خواص گل آذان الحمار

2537 بازدید
13 دی 96
سمانه

با خواص گل آذان الحمار آشنا شویم

مشخصات گیاهی :

آذان الحمار به نام های گل پامچال، گل فنجانی، چشمان گربه، گوش خرس، گوش خر، کعب الثلج، زهرالربیع، سمفوتن، سنفیتون هم خانده می شود، گیاهی است از خانواده گاوزبان، چند ساله و پر شاخه. ساقه ی آن به بلندی سی تا نود سانتی متر، راست، زاویه دار و پوشیده از تارهای زبر برگشته و خمیده.

خواص گل آذان الحمار

خواص گل آذان الحمار

گل های آن سفید، زرد، صورتی، بنفش می باشد که رفته رفته آبی می شود و به جای گل ها در بهار ظاهر می گردد. برگ های پایین ساقه خیلی بزرگ، به طول حدود یک متر، بیضی شکل، دارای دمبرگ ولی برگ های قسمت فوقانی ساقه باریک و بدون دمبرگ است. رنگ بیرونی ریشه ی آن سیاه و داخل آن سفید و در ابعاد یک انگشت و طعم آن کمی شیرین و لعاب دار است که در بازار به صورت قطعات خشک عرضه می شود.

این گیاه در اروپا و برخی مناطق آسیا می روید. در ایران تا به حال شناسایی نشده است. این گیاه دارای گونه های مختلفی نیز می باشد که در مناطق مختلف ایران می روید ولی خواص آن کمتر از گونه های اروپایی آن می باشد.

 

خواص گل آذان الحمار :

پنجاه تا شصت گرم از آن را در یک لیتر آب جوش دم کرده و آب آن را بنوشید. مسکن و نرم کننده، خلط آور، تب بر و خواب آور است، گریپ و سرفه های مزمن و نزله برونش ها و تحریکات گلو و ورم حنجره را درمان می کند، دل به هم خوردگی شدید و دل به هم خوردگی که همراه با سردرد باشد را برطرف می سازد، سر درد نیمه ی سر یا میگرن را بهبود می بخشد. آب جوشانده ی آن به عنوان شست و شو برای معالجه ورم سرمازدگی و ترک های پستان مصرف می شود. اگر پنجاه تا شصت گرم آن را همراه با برگ هایش در یک لیتر آب جوش دم کنید و به مرور آب آن را بنوشید برونشیت را درمان می کند.

تذکر : مصرف داخلی گل این گیاه به مقدار زیاد تر از حد مجاز و دراز مدت به کبد آسیب می رساند و ایجاد سرطان می کند.

 

همچنین بخوانید:  درمان یبوست با گیاه فلوس

 

خواص درمانی ریشه آذان الحمار :

یکصد گرم از آن را نیم کوب کرده و دوازده ساعت در آب جوش بخیسانید، یا بیست گرم از آن را در یک لیتر آب جوش دم کنید و هر صبح و ظهر و شب یک فنجان از آب صاف کرده آن را بنوشید. قابض است، اسهال را قطع می کند و در عین حال ملین نیز می باشد و در موارد یبوست مصرف می شود.

خون روی از سینه را قطع می کند، برای التیام زخم معده استفاده می شود. بیست تا بیست و پنج گرم آن را در یک لیتر آب بجوشانید و آب آن را در طول روز به مرور بنوشید. کرم کش است، سیاه سرفه و برونشیت و هیستری را برطرف می سازد.

بیماری های عصبی، تشنجات عصبی و صرع یا غش را درمان می کند. یکصد گرم خشک آن را در یک لیتر آب پانزده دقیقه بجوشانید و با آب صاف کرده ی آن کمپرس کنید، یا تازه ی آن را له کرده و ضماد نمایید. خراش ها، زخم ها، ترک و شقاق سر پستان را درمان می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل گاوزبان را با خواص تصفیه کننده خون، آرام کننده اعصاب، عرق آور، ادرار آور، مقوی کلیه ها، درمان سرماخوردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0