topNotif

خواص گل آفتاب گردان برای سلامتی بدن

7712 بازدید
17 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

آشنایی با خواص گل آفتاب گردان

هنگامی که از گیاه آفتاب گردان سخن به میان می آید معمولا تخم آفتاب گردان در ذهن تداعی می شود زیرا همه ما با تخم آن آشنایی داریم. تخم آفتاب گردان به مصرف تغذیه پرندگان می رسد و یا خود از آن استفاده می کنیم، ولی تمام قسمت های این گیاه ریشه، ساقه، شاخه، گل و مغز ساقه آن دارای خواص بسیاری است. سرخ پوستان آمریکا این گیاه را به دلیل مصرف غذایی آن می کاشتند و پرورش می دادند.

آفتاب گردان گیاهی است یک ساله و تا حدود سه متر رشد می کند، گل آن درشت و زیبا و به قطر 35 سانتی متر می باشد، در وسط گل قرمز رنگ آن دایره ای قهوه ای رنگ وجود دارد که تخم های آفتاب گردان دورادور آن را گرفته اند، این گیاه در اکثر مناطق دنیا وجود دارد، از تخم آفتاب گردان روغن گرفته می شود که اشباع نشده است و برای پخت و پز مناسب است.

ترکیبات شیمیایی آفتاب گردان :

تخم آفتاب گردان بسیار قوی است و دارای پروتئین، روغن، مواد هیدراکربن، ویتامین آ و ب، فسفر و پتاسیم است. روغن آفتاب گردان دارای 70 درصد اسید لینوئیک و مقداری فسفولیپید و ویتامین ای می باشد به همین دلیل چربی خون را پایین آورده و کلسترول را تنظیم می کند.

خواص گل آفتاب گردان

خواص گل آفتاب گردان

خواص دارویی آفتاب گردان :

اسانس گل آفتاب گردان برای التیام زخم ها و کاهنده فشار خون به کار می رود، اسانس برگ های آفتاب گردان خاصیت میکروب کشی دارد، در طب قدیم ایران و در طب چینی از تمام قسمت های گیاه آفتاب گردان استفاده می شود، در موارد زیر می توان از این گیاه استفاده کرد و از خواص درمانی آن برخوردار شد.

زنگ زدن گوش :

مغز ساقه آفتاب گردان را در آب جوش ریخته و مانند چای دم کنید و روزی سه فنجان از این چای بنوشید.

تقویت معده و پایین آوردن فشار خون :

30 گرم برگ های خشک آفتاب گردان را دم کنید و سه فنجان در روز بنوشید.

بهبود سرگیجه، ورم صورت، آب آوردن بدن و تسریع زایمان :

20 گرم از گل های خشک آفتاب گردان را در آب جوش ریخته و به مدت 5 دقیقه بگذارید بجوشد روزی یک فنجان از این دم کرده را بنوشید.

 

همچنین بخوانید:  7 خاصیت بی نظیر روغن آفتابگردان

 

درد معده، بیماری دستگاه ادراری، درمان یبوست :

3 گرم ریشه خشک شده آفتاب گردان را در آب جوش ریخته و به مدت 5 دقیقه بگذارید بجوشد یک فنجان از آن را سه بار در روز بنوشید.

آرتروز و ورم پستان :

هنگامی که آفتاب گردان گل می دهد تبق گل (قسمت پایین گل که مانند بشقابی است) را جدا کرده و در آب انداخته و آن قدر بجوشانید که شیره چسبناکی از آن باقی بماند، سپس این شیره را روی مفصل های دردناک بمالید و ماساژ دهید درد آرتروز برطرف می شود.

برای درمان ورم پستان در زنان شیرده تبق گل را هنگامی که گل دانه داده است جدا کرده، آن را در زیر آفتاب خشک کرده و سپس تکه تکه کنید و در ماهی تابه بدون روغن بو داده تا کاملا قهوه ای شود، بعد آن را به صورت آرد در آورید این پودر را در آب جوش که کمی شکر به آن اضافه کرده اید ریخته و این شربت را به مریض دهید تا شفا یابد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

 

تخمه آفتابگردان را با خواص  بهبود سلامت قلب، مراقبت از پوست، کاهش وزن و کمک به خواب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0