خواص و کاربردهای روغن اترج

2172 بازدید
17 بهمن 96
سمانه

با خواص و کاربردهای روغن اترج آشنا شویم

این روغن فرار، به شدت نشاط آور و برای رفع افسردگی و تقویت روحیه بسیار عالی است. درخت اترج از گونه مرکبات بومی منطقه ای به نام برگامو در ایتالیا است. روغن برگامو که از پوست میوه آن کشیده می شود رایحه ای دارد تازه، مرکباتی و اندکی ادویه مانند، که معمولا همچون یک ماده اولیه در ادکلن و مزه در چای ارل گری مصرف می شود.

رنگ اترج سبز روشن مایل به زردی و حاوی ترکیبی است به نام برگاپتن که اگر به صورت غلیظ مصرف شود ممکن است موجب حساسیت پوست بدن در مقابل نور خورشید گردد. به عبارت دیگر، اگر بعد از استفاده در معرض نور آفتاب قرار گیرید موجب حساسیت می شود. برای برطرف کردن این مشکل روغن اترج بدون برگاپتن (یا فیوروکومارین) تولید شده است که عموما به آن برگاموت گویند که در مقایسه روغنی کم رنگ است.

خواص روغن اترج :

برای اشخاصی که از افسردگی رنج می برند یا احساس دلتنگی می کنند استفاده از اترج شدیدا توصیه می شود، چون رایحه روح بخش و نشاط آورش روحیه را تقویت می کند، خصوصا در دوران افسردگی عطر فرح بخش و دلپذیر آن برای دست و پنجه نرم کردن با افسردگی زمستانی که نوعی آشفتگی فصلی است بسیار مفید است. این خاصیت تقویت روحیه همچنین به اشخاص خجالتی یا فاقد اعتماد به نفس کمک می کند به زندگی با دید مثبت برخورد کنند.

خواص و کاربردهای روغن اترج

خواص و کاربردهای روغن اترج

چون اترج هم ضدعفونی کننده است و هم قابض، استعمال روغن آن برای رفع جوش صورت و ناراحتی های پوستی مانند اگزما بسیار موثر است و چون نشاط آور است کمک می کند به بهبود روحیه اشخاصی که به جوش صورت مبتلا هستند.

این روغن ضدافسردگی و تنظیم کننده اشتها است و استفاده از آن برای رفع بی‌اشتهایی عصبی و یا میل مفرط به پرخوری سودمند است. اترج یک سازگاری با دستگاه مجاری ادرار دارد و خواص ضد باکتری اترج برای رفع التهاب مثانه و عفونت مجاری ادرار بسیار مفید است.

ترکیب روغن اترج با دیگر روغن ها :

اترج با بسیاری از روغن ها به خوبی ترکیب شده و عطر و بوی شیرین بعضی از مخلوط ها را به خوبی آشکار می کند. مخلوط این روغن با بابونه، شمعدانی عطری، سرو کوهی، اسطوخودوس، بهار نارنج، یاسمن و چوب صندل مطلوب است.

 

همچنین بخوانید:   روغن های معطر مفید برای سرماخوردگی

 

موارد عدم استعمال :

به طور کلی بعد از مصرف روغن اترج، از قرار گرفتن در نور آفتاب و یا استفاده از اشعه ماورابنفش اجتناب شود.

کاربردها !

از افشانه و چراغ شمعی اترج برای درمان آشفتگی فصلی، بی حوصلگی، افسردگی، سرماخوردگی و آنفولانزا، عوارض قبل از عادت ماهانه می توان استفاده کرد. رقیق شده روغن اترج در حمام نشسته برای التهاب مثانه و عفونت مجاری ادراری مفید است. رقیق شده در کرم پایه آن برای زخم و بریدگی، پوست چرب، اگزما، هر نوع ناراحتی پوستی، جوش صورت و تب خال استفاده می شود. رقیق شده روغن اترج در وان حمام یا مخلوط آن در روغن دیگری برای تنش، نگرانی، افسردگی فصلی، اضطراب، بی حوصلگی، بدون اراده غذاخوردن، سرماخوردگی، ناراحتی پوستی، عوارض قبل از عادت ماهانه و آنفولانزا و افسردگی پس از زایمان مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

روغن بهارنارنج را با خواص ضد عفونی کننده، ضد نفخ، آرام بخش، هضم کننده غذا، ضد افسردگی، ضد کلسترول و ضد فشار خون، ضد التهاب، ضد قارچ و ضد باکتری، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0