topNotif

خواص و مضرات و درمان های گیاهی کلم

2307 بازدید
04 بهمن 96
شقایق
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

عزیزان، در این مقاله با خواص و مضرات و درمان های گیاهی کلم، انواع مختلف آن شنا می شویم.

کلم گیاهی است علفی که ابتدا به صورت خودرو در نواحی مختلف آسیا و مدیترانه گسترش داشته و به مرور واریته های مختلفی از آن تولید شده است. بیشتر کلم ها دوساله یا چند ساله و عموما گرد و کروی هستند. برگ ها اغلب به هم فشرده اند و ممکن است حول محور ساقه قرار گرفته باشند. ساقه معمولا کوتاه است و برگ ها به صورت لایه لایه به شکل صاف و گاهی رگه دار و به رنگ های سبز، قرمز و سفید می باشند. مهمترین واریته های کلم که در بازار موجود هستند و مصرف زیادی دارند شامل : کلم پیچ، کلم بروکسل، کلم گل، کلم گل رومی، کلم قمری و کلم بروکلی می باشند.

نام های عمومی کلم های مشهور !

کلم برگ، کلم بروکسل، کلم پیچ، کلم قمری، کلم گل و کلم بروکلی نام های عمومی کلم هستند. انواع کلم در نقاط مختلف جهان و ایران، به خصوص مناطق سرد، کشت و برای تغذیه استفاده می شود.

تاریخچه کلم

کلم از هزاران سال قبل کشت می شده است، درباره اینکه کلم قبل از کشت و استفاده در یونان و روم، بومی کدام منطقه بوده مطلبی در دست نیست. این گیاه حدود 600 سال قبل از میلاد مسیح از آسیای صغیر به اروپا راه یافته است. در قدیم برای کلم ارزش غذایی و دارویی زیادی قائل بودند. بقراط حکیم مخلوط کلم با عسل را در درمان قولنج و اسهال موثر دانسته است. جالینوس دانشمند یونانی برعکس دانشمندن دیگر خوردن کلم را توصیه نمی کند و بیشتر کاربرد موضعی آن را برای درمان بیماری ها را توضیح داده است. دانشمندان زیادی طی قرون مختلف راجع به ارزش غذایی و درمانی کلم تحقیق کرده و همگی آن را دارای ارزش غذایی و دارویی خوبی دانسته اند. تحقیقات سال های اخیر در مورد کلم، ادعاهای تجارب قدیم و دانشمندان را ثابت کرده است، گرچه امروزه کلم در بیشتر نقاط دنیا کشت و استفاده می شود، ولی بزرگترین تولیدکنندگان آن روسیه، چین، کره جنوبی، ژاپن و لهستان هستند.

خواص و مضرات و درمان های گیاهی کلم خواص و مضرات و درمان های گیاهی کلم

ترکیبات مهم کلم !

کلم دارای موادی همچون آب، پروتئین، چربی، فیبر، انرژی،  ویتامین آ، ب1، ب2، ویتامین ث، ویتامین ک، اسید فولیک، آهن، کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، گوگرد، فسفر، مس و روی می باشد.

داروشناختی و اثرات مهم

از اثرات مهم انواع کلم می توان به خاصیت ضد سرطانی آن ها اشاره کرد که به خاطر ترکیباتی چون ویتامین ث، بتاکاروتن، ایندول، گلوکوزینولات ها و مواد متعدد دیگر و نیز خاصیت آنتی اکسیدانی و خنثی‌کنندگی رادیکال های آزاد آن هاست. این اثر بارها در تحقیقات کلینیکی به اثبات رسیده است. مطالعه ای که بر روی 1000 مرد انجام شد نشان داد افرادی که به طور مرتب از سبزیجات استفاده می کنند احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آن ها 35 درصد کاهش می یابد. همچنین ثابت شده زنانی که گیاهان خانوده کلم را به میزان زیاد مصرف می کنند، احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها کاهش می یابد و این به دلیل وجود فیتونوترینت ها در برگ کلم است که به عنوان آنتی اکسیدانی قوی رادیکالهای آزاد را خنثی می کند.

مطالعات دیگری نشان داده است افردای که از سبزیجات به ویژه خانواده کلم بیشتر استفاده می کنند کمتر به سرطان کولون یا روده بزرگ مبتلا می شوند. تحقیقات سال های اخیر نشان می دهد که ترکیبات موجود در مواد غذایی به خصوص گیاهان در کند کردن روند رشد سرطان موثر و دارای اهمیت است، به عنوان مثال مشخص شده که ایندول موجود در برگ کلم باعث تحریک آنزیم های خاصی شده و در نتیجه آزاد شدن گلوتاتیون افزایش می یابد و روند سرطان کند می شود.

اسید فولیک و فولات موجود در کلم برای زنان حامله مفید است و از نواقص سیستم عصبی جنین جلوگیری می کند. فولت همچنین در پیشگیری از بیماری های قلبی – عروقی مفید است به همین دلیل توصیه می شود افرادی که یک بار سکته قلبی کرده اند، از کلم به خصوص کلم قرمز (به دلیل داشتن لیکوپن) بیشتر استفاده کنند. در قدیم مردم فرانسه از عصاره کلم برای رفع گرفتگی صدا استفاده می کردند. همچنین کلم پخته برای درمان سرفه های مزمن مفید است. مصرف کلم به بهبود کار دستگاه گوارش کمک می کند، چرا که ترکیبات گوگردی آن موجب ضدعفونی کردن دستگاه گوارش می شود و نیز به دلیل داشتن فیبر (الیاف) زیاد، جهت رفع یبوست مفید است. تخم کلم ضد کرم بوده و مصرف روزانه 3 قاشق شربت کلم کرم ها را دفع می کند.

 

همچنین بخوانید:  فواید کلم بروکلی و عوارض آن

 

خواص دیگر کلم شامل

مصرف کلم باعث تصفیه خون می شود، کلم دارای اثر خواب آور بوده و در کاهش سردرد موثر است. تخم کلم نیروی جنسی را افزایش می دهد. مصرف مداوم کلم باعث دفع سنگ های ادراری می شود. آب کلم در درمان زخم معده موثر است. کلم یک ضد میکرب و ضد ویروس قوی است به همین دلیل بسیاری از آنها را کاهش داده و از بیماری های عفونی جلوگیری می کند. کلم متابولیسم بعضی داروها مانند استامینوفین را در بدن بهبود بخشیده و باعث تسریع اثر آن ها می شود.

گیاهان خانواده کلم به دلیل داشتن ایزوتیوسیانات، ضد هلیکوباکتر پیلوری (که مزاحم معده و مهمترین عامل سرطان معده است) هستند. کلم تجمع چربی را در دیواره رگ ها از بین می برد، پژوهش ها نشان داده است که چربی ها به صورت یکنواخت در دیواره رگ ها تجمع نمی یابد و بیشتر در پیچ و خم و یا محل چند شاخه شدن رگ ها جمع می شوند. در تحقیقات دیگری ثابت شده است پروتئینی که از تجمع پلاک های چربی در دیواره عروق ممانعت می کند، در این نواحی فعال نیست. در گیاهان خانواده کلم موادی چون سولفوروفن وجود دارند که باعث فعال شدن این پروتئین و در نتیجه جلوگیری از تجمع پلاک های چربی در این نواحی می شوند. مصرف کلم قرمز در کاهش سرفه و بهبود آسم مفید است. مصرف کلم سفید برای افراد مبتلا به واریس سودمند است. کلم اشتها آور بوده و در گیاه درمانی در تسکین و درمان بیش از صد بیماری کاربرد دارد.

احتیاط

افراد مبتلا به گواتر باید در خوردن کلم احتیاط کنند، زیرا گلیکوزینولات های موجود در گیاهان این خانواده به ایزو تیوسیانات تبدیل شده و از جذب ید توسط غده تیروئید جلوگیری می کنند. زیاده روی در مصرف کلم باعث نفخ شدید و افزایش فشار خون می شود.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

بذر کنگر را بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0