13 خاصیت شگفت انگیز گیاه گزنه که باید بدانید

2880 بازدید
09 اردیبهشت 00
مروارید

13 خاصیت شگفت انگیز گیاه گزنه در طب سنتی

گیاه گزنه به نام های دیگری نیز معروف است مانند: آنگورا یا آتش و نام علمی آن Urtica dioica می باشد. دارای یک ساقه ایستاده به طول یک متر و برگ های دندانه دار است که در امتداد ساقه رشد می کنند و در صورت لمس، تحریکات پوستی و سوزش ایجاد می کنند. این مقاله درمورد خواص گزنه و عوارض مصرف آن و 13 فایده دارویی گزنه می باشد، با ما همراه باشید؛

 

13 خاصیت شگفت انگیز گیاه گزنه

13 خاصیت شگفت انگیز گیاه گزنه

 

13 خاصیت شگفت انگیز گیاه گزنه

1. منبع ویتامین ها و مواد مغذی

برگ و ریشه گزنه منبع غنی بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین ها مانند؛ ویتامین آ، ویتامین ث و ویتامین کا، و حاوی انواع مختلفی از ویتامین های گروه ب می باشد. مواد معدنی مانند: کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و سدیم در گیاه گزنه موجود می باشند و علاوه بر این، حاوی تمام اسیدهای آمینه لازم و رنگدانه های طبیعی مانند: بتا کاروتن، لوتئین و سایر انواع کاروتنوئیدها است.

2. مبارزه با پیری

ترکیبات فنل ها که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند، به وفور در گیاه گزنه یافت می شوند و از سلول های بدن در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند و با علائم پیری و سرطان مقابله می کنند.

3. کاهش درد آرتروز

مصرف خوراکی برگ گزنه به تسکین درد ناشی از آرتروز کمک می کند و مصرف برگ گزنه می تواند نیاز به داروهای تسکین دهنده درد را کاهش دهد.

یک مطالعه مقدماتی از دانشگاه آزاد برلین در سال 2002 نشان داد که عصاره برگ گزنه به دلیل نقش آن در مهار بسیاری از سیتوکین های مرتبط با بروز آرتروز، به تسکین آرتریت روماتوئید و نقرس کمک می کند. همچنین یک مسکن در نظر گرفته می شود.

بررسی چندین مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی داروسازی و علوم دارویی در سال 2015 نشان داد که دادن 1200 میلی گرم عصاره برگ گزنه به موش های صحرایی به افزایش مقاومت در برابر درد کمک می کند. اعتقاد بر این است که این اثر به دلیل محتوای فلاونوئیدها، اسید کافئیک و اسید مالیک کافئوئیل است.

4. کاهش التهاب مفاصل

مطالعه ای در دانشگاه پوردو، در سال 2009 منتشر شد و بر روی 81 نفر از افراد مبتلا به التهاب مفصل تحلیل رونده انجام شد. به بخشی از آن ها یک مکمل غذایی حاوی گزنه و سایر مواد، برای مدت سه ماه داده شد و مشاهده شد که علائم این التهاب کاهش یافته است اما نیاز به مطالعات انسانی بیشتری در این زمینه لازم است.

 

همچنین بخوانید: آشنایی با گزنه سفید و خواص و مضرات آن

 

5. تسکین علائم مرتبط با هیپرپلازی خوش خیم پروستات

گزنه می تواند به کاهش علائم BPH کمک کند و با تاثیر بر سطح هورمون های موجود در خون یا سلول های پروستات، بزرگ شدن آن را کند، کند. در تحقیقات انجام شده در سال 2013 که بر روی 100 بیمار مبتلا به BPH در سنین 40 تا 80 سال انجام شده است، کاهش قابل توجهی در علائم این بیماری در افرادی که گزنه مصرف کرده اند نسبت به عدم مصرف آن مشاهده شده است، اما هنوز مطالعات بیشتری در مورد اثر آن لازم است.

6. کاهش علائم تب یونجه

در یک بررسی 2016 از دانشگاه آرورا، استفاده از گزنه برای بهبود بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک یا تب یونجه بررسی شد (در مجله Planta Medica منتشر شده است) اظهار داشت که 57 ٪ بیمارانی که گزنه مصرف می کردند، علائم تب یونجه کمتری داشتند، محققان معتقدند این امر به دلیل احتمال کاهش میزان هیستامین بدن در واکنش آلرژیک است. گزنه برخی از ترکیبات التهابی مرتبط با شروع علائم تب یونجه از جمله هیستامین را مهار می کند، اما هنوز تحقیقات بیشتری برای تایید این خواص گزنه لازم است.

7. کنترل سطح قند

از آنجا که اعتقاد بر این است که گیاه گزنه ممکن است بر سطح قند خون تاثیر بگذارد، می تواند به لوزالمعده در ترشح انسولین کمک کند. (این هورمون است که سطح قند خون را کاهش می دهد.)

در یک مطالعه کوچک که در مجله آزمایشگاه بالینی در سال 2013 منتشر شد و روی 46 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد، مشاهده شد که مصرف عصاره برگ گزنه به مدت 3 ماه با داروهای ضد دیابت سطح قند خون ناشتا را کاهش می دهد و می تواند به کنترل سطح قند خون آن ها کمک کند. بنابراین مصرف همزمان آن ها ممکن است منجر به کاهش شدید سطح قند خون شود. (توصیه می شود سطح آن را کنترل کرده و دوز دارو را تغییر دهید.)

 

13 خاصیت شگفت انگیز گیاه گزنه

13 خاصیت شگفت انگیز گیاه گزنه

 

8. کاهش خطر کم خونی

گزنه منبع خوبی از آهن است و بنابراین می تواند کم خونی و خستگی بعد از زایمان را کاهش دهد زیرا به بالا رفتن سطح خون در بدن کمک می کند. لازم به ذکر است که یک فنجان چای گزنه حاوی آهن به میزان معادل زردآلو خشک است.

9. کاهش خطر سرطان

یک مطالعه آزمایشگاهی از دانشگاه ماربورگ در سال 2000 نشان داد که عصاره متیل الکل از ریشه گزنه می تواند به مهار تکثیر سلول های سرطانی پروستات کمک کند.

یک مطالعه مقدماتی از دانشگاه فورات که در سال 2017 منتشر شد، روی گروهی از موش های مبتلا به سرطان غده پستانی انجام شد و مشخص شد که مصرف گزنه در فرآیندی به نام اکسیداسیون لیپید، فعالیت برخی از ضد آنزیم های اکسیدان و همچنین رشد تومورها در غدد پستانی را کند می کند. لازم به ذکر است که این نتایج هنوز به مطالعات بیشتری نیاز دارند.

10. نقرس

محتوای بالای کلسیم، پتاسیم و منیزیم در گزنه می تواند برای بیماران مبتلا به نقرس مفید باشد.

مطالعات علمی در مورد فواید گزنه

گزنه می تواند بیماری های مختلفی را تسکین دهد، از جمله: آسم، اسهال، ایسکمی و احتباس مایعات در بدن. اما شواهد کافی برای اثربخشی آن وجود ندارد و تحقیقات بیشتری در این زمینه ها لازم است از  جمله موارد زیر نمونه هایی از آن می باشند؛

11. مفید برای فشار خون

در یک مطالعه مقدماتی از دانشگاه بلگراد در سال 2002 نشان داده شد که دادن مکمل های عصاره برگ گیاه گزنه به موش های دارای فشار خون سطح آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهد و استرس اکسیداتیو را کاهش داده و تاثیر مفیدی بر فشار خون اساسی آن ها دارد. با این وجود، باید توجه داشت که تاثیر آن در انسان هنوز به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

12. مفید برای کبد

یک مطالعه مقدماتی از دانشگاه آنابا، منتشر شده در سال 2015، بر روی 28 موش انجام شد، اثبات کرده است که گزنه می تواند اثر مسمومیت با جیوه را در آن ها خنثی کند، و سطح گلوتاتیون را افزایش دهد. (گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان است که می تواند سلامت کبد را بهبود بخشد.)

13. ادرار آور

طبق یک مطالعه مقدماتی از دانشگاه محمد اول که در سال 2000 منتشر شد، و روی موش ها انجام شد، اثبات کرد که گیاه گزنه دارای اثر ادرار آور است و به بدن کمک می کند تا آب بیشتری از طریق ادرار دفع کند و همچنین گزنه می تواند روند دفع سدیم را تحریک کند و این عملکرد کلیه را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، لازم به ذکر است که افراد مبتلا به مشکلات کلیوی قبل از مصرف گیاه گزنه برای افزایش ادرار، با پزشک خود مشورت کنند.

 

همچنین بخوانید: همه خواص جادویی گزنه قسمت سوم

 

میزان ایمنی و اقدامات احتیاطی برای استفاده از گزنه

  • مصرف خوراکی گیاه گزنه در مقادیر کم مجاز است اما ممکن است باعث درد معده و تعریق شود و لمس گیاه گزنه باعث تحریک پوست می شود.
  • گیاه گزنه اغلب برای زن باردار ایمن نیست زیرا ممکن است موجب انقباضات رحمی شده  و به سقط جنین منجر شود.
  • مصرف گزنه توسط افرادی که فشار خون پایین دارند، ممکن است باعث کاهش شدید فشار خون آن ها شود، بنابراین توصیه می شود هنگام استفاده از گزنه با پزشک مشورت کنند، از آنجا که داروهای ضد فشار خون تا حدی با گزنه تداخل ایجاد می کنند، بنابراین مصرف آن ها با این داروها (مانند: آملودیپین، هیدروکلروتیازید و فوروزماید) ممکن است منجر به افت شدید فشار خون شود.

تداخلات دارویی گیاه گزنه

گزنه ممکن است در برخی داروها تداخل ایجاد کند، از جمله:

داروی لیتیوم

از آنجا که میزان تداخل در حد متوسط ​​است، این گیاه اثر ادرار آور دارد، بنابراین مصرف آن ممکن است بر روی چگونگی دفع لیتیوم تاثیر بگذارد و ممکن است منجر به سطح بالایی از لیتیوم در بدن شود، که با بسیاری از عوارض جانبی جدی همراه است، بنابراین توصیه می شود هنگام مصرف قرص با پزشک مشورت کنید و ممکن است به شما توصیه کند دوز این دارو را تغییر دهید.

آرام بخش

مصرف همزمان گزنه با داروهایی مانند؛ کلونازپام، لورازپام، فنوباربیتال و زولپیدم، می تواند باعث خواب آلودگی شدید شود.

داروی وارفارین

تداخل با این دارو نیز متوسط ​​است، زیرا برگ های گزنه حاوی مقدار زیادی ویتامین کا است که به لخته شدن خون کمک می کند و وارفارین برای کند کردن روند لخته شدن مصرف می شود. گزنه ممکن است با وارفارین تداخل داشته و اثر آن را کاهش دهد و در این موارد ترجیح داده می شود با پزشک مشورت کنید زیرا احتمال تغییر در دوزهای این دارو وجود دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه گزنه را با خواص  درمان پروستات، درمان بیماری های دستگاه تنفسی، ضد اسهال، تقویت عمومی بدن، تنظیم عادت ماهانه بانوان، ضد التهاب و ضد آلرژی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ملیکا طاهری
    28 اردیبهشت 1402

    سلام مطالب آموزنده یی بود
    ممنون

    • عطارک
      29 اردیبهشت 1402

      درود بر شما

      سپاس فراوان از درج نظرتان٬ لطفا دیگر مقالات موجود در بلاگ عطارک را نیز ملاحظه بفرمایید.

      شاد و سلامت باشید.

    • علی سلگی
      18 دی 1402

      سلام ممنون بسیار آموزنده بود بنده۴۴سالمه ۴ساله درمسیرادرار دردی دارم اما گزنه دم میکنم تاده روز دردازبین میره الان چندساله استفاده میکنم ممنون .

      • عطارک
        18 دی 1402

        عرض ادب و احترام

        از تجربه و ثبت نظر محترم شما سپاسگزاریم.

        شاد و سلامت باشید.

0