topNotif

خواص کولا را بدانیم

2524 بازدید
13 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

کاربرد و خواص کولا را بدانیم و با آن آشنا شویم!

کولا به مغز دانه گونه های مختلف و متعدد و متنوع درختانی گفته می شود که درخت آن به انگلیسی کولا گفته می شود.

مشخصات کولا !

کولاها درختانی هستند با بلندی متوسط، برگ های پهن نوک تیز با بریدگی های نامنظم، دانه های کولا به رنگ سفید یا قرمز است. تکثیر کولاها از طریق کاشتن بذر آن صورت می گیرد. برای این کار بذر را در ظرف های بامبو می کارند و نهال های تولید شده را در شروع فصل باران وقتی که 40 – 50 سانتیمتر بلندی دارند در مزرعه با فاصله ده متر از یکدیگر می کارند. درختان کولا بومی مناطق حاره آفریقا مانند ساحل عاج، ساحل طلا، سیرالئون و گینه هستند و از آنجا به هند و چین و ماداگاسکار و آنتیل ها رفته و انتشار یافته است.

خواص کولا را بدانیم

خواص کولا را بدانیم

ترکیبات شیمیایی کولا

از نظر ترکیبات شیمیایی در دانه کولا مقدار قابل ملاحظه ای کافئین وجود دارد. طبق بررسی های به دست آمده اثر تحریکی مغز دانه کولا تنها معلول وجود کافئین آن نیست بلکه در اثر داشتن کاتچین، کولانین و کولانئین نیز می باشد که در عین حال موجبات حل شدن کافئین را نیز فراهم می نماید.

به علاوه در دانه کولا کمی در حدود 0/023 درصد تئوبرومین، کمی تانن، 0/5 درصد مواد چرب و قرمز کولا، یک اکسیداز و … وجود دارد. در مغز دانه کولا علاوه بر آلکالوئیدهای یاد شده مقداری تانن، حدود 0/5 درصد مواد چرب، در حدود 3 درصد گلوکوز، در حدود 34 درصد نشاسته و حدود 6 درصد مواد پروتئیک وجود دارد و وجود مواد بالا موجب شده است که به دانه کولا جنبه یک نوع ماده غذایی داده شود.

وجود اکسیداز در دانه کولا موجب می شود که خواص و ترکیبات شیمیایی دانه های تازه با دانه های خشک متفاوت باشد. برای رفع این عیب معمول است که دانه های کولا را در حالت تازگی استرلیزه می کنند و پس از آن خشک می نمایند. برای این کار دانه های تازه کولا را در اتوکلاو قرار داده و حرارت اتوکلاو را سریعا از 15 درجه سانتی گراد به 110 درجه سانتی گراد می رسانند و پس از این که 5-10 دقیقه در این درجه حرارت ماند درجه حرارت را پایین می آورد. با این روش اکسیداز از بین می رود و با از بین رفتن اکسیداز دانه های کولا پس از خشک شدن تغییری در کیفیت آن حاصل نمی شود.

 

همچنین بخوانید: فواید چلغوز (دانه صنوبر) و ارزش غذایی آن

 

خواص و کاربرد کولا

دانه خشک کولا از نظر محرک بودن قوی تر از قهوه و چای می باشد و این خاصیت به علت وجود کافئین است که در حدود 2 درصد در دانه وجود دارد. آلکالوئیدهای دیگر  دانه کولای تازه نظیر کولاتین و کولاتئین روی سیستم ماهیچه ها اثر می گذارند. طب جدید کولا را به عنوان ماده ضد ناتوانی موثر و ضد از دست رفتگی قوا طرف توجه قرار می دهد.

دانه کولای خشک به صورت گرد، گرانول، خمیر یا قرص و تنطور و عصاره، خلاصه به انواع صور مختلف دارویی مصرف می شوند. دانه های تازه کولا برای اشخاصی که در اثر کار بدنی با خستگی فوق العاده مواجه می شوند مانند راهپیمایی نظامی طولانی و یا دویدن های طولانی و کارهای فیزیکی سخت بسیار موثر و مفید است. خوردن دانه کولا از نفس نفس زدن جلوگیری می نماید. به این جهت در مسابقات دو و دوچرخه سواری از آن استفاده می شود. کولا در عین حال که نیرو دهنده و مقوی قلب است ولی به هر حال باید توجه کرد که مصرف زیاد آن موجب فلج حرکات قلب و مرگ می شود. زیرا خستگی را مخفی می کند و اشتها را از بین می برد و تحریکات عصبی را افزایش می دهد.

مقدار خوراک مغز دانه کولا به صورت گرد 5-10 گرم در روز و نوشابه کولا 60 گرم دانه در یک لیتر آب انگور به مقدار 100-300 گرم در روز مصرف می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چلغوز (تخم صنوبر) را با خواص تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان بی خوابی، تعادل فشار خون، دفع سنگ مثانه، تقویت قوای جنسی، تقویت حافظه، کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن، درمان کم خونی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0