معرفی خواص و کاربرد گیاه داغداغان در طب سنتی

8474 بازدید
18 اردیبهشت 97
سمانه

آخرین به روز رسانی 28 شهریور 1398

خواص و کاربرد گیاه داغداغان را بشناسید

گیاه داغداغان به فارسی، در نقاط مختلف جنگل های شمال ایران با نام های مختلف محلی از جمله دغدغان و تخم شناخته می شود. همچنین، با اسامی دیگری نظیر تاگوک، توخ و توغ (در افغانستان) شهرت دارد. این گیاه درختی است از تیره شاهدانگان که میوه و ریشه آن دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری از جمله تقویت معده، درمان اسهال، درمان سرفه و … است.

مشخصات ظاهری گیاه داغداغان

گیاه داغداغان (Celtis australis) درختی است از راسته گل سرخ (Rosales) و تیره شاهدانگان (Cannabaceae) که بلندی آن بین 20 تا 25 سانتی متر می باشد.. تنه این درخت کوتاه، قطور و تاج گرد بوده و پوست تنه آن نیز صاف و به رنگ خاکستری تیره می باشد. برگ های درخت توغ بیضی، دندانه دار، نوک تیز و به طول 5 تا 15 سانتی متر می باشد. همچنین، روی برگ، زبر و به رنگ سبز تیره و زیر برگ دارای کرک های نرم و خاکستری رنگ است. میوه داغداغان کوچک در ابعاد یک نخود، کمی گوشتی و قدری شیرین، خوش طعم و خوش بو به رنگ قهوه ای سیر که خوردنی است. از ریشه این درخت نیز یک ماده زرد رنگی برای رنگرزی استخراج می شود.

 

خواص و کاربرد گیاه داغداغان را بدانیم

معرفی خواص و کاربرد گیاه داغداغان

 

محل رویش و پراکنش گیاه توغ (داغداغان)

این درخت در جنگل های شمال ایران (دور از ساحل)، از ارسباران تا طوالش و گلی داغ، مخلوط با جنگل های بلوط انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی موثر گیاه دغدغان

 این گیاه دارای ترکیبات شیمیایی و موثری نظیر تانن و موسیلاژها می باشد. همچنین، از دانه های آن روغن چرب و ثابتی گرفته می شود.

گونه های گیاه داغداغان در ایران

دو گونه دیگر از این درخت در ایران وجود دارند. گونه اول، درختی است به بلندی متوسط، برگ های آن شبیه داغداغان، میوه آن زرد رنگ و در همان ابعاد و خوردنی است. این درخت در مناطق خشک ایران در دامنه های زاگرس و البرز از ارتفاع 800 تا 2600 متر از سطح دریا می روید. نام محلی آن در کرج درخت تا، در خلخال و خوی داغداغان، در رودبار تادار یا ته دار، در اطراف تهران و شمیرانات درخت ته و چوب نظر، در ارسباران تاین، در لرستان و بختیاری تائی، تاک یا تاغ و در خراسان تاغوت نامیده می شود.

 

         همچنین بخوانید:  گیاهان اثربخش در زمینه تنظیم قاعدگی  

 

گونه دوم، درختی است کوتاه، بلندی آن تا 7 متر، برگ های آن چرمی، بیضی و لوزی شکل، نوک تیز، کمی کشیده و دندانه های اره ای نا مساوی و رنگ آن مغز پسته ای و طول آن 3 تا 7 سانتی متر و پهنای آن 4 سانتی متر است. میوه آن گرد و تخم مرغی به رنگ های نارنجی و سرخ غبار آلود و دارای پایکی به طول 1 تا 2 سانتی متر می باشد. این درخت در کردستان می روید و گاهی مخلوط با تا می باشد. درختان قطور آن در اطراف سنندج کنار قبرها دیده می شود. در سنندج آن را تایله گوینده و در سردشت تاووت نامیده می شود.

خواص و کاربرد گیاه داغداغان

میوه داغداغان شیرین، خوش طعم و خوش بو است، این میوه مثلثی شکل مایل به کروی است و برای تسکین دل درد از آن استفاده می شود. در هندوستان از میوه های آن در موارد قطع عادت ماهانه (در مواردی که به طور طبیعی باشد) و همچنین در موارد کولیک می خورند.

داغداغان از نظر طبیعت گرم و خشک است و انواع پرورشی آن معتدل می باشد. از نظر خواص خوردن میوه آن برای سرفه، تقویت معده، بند آوردن اسهال و پاک کردن و خشک کردن رطوبت ها مفید است. در سوریه مرسوم است از روغن آن برای تسکین سرفه استفاده می شود و تنقیه با خاک اره چوب آن برای زخم روده ها و دل درد موثر واقع می شود. اگر ضماد گرد شاخه ها و ریشه های داغداغان را روی ورم های سفت پاشیده شود و تا 3 روز متوالی هر روز تجدید شود، در تحلیل ورم موثر است.

 

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق آرتیشو را با خواص پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ های صفراوی، درمان اختلالات کبدی، درمان کبد چرب، افزایش نیروی جنسی، کمک به کاهش چربی خون، پیشگیری و درمان دیابت، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. فرید
    9 اردیبهشت 1402

    باعرض ادب این گیاه از خانواده نارون میباشد

0