خواص گندم سیاه و فواید بی نظیر آن برای سلامت بدن

2397 بازدید
27 بهمن 97
بهاره
,

خواص گندم سیاه و فواید بی نظیر آن برای سلامت بدن

گندم سیاه (Buckwheat) اگر چه گندم نامیده می شود اما هیچ ارتباطی با گندم و خانواده غلات ندارد و در واقع، دانه گیاهی علفی است. این دانه از خانواده هفت‌بندان (Polygonaceae) می باشد. دانه های گندم سیاه، مثلثی شکل همراه با پوسته ای سخت هستند و رنگ دانه ها، از قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره می باشد. این دانه حاوی مواد مغذی بسیاری است که به حفظ سلامت بدن کمک می کند. از مزایای گندم سیاه می توان به رفع اختلالات گوارشی، درمان دیابت، ضد سرطان، کاهش فشار خون و غیره اشاره کرد. حال اجازه دهید به شما بگویم که، خواص گندم سیاه و فواید بی نظیر آن برای سلامت بدن چیست.

 

خواص گندم سیاه و فواید بی نظیر آن برای سلامت بدن

خواص گندم سیاه و فواید بی نظیر آن برای سلامت بدن

 

خواص گندم سیاه و فواید بی نظیر آن برای سلامت بدن

برای بیماران دیابتی سودمند است

گندم سیاه حاوی قند کم و متوسط ​​است. سطح بالای فیبر رژیمی در آن، قطعا یکی از دلایلی است که به افراد دیابتی کمک می کند. زیرا، آن ها میزان قند خون را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهند و این کاهش قند خون، بسیار سریع و گاهی اوقات کمتر از یک الی دو ساعت به طول می انجامد. گندم سیاه کم کالری است و هیچ چربی اشباعی در آن وجود ندارد، به همین دلیل، یک گزینه مناسب برای بیماران دیابتی است. این دانه اثرات قوی تری نسبت به آرد گندم معمولی دارد.

برای بیماران مبتلا به سلیاک (حساسیت به گلوتن) مفید است

به دلیل عدم وجود گلوتن در گندم سیاه، این ماده غذایی برای افراد مبتلا به اختلالات دستگاه گوارش و سلیاک (عدم تحمل گلوتن) بسیار مفید است. اکثر غلات از جمله گندم، جو و گاه جو دوسر حاوی مقادیر بالایی گلوتن هستند. گندم سیاه می تواند جاگزین مناسبی برای این گروه از غلات باشند.

به رفع مشکلات گوارشی کمک می کند

گندم سیاه یکی از بهترین گیاهانی است که به بر طرف کردن مشکلات گوارشی کمک می کند. این دانه دارای سطح بالایی از فیبر است که عمدتا سبب تسریع عمل هضم غذا می شود. همچنین، سبب تحرک روده و آن را پاک می کند، از این جهت برای پیشگیری و درمان یبوست بسیار مناسب است. از خواص گندم سیاه، رفع بیماری های دستگاه گوارش  مانند نفخ، اسهال، سندروم روده تحریک پذیر و حتی سرطان روده بزرگ و معده محافظت می کند.

برای کاهش وزن و تناسب مفید است

گندم سیاه نسبت به میزان مصرفش، حاوی کالری بسیار پایینی است. فیبر بالا و چربی ناچیز آن جایگزین مناسبی برای بسیاری از کربوهیدرات های پرکالری است و بهترین ماده غذایی برای کاهش وزن محسوب می شود. فیبر بالای آن به شما اجازه نمی دهد که مدت ها گرسنه باشید و بعد از مصرف آن ساعت ها احساس سیری می کنید.

سطح کلسترول بد خون و فشار خون را کاهش می دهد

نتایج بسیاری از مطالعات نشان می دهد که از خواص گندم سیاه، کاهش سطح کلسترول بد خون و افزایش سطح کلسترول خوب خون می باشد. فراواني ويتامين ها، آهن، منيزيم، فسفر و غيره در گندم سیاه باعث افزايش جريان اکسیژن در خون مي شود. در نتیجه کلسترول خون را کنترل کرده و فشار خون را نیز کاهش می دهد. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های مهم برای حفظ سلامت قلب و عروق است و بدن را در برابر بسیاری بیماری های قلبی محافظت می کند.

 

همچنین بخوانید:  ارگوت چیست و چه خواصی دارد؟

 

از بروز سنگ صفرا جلوگیری می کند

هنگامی که مقدار زیادی اسید صفراوی ایجاد می شود، احتمال ایجاد سنگ صفرا نیز افزایش می یابد. اما، فیبر نامحلول موجود در گندم سیاه از افزایش اسید صفراوی جلوگیری می کند. به این ترتیب که، فیبر نامحلول زمان انتقال مواد مغذی از طریق سیستم گوارش، افزایش نمی یابد، بلکه نیاز به ترشح بیش از حد اسید های صفراوی را نیز کاهش می دهد. بنابراین مقدار ثابت فیبر نامحلول در گندم سیاه می تواند از کیسه صفرا محافظت کرده و احتمال ابتلا به سنگ صفرا را نیز کاهش دهد.

از کم خونی جلوگیری می کند

گندم سیاه سرشار از آهن است. این ماده حیاتی یکی از اجزای اصلی تشکیل گلبول قرمز می باشد. کمبود آهن می تواند منجر به کم خونی شده و فرد را دچار خستگی، ضعف عمومی، سردرد و حتی سایر عوارض جانبی جدی تر بکند. اضافه کردن گندم سیاه به رژیم غذایی می تواند احتمال کم خونی را از بین ببرد و جریان خون را حفظ کند.

خطر ابتلا به آسم را کاهش می دهد

منیزیم و ویتامین ای در سطح گندم سیاه به حدی بالا است که می تواند کودکان را در برابر بیماری آسم محافظت کند. تحقیقات نشان داد که، کودکانی که غلات دیگری مانند آرد گندم معمولی خوردند نسبت به کودکانی که گندم سیاه مصرف کردند، بیشتر در معرض خطر بیماری آسم قرار گرفتند زیرا، آن ها دچار کمبود مواد مغذی ضد التهابی مانند ویتامین ای و منیزیم شدند.

سلامت استخوان ها را حفظ می کند

گندم سیاه غنی از سلنیوم و روی است که هر دو مواد معدنی ضروری برای تشکیل استخوان های قوی در بدن می باشند. استفاده از گندم سیاه برای کودکان در حال رشد بسیار مفید است و از آسیب به استخوان ها جلوگیری می کند. همچنین، سلنیوم سبب تقویت دندان ها و ناخن ها نیز می شود. علاوه بر سلنیوم و روی، گندم سیاه حاوی مقدار زیادی منگنز است که برای تقویت استخوان ها بسیار مفید بوده و به جذب کلسیم کمک می کند، بنابراین خطر ابتلا به پوکی استخوان نیز کاهش می یابد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جو دو سر پرک را با خواص رفع اضطراب، درمان ضعف مثانه، درمان یبوست، درمان بیماری دیورتیکولوز (نوع بیماری گوارشی)، درمان نقرس، رفع بیماری التهابی روده، درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، درمان اختلالات عصبی، تنظیم فشارخون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0