topNotif

خواص گلپر برای لاغری

5036 بازدید
19 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

با خواص گلپر برای لاغری آشنا شویم

گلپر دارای مواد معطر مخصوص، مرکب از صمغ های مختلف است. جوانه ها، ساقه ها و غنچه های نورسته آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. دانه های خشک این گیاه که بسیار معطر است همراه با غذا و به عنوان ادویه مصرف عمومی و همگانی دارد. برگ ها و ساقه های گلپر در زمستان از بین می رود ولی ریشه های ضخیم آن باقی مانده و در بهار سال بعد ساقه های بلند دیگری از آن ها رشد کرده و میوه اش پس از رسیدن سفید و مدور و پهن و شبیه به سکه پول بوده و بسیار خوش بو است.

ساقه و برگ گلپر که گلپر ترشی نامیده می شود، دارای همان خواص است و خوردن آن با خوراک و یا افزودنش به ترشی ها بسیار مفید بوده و از فساد و خراب شدن ترشی نیز جلوگیری می کند. طبیعت گلپر گرم بوده و آن را با نام کاشم می شناسند.

مصرف همزمان آن با ماست و انار، سیب زمینی پخته، باقلای پخته توصیه می شود تا از نفخ جلوگیری کند. این گیاه خاصیت ضد میکروبی دارد و کشنده باکتری هاست. فارسی گلپر انگدان است که عده ای آن را انجدان نامیده اند.

خواص گلپر برای لاغری

خواص گلپر برای لاغری

انواع گلپر :

گلپر دو نوع است، یکی خوشبو که به آن گلپر و کولاپر می گویند. نوع دوم انجدان بدبو است که به آن گیاه آنغوزه، گیاه انگژد، گیاه انگشت گنده، گیاه حلتیت منتن و گیاه حلتیت سیاه می گویند. نوع خوشبوی آن در همه کوهستان های ایران خصوصا دامنه البرز و قسمت های شمالی شمیران، گچسر، رودبار قصران، جاده شمشک و مغرب ایران به عمل می آید و نوع بدبوی آن در جنوب شرقی ایران، استان فارس و کوه های خراسان به طور خودرو به عمل آمده که از صمغ آن که آنغوزه و انگژد نام دارد، جهت صادرات استفاده می کنند، ولی به صمغ نوع خوشبوی گلپر که مفیدتر است، در حال حاضر توجهی نمی شود.

در گلپر آنتول وجود دارد، موارد مصرف آنتول :

استفاده وسیع از آنتول به عنوان طعم دهنده در صنایع غذایی و دارویی به دلیل بو و طعم دهنده در صنایع قنادی و شیرینی، در محلول های دهان شویه و خمیر دندان، صابون یا گرده های مورد استفاده در دندانپزشکی، آشامیدنی های غیر الکلی و فرآورده های دارویی دیگر و عامل حساس کننده در بیرنگ کردن فیلم های عکاسی استفاده می شود. با وجود تمام خواص دارویی آنتول نباید از گرد گلپر به مقادیر زیاد مصرف کرد، زیرا باعث تپش قلب می شود.

خواص دارویی گلپر :

گیاهی است مقوی معده و سایر اندام های دستگاه گوارش و دفع کننده نفخ دستگاه گوارش است. ترشحات معده را زیاد کرده و سموم بدن را دفع می کند. ضد عفونی کننده و میکروب کشی قوی است. خوردن آن شیر زنان را زیاد می کند، همچنین باعث افزایش ترشح عرق بدن می شود. ادرار آور است.

دانه گلپر برای افراد مبتلا به بیماری استسقا مفید بوده و این بیماران می توانند مقدار هشت گرم از پودر دانه گلپر را در دهان ریخته و بخورند، پس از آن نیز مقداری آب گرم میل کنید. گلپر دفع کننده بلغم و دفع کننده باد و نفخ شکم است. اشتها آور خوبی است و دستگاه هاضمه را تقویت می کند.

بهترین دارو برای معالجه هیستری است. در ریشه آن خواص بی شماری نهفته، اگر از تشنج و ناراحتی های عصبی رنج می برید از آن استفاده کنید. گلپر ذهن را باز و حافظه را زیاد و نسیان را کم می کند.

 

همچنین بخوانید:  فواید گیاه دارویی آنغوزه

 

دیگر خواص گلپر :

برای فلج، لقوه و بی حسی اعضا مفید است. گلپر از ضرر غذاهای سنگین و داروهای سمی می کاهد. برای بیمارانی که مبتلا به یرقان، استسقا و سکسکه هستند مفید می باشد. این گیاه مقوی کلیه و از بین برنده بلغم است. برای درد سینه، سرفه و مفاصل مفید است.

پماد گلپر با موم و روغن جهت سیاتیک و امثال آن با روغن زیتون جهت از بین رفتن سیاهی زیر چشم و مالیدن مخلوط آن با سرکه و پوست انار جهت بواسیر مفید است. پاشیدن پودر گلپر روی زخم های خوره ای و جذام سودمند می باشد.

ریشه گلپر قوی تر از سایر اعضای این گیاه بوده، مالیدن آن روی ورم ها مفید است. ترشی که با برگ و ساقه نوع خوشبوی این گیاه درست می شود، ضد عفونی کننده معده بوده و برای معالجه کم اشتهایی و از بین بردن اخلاط غلیظ معده به کار می رود. گلپر غذا را نرم می کند و بوی دهان را بر می گرداند. گلپر ضد تشنج، ضد کرم، ضد حشرات می باشد.

مضرات :

مصرف مقدار زیاد گلپر سبب سقط جنین می شود. از این رو زنان باردار در خوردن زیاد آن مجاز نیستند. مقدار خوراک مجاز پودر دانه گلپر، چهار گرم است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خرید گلپر را با خواص هضم کننده غذا، ضد نفخ، ضد عفونی کننده و میکروب کش قوی، ضداسپاسم، درمان تهوع، استفراغ و سایر اختلالات گوارشی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0