خواص و کاربردهای موم عسل

2777 بازدید
22 بهمن 96
سمانه

با خواص و کاربردهای موم عسل آشنا شویم

زنبوران عسل شهد گل را از روی گل ها و گیاهان جمع آوری می کنند و با مختصر تغیراتی که به آن می دهند به صورت موم مورد نیاز خود در می آورند و با آن حجره های داخل کندو را می سازند که انسان ها، پس از خارج کردن از کندو، عسل را جدا می کنند و موم را به دست می آورند. که حتی از این دست آورده می توان استفاده های درمانی کرد؛

 

خواص و کاربردهای موم عسل

خواص و کاربردهای موم عسل

 

خواص درمانی موم عسل :

موم عسل را در روغن کنجد حل کنید و گرم بر موضع بمالید و خوب ماساژ دهید، گرفتگی عصبی عضو را برطرف می کند. در صورتی که آن را با آب گرم میل کنید، یا آن را در مقدار کمی روغن زیتون یا روغن بادام شیرین حل کنید و بخورید، اسهال را درمان می کند و صدا را هم صاف می کند. اگر افرادی که مبتلا به زخم دستگاه گوارش هستند، مقداری از آن را در روغن کنجد حل کرده و بخورند و چند روز این کار را تکرار کنند، در بهبودی این مرض اثرات قابل توجهی را مشاهده خواهند کرد.

اگر خواهان چهره ای شفاف و زیبا هستید موم عسل را در روغن حیوانی یا روغن زنبق یا روغن یاسمن حل کنید و شب ها بر چهره بمالید، بیماری کلف (یک نوع خشکی  زبر و مخصوص پوستی) را نیز درمان می کند. برای جلوگیری از ماندن و جمع شدن شیر در پستان، موم را به صورت ورقه ای نازک در آورید و روی پستان پهن کرده و دائم پستان را بدوشید تا شیر مانده خارج شود و پستان سخت و چرکی نشود. برای برطرف کردن لکه های قهوه ای صورت، هر شب ماش را کوبیده و با موم مخلوط کرده و بر موضع ضماد کنید.

 

همچنین بخوانید:  گرده گل زنبور عسل چیست و چه خواصی دارد؟

 

درخت موم

درخت موم گیاهی است دارای گل های نر و ماده و جداگانه است، میوه ی آن به رنگ آبی سیر و تقریبا سیاه و کوچک است که از یک ماده شبیه موم، که موم گیاهی می باشد پوشیده شده است. درخت موم همیشه سبز است و خزان نمی کند. این درختچه بومی آمریکاست که برای تهیه موم آن به دو طریق عمل می شود :

حشره ای به ابعاد شته روی شاخه های سبز درخت می نشیند و از شیره ی درخت تغذیه کرده و ترشحاتی از بدن شان خارج می کند که چسبناک است و به شاخه ها می چسبد و کم کم به صورت موم سفید در می آید و روی سطح شاخه ها جمع می شود، پس از فواصل گرما این موم را از سطح شاخه ها تراشیده و برداشته ی آن را ذوب کرده و ناخالصی آن را خارج می کنند و به صورت موم سفید قابل عرضه بازار در می آورند.

میوه های آن را پس از رسیدن چیده و در آب می اندازند تا ذرات موم از سطح میوه جدا شده و در سطح آب شناور شود، بعد آن ها را جمع کرده با حرارت ذوب می نمایند و به صورت ورقه های ضخیم به بازار عرضه می کنند.

خواص میوه درخت موم :

موم درخت موم، نرم کننده سینه و ضد عفونی کننده است، برای تسکین درد و ترمیم و متصل کردن استخوان های شکسته نافع است. میوه درخت موم تونیک قلب و مدر است، برای معالجه خنازیر و استسقا موثر است، برای افزایش طول عمر هم نیز مفید است.

برگ درخت موم برای درمان سرماخوردگی، ورم ها، سرگیجه و سردردها مفید است خاصیت تب بری، مسکن، ضد درد، خنک کننده دارد، برای این منظور، برگ ها را در آب بجوشانید و آب صاف کرده ی آن را بنوشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

گرده گل را با خواص سم زدا، بهبود عملکرد کبد، کاهش التهاب و تورم، تقویت سیستم ایمنی بدن، ضد عفونت و ضد میکروب، ضد سرطان، تسکین علائم یائسگی، افزایش متابولیسم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0