خواص گلپر برای سلامتی

2292 بازدید
21 دی 00
سمانه

خواص گلپر

دانه های گلپر بوی منحصر به فردی دارند که می توان آن را بسته به ذائقه خود، تند یا معطر نامید. معمولا دانه های گلپر آسیاب می شوند و به عنوان ادویه استفاده می شوند. در آشپزی ایرانی از پودر گلپر برای طعم دادن به غذاهای برنجی، سوپ ها و عدسی استفاده می شود. یکی از محبوب ترین کاربردهای این ادویه، پاشیدن گلپر روی باقالی پخته شده و دانه های انار است.

یکی دیگر از کاربردهای جذاب گلپر این است که اغلب می توانید آن را با دانه های اسپند برای معطر کردن و ضدعفونی کردن فضا و البته رفع چشم زخم بسوزانید.

معرفی گیاه گلپر

نام قدیمی گلپر که به انگلیسی Heracleum persicum است، گیاه انجدان و یا انگدان می باشد و در کل بر دو نوع است: یکی انجدان خوشبو یا گلپر و دیگری به نام انجدان بد بو یا آنغوزه می باشد. در کتب قدیمی از انجدان خوشبو به نام های انجدان ابیض، انجدان طیب، حلتیت طبیب، حلتیت سفید و اسفندلیون نیز یاد شده است. حلتیت صمغ انجدان می باشد که دارای رنگ سفید است. برای به دست آوردن آن ساقه انجدان را از گردنه که بر روی ریشه قرار گرفته است قطع نموده و پایین آن را کمی گود می کنند تا صمغ که به صورت مایع است در آن گودی جمع شده و بسته گردد و در آخر روز محصول به دست آمده را جمع آوری می کنند. این صمغ اثر ضد تشنج، ضد کم و بادشکن دارد.

 

خواص گلپر

خواص گلپر

 

خواص گلپر

  •  گلپر اثر اشتها آور، مدرن، تسکین دهنده، عرق آور، شیرافزا، دفع بلغم، ضد سموم، ضد عفونی کننده و تب بر دارد.
  • گلپر ضمن بادشکن بودن، ناراحتی های دستگاه هاضمه و نفخ را از بین برده و اثر ضد تشنج، ضد کرم و ضد سم دارد.
  • مصرف گلپر اثر تقویت کننده بر روی حافظه، شیرمادر، معده و نیروی جنسی دارد.
  • مصرف دم کرده ریشه گلپر در مورد بیماری صرع نیز توصیه شده است.
  • مصرف دم کرده و یا جوشانده این گیاه برای افرادی که مبتلا به بیماری هایی مانند کورک، آبسه، ضعف جنسی، فشار خون، استسقا، سیاتیک، کمر درد، سکسکه، کولیت معده، سوزش گلو، بی نظمی عادت ماهانه، انگل روده و … مبتلا می باشند مفید بوده و می تواند اثر درمانی در این افراد ظاهر سازد.
  • در ایام قدیم از گلپر در معالجه صرع، عفونت های عصبی و عفونت دستگاه تنفسی استفاده های درمانی فراوانی به عمل می آوردند.
  • در مصارف خارجی از ضماد آن با روغن زیتون در رفع سیاهی زیر چشم و خارش و سرخی پوست استفاده به عمل می آید و همچنین حمام ته نشین آن در رفع ناراحتی های رحم نافع است.
  • ضماد گلپر با موم و روغن زیتون در تسکین درد سیاتیک اثر بسیار سودمندی داشته و همچنین مالیدن گلپر طبخ شده نیز با سرکه و پوست انار برای موضع مقعد در درمان بیماری بواسیر اثر گذار می باشد.

 

همچنین بخوانید:  خواص گلپر برای لاغری

 

  • گلپر حاوی بسیاری از مواد مغذی مانند: آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، اسید والریک و روغن های فرار است که به درمان طبیعی بیماری های پوستی مختلف کمک می کند.
  • از این گیاه به عنوان پاک کننده پوست نیز استفاده می شود که به رفع آکنه و داشتن پوستی روشن و درخشان کمک می کند.
  • ریشه گلپر قوی تر از سایر اعضای آن می باشد و معمولاً از ضماد آن در معالجه ورم ها استفاده می شود که مقدار خوراک آن نیز در حدود ۱۵ گرم می باشد.

در یکی از کتب قدیمی در مورد خواص گلپر آمده است که:

  • خوردن آن ذهن را باز، حافظه را زیاد و فراموشی را کم می کند و مانع ابلهی و حماقت می گردد.
  • برای فلج و بی حسی اعضا مفید بوده و بهترین چاشنی برای غذای این دسته از بیماران می باشد.
  • گلپر غذا را نرم نموده و بوی دهان را زائل می سازد.
  • مقوی معده بوده و بلغم را دفع می سازد.
  • همچنین موجب تحریک اشتها شده و قوه هاضمه را تقویت می کند و به علاوه از ضرر غذاهای سنگین و داروهای سمی کاسته و برای مبتلایان به استسقا و یرقان سودمند است.

 

 

مضرات گلپر

  1. افراط در مصرف گلپر ممکن است که موجب احساس تشنگی شدید شده و همچنین موجب بدبویی مدفوع و ناراحتی مثانه گردد.
  2.  افرادی که مبتلا به بیماری های ریوی می باشند و یا اینکه صاحب روده ضعیفی هستند نباید از این گیاه به خصوص به مقادیر زیاد استفاده کنند.

طریق مصرف گلپر

از این طریق می توانید از مزایای گلپر بهره مند شوید:

چای گلپر

چای گلپر را می توان با افزودن یک قاشق چایخوری گلپر خشک به یک فنجان آب جوش تهیه کرد و سپس آن را به مدت حداقل 10 دقیقه روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید.

بهتر است یک سوم فنجان چای گلپر را نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی در روز بنوشید.

 ادویه گلپر

به مقدار مناسب از دانه های گلپر را آسیاب کنید و به اندازه دلخواه به غذا و سالاد اضافه کنید.

شستشوی صورت

دو فنجان عرق آلوئه ورا را با 8 تا 10 قطره عصاره ریشه گلپر مخلوط کنید، سپس از این مخلوط برای درمان آکنه استفاده کنید.

لوسیون مو و بدن

گلپر را می توان در حمام استفاده کرد و به طور طبیعی به تسکین پوست کمک می کند و سلول های موی آسیب دیده را جوان می کند. این حمام را می توان با افزودن دو فنجان گلپر به آب گرم تهیه کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گلپر را با خواص هضم کننده غذا، ضد نفخ، ضد عفونی کننده و میکروب کش قوی، ضداسپاسم، درمان تهوع، استفراغ و سایر اختلالات گوارشی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0