماری

رزماری (رومارن، اكلیل كوهی، اکلیل الجبل) با نام علمی (Rosmarinusofficinalis)، گیاهی است از خانواده نعناعیان (Lamiaceae) یا همان درختچه ای با شاخه های انبوه چوبی است. این گیاه پایا، همیشه سبز، بسیار معطر و دارای ساقه های چوبی افراشته و گاهی خوابیده به ارتفاع ١ تا ٢ متر که بر روی شاخه های قدیمی تر پوست فلس مانندی دارد. از مشخصات این گیاه، آن است كه برگ های متقابل با كناره برگشته به طرف داخل، باریك، دراز، نوك تیز و نسبتا خشن و به طول 15 تا 35 میلیمتر دارد. سطح فوقانی پهنك برگ به رنگ سبز ولی سطح تحتانی آن پوشیده از كرك و تقریبا به رنگ سفید و خاکستری تیره می باشد.

گل های آن به صورت دسته های چند گله در خوشه های 2 تا 10 تایی كه در طول محور پراكنده اند، آرایش یافته است. گل ها در كنار برگ ها ظاهر می گردد و دارای رنگ آبی بنفش و بعضا بنفش روشن است. بر روی گلبرگ ها لكه های كوچك و بنفش رنگ دیده می شود. درون جام گل، منحصرا دو پرچم جای دارد كه به سمت بیرون كشیده شده است. خامه، طویل، خمیده و بدون انشعاب است و میوه مجموعه ای از چهار فندقه به رنگ قهوه ای است. رزماری در بین ماه های فروردین تا اوایل خرداد گل می دهد و گیاه بسیار معطری است.

محل رویش و پراکنش گیاه رزماری

گیاه رزماری بومی مناطق مدیترانه ای است، گیاهی زینتی در بریتانیا محسوب می گردد و به حالت خودرو در مدیترانه می روید. البته از آنجا كه این گیاه دارای برگ های سبز دائمی است و بویی مطبوع دارد، در اغلب نقاط جهان پرورش داده می شود. تکثیر رزماری از طریق قلمه زدن ریشه یا دانه (که البته بد رشد می کند و برای رویش نیاز به بیش از چهار هفته زمان دارد) انجام می گیرد. رزماری در كشورهای اسپانیا، مراكش، تونس، مناطق جنوب و جنوب شرقی اروپا به صورت تجاری کاشته می شود اما در ایران این گیاه در آذربایجان و کردستان می روید.

 

همچنین بخوانید:  درمان و پیشگیری از ریزش مو

 

تركیبات شیمیایی گیاه رزماری

اکلیل کوهی دارای تركیبات اسانس فرار (1 تا 2 درصد، با مهمترین تركیبات ١ و ٨ سینئول، كامفر و آلفاپینن)، تركیبات تلخ (دی ترپن ها)، تانن ها از خانواده نعنا، فلاونوئیدها و تری ترپن ها می باشد. از برگ های خشک و ندرتا برگ های تازه رزماری برای چاشنی استفاده می کنند. برگ های رزماری بویی مطبوع شبیه كافور و مزه ای تلخ و معطر دارند. پودر رزماری نیز به رنگ سبز مایل به خاكستری است.

خواص رزماری

این گیاه خصوصا در زمان یائسگی، اعصاب را آرام می کند و دارای اثر تقویت کننده، معرق، مدر و مسهل صفرا است. از رزماری به صورت خوراكی در رفع اضطراب، سر درد، نفخ، بی اشتهایی و به صورت موضعی به عنوان مسكن دردهای عضلانی و بیماری های رماتیسمی استفاده دارویی می شود. همچنین، به علت عطر و طعم مناسب، در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز كاربرد دارد.

 

خواص و مضرات رزماری

خواص و مضرات رزماری

 

اکلیل کوهی یا رزماری را معمولا به صورت پماد یا عرق برای درمان رماتیسم و میگرن (همچنین عرق رزماری را می توانید برای رفع میگرن با داروهای گیاهی دیگر ترکیب کرده و مصرف نمایید) مصرف می کنند. از دم کرده آن (یک مشت برگ گیاه را با نیم لیتر آب جوشانده و بگذارید خنک شود) برای شستشو زخم ها استفاده می شود. مصرف خوراکی این دم کرده را به عنوان پیشاب آور (ادرارآور) و برای افزایش دهنده ترشح صفرا مصرف می کنند، همچنین از آن به عنوان چاشنی غذایی نیز استفاده می شود.

خواص روغن رزماری

روغن رزماری دارای خاصیت محرکی ست و از نظر رایحه و اثر گذاری، گرم و نافذ می‌باشد. اثر محرک رزماری روی سیستم اعصاب مرکزی بسیار برجسته است. هنگامی که پماد رزماری استعمال شود، گردش خون موضع را افزایش داده و موجب گرمی، داغی، برطرف شدن درد و التهاب می‌شود. در مطالعات آزمایشگاهی اثر ضد درد و اثر آنتی اکسیدان آن به اثبات رسیده است. رزماری دارای اثر ضد التهابی و خاصیت التیام بخش می‌باشد. منتول و کامفر موجود در پماد این گیاه هر کدام دارای اثر ضد درد و ضد التهاب مفاصل هستند و اثر آنها مکمل اثر اسانس رزماری می‌باشد. همچنین در کشور آلمان مصرف پماد رزماری را برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می کنند.

نکته:

مصرف بی رویه گیاه رزماری، خصوصا برای زنان باردار، مضر بوده و موجب سرگیجه می شود. همچنین، ممکن است باعث سقط جنین شود. توصیه می شود، مادران شیرده و افراد مبتلا به دیابت به میزان کم و با مشورت پزشک از این گیاه استفاده نمایند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

رزماری خشک را با خواص  تقویت حافظه، تحریک جریان خون، پیشگیری و درمان استرس و اضطراب، تسکین سردرد، تحریک رشد مو، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان مشکلات تنفسی، بهبود فرآیند هضم، کاهش قند خون، درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0