topNotif

خواص و مضرات سرکه انگور

6223 بازدید
11 آبان 96
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

با خواص و مضرات سرکه انگور طبیعی آشنا شویم

اغلب ما ایرانیان از سرکه به عنوان چاشنی در طبخ غذاها یا آماده سازی انواع سالادها و سس ها استفاده می کنیم. انواع بسیاری از سرکه ها در سراسر جهان از مواد طبیعی و میوه ها تهیه می شوند. اما بیشترین میوه ای که در ایران از آن سرکه ساخته می شود، میوه انگور است. حال در این مطلب به بررسی خواص و مضرات سرکه انگور می پردازیم.

سرکه انگور

سرکه شربتی است دارای حالت اسیدی و محتوای اسید استیک همراه با بعضی مواد کانی و آلی دیگر که محلول در آب هستند. سرکه را از تخمیر آب میوه هایی که دارای گلوکز می باشند تهیه می کنند. اما بهترین سرکه ها سرکه انگور است، علی الخصوص اگر از انگور فخری شیرین تهیه شود. در تهیه سرکه باید دقت کافی داشت تا عمل تخمیر کامل و درست انجام شود. سرکه انگور، علاوه بر اسید استیک، از بسیاری از ویتامین ها، نمک های معدنی، اسید آمینه و پلی فنل ها مانند اسید گالیک، کاتچین ها، اسید های چرب و اسید فولیک و برخی اسید های طبیعی مانند اسید تارتاریک، اسید مالیک و اسید لاکتیک تشکیل شده است. هرچه انگور شیرین تر باشد سرکه آن بهتر خواهد شد.

خواص و مضرات سرکه انگور

خواص و مضرات سرکه انگور

خواص سرکه انگور

طبیعت سرکه سرد و تر است. سرکه انگور حای مواد مغذی بسیاری است و مزایای فراوانی برای بدن انسان دارد. مهمترین خواص سرکه انگور عبارتند از:

خاصیت ضد عفونی کننده

سرکه انگور دارای خواص ضد عفونی کننده است و برای درمان قارچ ناخن، درمان شپش و زگیل استفاده می شود. اما این درمان ها هنوز از نظر علمی ثابت نشده است و استفاده از آن به عنوان یک ضد عفونی کننده برای زخم ها به حدود 400 سال قبل از میلاد بر می گردد. محققان توصیه می کنند که از سرکه انگور بیشتر در تهیه غذا استفاده شود و برای استفاده مستقیم آن بر روی پوست حتما آن را با آب رقیق کرده و سپس، بر روی پوست اعمال کنند.

مفید برای بیماران دیابتی

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف خوراکی سرکه انگور می تواند میزان قند خون را تنظیم کند. همچنین با افزایش مقاومت سلولی به انسولین و کاهش سطح قند خون بعد از غذا، دیابت نوع 2 را درمان می کند. بر اساس تحقیقات علمی که بر روی بیماران دیابتی انجام گرفت، مشخص شد که افرادی که قبل از خواب سرکه انگور خوردند، در صبح بعد از بیدار شدن نسبت به افرادی که سرکه انگور مصرف نکردند، میزان قند خون کمتری داشتند. محققان دریافتند که سرکه انگور با گلوکز در کبد متابولیزه می شود، بنابراین برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

با خواص و مضرات سرکه انگور طبیعی آشنا شویم

با خواص و مضرات سرکه انگور طبیعی آشنا شویم

کمک به کاهش وزن

برخی مطالعات نشان داده اند که خوردن سرکه در صبح، در طول روز احساس سیری به معده القا می کند، که منجر به مصرف کالری کمتر در طول روز و کاهش اشتها می شود. علاوه بر این، اسید استیک، جزء اصلی سرکه انگور است که از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری می کند. در یک تحقیق علمی بر روی افراد چاق مشخص شد که مصرف سرکه انگور سبب کاهش وزن، کاهش سایز دور کمر و کاهش تری گلیسیرید ها به میزان قابل توجهی می شود و سوخت و ساز بدن (متابولیسم) نیز افزایش می یابد. بنابراین بسیاری از محققین و پزشکان استفاده از سرکه انگور را برای افرادی که مایل به کاهش وزن هستند توصیه می کنند. شما می توانید روزانه سرکه انگور را در در انواع غذاها و همچنین سالادها استفاده کنید.

بهبود هضم غذا

سرکه انگور حاوی پلی فنل هایی است که فعالیت آنزیم پپسین را تحریک می کند. این یک آنزیم گوارشی است که به هضم پروتئین ها کمک می کند. این آنزیم پروتئین ها را به اسیدهای آمینه می شکند و علاوه بر این کار اسید آمینه را به راحتی جذب کنند. این آنزیم فقط در هضم پروتئین‌ها نقش دارد و در هضم کربوهیدرات و چربی تاثیری ندارد.

درمان خارش و سوزش پوست

سرکه انگور دارای قدرت نفوذ بوده و ترکیبات آن می توانند تا حدودی از راه پوست جذب بدن گردد. سرکه برای از بین بردن خارش ناشی از تحریک پوست استفاده می شود و همچنین باعث کاهش سوزش ناشی از آفتاب سوختگی می شود. برای کاهش خارش و سوزش پوست می توانید مقدار کمی سرکه را با آب گرم مخلوط کرده و بر روی محل آسیب دیده استفاده کنید. همچنین ترکیب آب و سرکه برای کسانی که دارای پوست چرب هستند یا پوست آن ها دارای جوش های سرسیاه است به عنوان مایع شستشو کاملا مفید است. علاوه بر این، سرکه انگور برای تسکین درد ناشی از نیش زنبور نیز استفاده می شود.

حفظ سلامت قلب

سرکه حاوی تعدادی از آنتی اکسیدان ها، پلی فنل ها، و فلاونوئیدها است که به حفظ سلامت قلب کمک می کند. پلی فنول ها باعث مهار لخته شدن خون و تجمع چربی در عروق خونی می شود که عامل اصلی خطر حمله قلبی و سکته مغزی است. همچنین تانن ها عملکرد سطوح لیپوپروتئین ها با چگالی بالا را افزایش می دهند، در نتیجه کلسترول خوب در خون نیز افزایش می یابد. سرکه انگور حاوی مقدار کم چربی های کلسترول و اشباع است، همچنین دارای محتوای سدیم کم است که به معنی کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب است. در نتیجه با مصرف سرکه انگور خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کاهش می یابد.

 

همچنین بخوانید:  فرآورده های حاصل از میوه انگور

 

سایر خواص سرکه انگور و روش استفاده از آن در طب سنتی

  1. برای مداوای تمامی زخم های گرم مزاج مانند باد سرخ (جوش های خارش دار بدن) دمل ها و ورم های گرم مزاج بسیار مفید است و معمولا به صورت ضمادی و مخلوط با کافور به کار برده می شود.
  2. برای شستشوی زخم هایی که جراحت دارند سرکه را با مقداری آب گرم مخلوط کرده و با آن زخم را شستشو دهید، و در ورم های گرم مزاجی که اعضای بدن پیدا می شوند برای جلوگیری از پیشرفت ورم از کافور و سرکه استفاده می کنند تا ورم را زایل گرداند.
  3. زن های حامله و یا افرادی که به عللی نمی توانند گنه گنه بخورند اگر به تب های دوره ای مبتلا شده باشند باید مقدار دو مثقال زیره را در دو استکان سرکه بجوشانند بعد جوشانده را صاف کرده نصف آن را صبح و نصف دیگر را شب بخورند تا بیماری دوره ای آنان مرتفع گردد.
  4. گاهی فردی که به حالت بیهوشی دچار شده است اگر دو سه قطره سرکه را در بینی او بچکانند سبب به هوش آمدن شخص می گردد.
  5. در ورم پلک که جز ورم های گرم مزاج است نیز از کافور و سرکه استفاده می شود تا ورم کشیده و چشم باز گردد.
  6. گاهی در افراد گرم مزاج لثه قدری متورم شده و درد می کند و برخورد غذاهای داغ به آن، درد را شدت می دهد. اگر این افرادی روزی چند بار سرکه در پای دندان های خود بگیرند ناراحتی لثه آنان مرتفع می گردد.
  7. افرادی که سردرد های گرم مزاج دارند به تجربه رسیده اگر مقداری سرکه را روی آتش گذاشته و جلوی بینی و دهان خود بخور دهند سردرد آنان را ساکت می سازد و نیازی به خوردن دارو های مسکن نیست.

مضرات سرکه انگور

این مواد غذایی برای هزاران سال به عنوان یک چاشنی سالم برای مصرف انسان استفاده می شده است، اما گزارش های بسیار کمی وجود دارد که نشان می دهد که مصرف بی رویه سرکه انگور واکنش منفی و مضراتی برای بدن ایجاد می کند. عوارض جانبی و مضرات سرکه انگور عبارتند از:

  • مصرف نا محدود سرکه سبب فارنژیت (التهاب گلو) می شود و کسانی که مشکل ریوی دارند، باید از مصرف آن اجتناب کنند.
  • مصرف بی رویه سرکه انگور التهاب مزمن در مری را ایجاد می کند که ممکن است به سرطان مری منجر شود.
  • ممکن است مصرف سرکه انگور در برخی از افراد موجب بروز اختلالات گوارشی مانند زخم معده و یا سوزش معده شود. به همین دلیل به افرادی که مشکلات معده دارند، مصرف سرکه انگور توصیه نمی شود.
  • از آنجایی که سرکه انگور مزاج سردی دارد، باید در افراد سرد مزاج به مقدار محدود مصرف شود، زیرا سبب ضعف اعصاب می شود. به دلیل سردی سرکه، میل جنسی نیز کاهش می یابد.
  • برای درمان سوختگی ها از استعمال مقادیر بالای سرکه انگور (به طور مستقیم بر روی پوست) اجتناب کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کشمش سبز را با خواص کاهش وزن، کاهش فشار خون، درمان یبوست، تقویت استخوان ها، درمان ضعف جنسی، تقویت بینایی، درمان کم خونی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0