خواص چای هیبیسکوس یا چای ترش و عوارض احتمالی آن

2685 بازدید
18 آبان 99
مروارید

خواص چای هیبیسکوس و عوارض احتمالی آن برای سلامت

چای هیبیسکوس یک چای قرمز تیره است و طعمی ترش دارد، بنابراین بعضی ها آن را چای ترش می نامند. چای ترش را می توان به دلخواه گرم یا سرد بصورت شربت نوشید. شایان ذکر است که کالری کمی دارد و حاوی کافئین نیست، همچنین مزایای زیادی برای فعالیت و سیستم های بدن انسان دارد. در این مقاله در مورد خواص چای هیبیسکوس و عوارض احتمالی آن برای سلامت خواهیم گفت پس با ما همراه باشید؛

 

خواص چای هیبیسکوس یا چای ترش و عوارض احتمالی آن

خواص چای هیبیسکوس یا چای ترش و عوارض احتمالی آن

فواید چای هیبیسـکوس

تقریبا 15 تا 30 درصد از چای هیبیسـکوس از اسیدهای ارگانیک تشکیل شده است. این اسید ها، اسید سیتریک، اسید مالیک و تارتار اسید می باشند که در میوه هایی مانند انگور یافت می شوند و به تقویت ایمنی بدن، جوانسازی پوست، کاهش فشار خون و کلسترول، رفع التهاب و بهبود سیستم گوارش کمک می کنند. این گیاه فشار خون را کاهش و روند هضم را بهبود می دهد. از جمله فواید این چای خوشبو موارد زیر می باشد:

کنترل فشار خون

مطالعات اخیر و تحقیقات علمی فواید چای هیبیـسکوس در کنترل فشار خون را اثبات کرده است و این کاهش فشار ممکن است به کمتر از ده واحد برسد و همچنین در درمان بیماری های قلبی و محافظت از رگ های خونی نیز بسیار مفید است.

ضد التهاب

چای ترش یکی از نوشیدنی هایی است که غنی از ویتامین ث می باشد. ویتامین ث یکی از مهمترین ویتامین ها است که باعث تقویت و فعال سازی سیستم ایمنی بدن انسان می شود و لازم به ذکر است که چای گیاه هیبیسکوس دارای مزایایی است که به درمان عفونت ها و از بین بردن میکروب ها کمک می کند و البته از بدن در برابر سرماخوردگی و بیماری های آنفولانزا نیز محافظت می کند.

تسکین دردهای قاعدگی

چای هیبیسکوس گرفتگی های ناشی از درد قاعدگی را بهبود می بخشد و هورمون های بدن را متعادل می کند. اگر هورمون ها متعادل شوند درد قاعدگی، خلق و خوی تحریک پذیر، احساس افسردگی و خوردن مقادیر زیادی غذا به دلیل اختلال روانی بهبود می یابد.

 

همچنین بخوانید: خواص چای ترش (چای مکه) برای سلامتی و نحوه آماده سازی آن

 

بهبود سیستم گوارش

از شربت هیبیسکوس در روند بهبود هضم غذا نیز استفاده می شود، زیرا به دلیل وجود ماده ادرار آور در آن یبوست را درمان می کند و منجر به کاهش وزن و حفظ سلامت اندام های سیستم گوارش می شود، میزان دفع ادرار و تعداد دفعات ادرار را افزایش می دهد و به بهبود حرکت روده کمک می کند و از سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم پیشگیری می کند.

محافظت از کبد

چای ترش سرشار از آنتی اکسیدان می باشد، بنابراین از بیماری های کبدی پیشگیری می کند و در درمان آن نیز مفید است، و این مواد بدن را در برابر بیماری های مختلف محافظت می کنند. با این وجود می توان گفت که باعث حفظ یکپارچگی اندام ها و به طور کلی سلامت بدن می شود.

کاهش وزن

بیشتر کربوهیدرات ها از قند و نشاسته تشکیل شده است که به سرعت وزن را افزایش می دهد، برخی مطالعات و تحقیقات نشان داده است که گیاه هیبیـسکوس باعث کاهش جذب نشاسته و گلوکز و در نتیجه کاهش وزن می شود، بنابراین از این ماده در بسیاری از محصولات مرتبط با سلامتی استفاده می شود.

طرز تهیه چای ترش

  • دو فنجان آب در ظرف بریزید و صبر کنید تا جوش بیاید.
  • حرارت را خاموش کنید و گل های خشک شده هیبیسکوس را به مدت 5 دقیقه در آب جوش بریزید تا خیس بخورد.
  • شما می توانید این چای را داغ یا سرد سرو کنید.

نکته: این چای کمی ترش است بنابراین برای شیرین شدنش می توانید قند یا عسل به آن اضافه کنید. همچنین می توانید برای طعم دار شدن دارچین، میخک، جوز هندی یا زنجبیل را اضافه کنید. چای ترش با زنجبیل یکی از محبوب ترین طعم ها در دنیاست.

 

خواص چای هیبیسکوس یا چای ترش و عوارض احتمالی آن

خواص چای هیبیسکوس یا چای ترش و عوارض احتمالی آن

 

اثرات جانبی مصرف چای هیبیسکوس

اگر چه چای ترش یک تقویت کننده سلامت و تنظیم کننده وزن می باشد، اما ممکن است عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشد. از جمله موارد زیر:

افت فشار خون

مصرف این چای به افرادی که فشار خون پایین دارند توصیه نمی شود. ممکن است موجب سرگیجه  و خستگی شود یا حتی ممکن است به قلب یا مغز وی آسیب برساند.

بارداری

بر اساس یک تحقیق منتشر شده، چای هیبیسکوس برای زنان باردار توصیه نمی شود، زیرا ممکن است قاعدگی یا جریان خون را در رحم و یا ناحیه لگن تحریک کند.

برای افرادی که تحت درمان های هورمونی قرار می گیرند و یا قرص های ضد سرطان مصرف می کنند، توصیه می شود با متخصص بهداشت خود در مورد مصرف این نوع چای مشورت کنند.

دیابت و جراحی

چای ترش می تواند منجر به کاهش سطح قند خون شود بنابراین توصیه می شود اگر دچار دیابت هستید و دارو مصرف می کنید یا می خواهید جراحی انجام دهید برای مصرف این نوشیدنی با پزشک خود مشورت کنید.

آلرژی

بعضی از افراد هنگام مصرف چای هیبیسکوس واكنش های آلرژیک مانند سینوس یا تب خارش و قرمز شدن چشم، را تجربه می كنند.

تداخل دارویی

قبل از مصرف این چای در صورت مصرف داروهایی مانند کلروکین، داروهای ضددرد، یا داروهایی که برای کبد مصرف می شوند، باید با پزشک خود مشورت کنید.

دیگر عوارض

بعضی از افراد ممکن است بعد از نوشیدن چای هیبیسکوس دچار توهم شوند. بنابراین، با احتیاط آن را مصرف کنید. پس از مصرف آن رانندگی نکنید و یا کارهای پر ریسک انجام ندهید تا بدانید اثرات آن بر روی بدن شما چیست و بعد از آن می توانید براحتی آن را نوش جان کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چای ترش را با خواص، کاهنده وزن، درمان دیابت، کاهنده فشار خون، درمان سرماخوردگی، ضد افسردگی، تقویت کننده کبد، رفع عطش، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

47
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0