topNotif

خواص گیاه اسطوخودوس از دید طب سنتی

3572 بازدید
24 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با خواص گیاه اسطوخودوس از دید طب سنتی آشنا شویم

عرق اسطوخودوس :

اسطوخودوس که دارای نام های دیگری همچون انس الارواح و ممسک الارواح و شاهسبرم رومی می باشد در بازار مکه به ضرم معروف است.

ترکیبات شیمیایی عرق اسطوخودوس :

از نظر ترکیبات شیمیایی عرق گیاه اسطوخودوس دارای ستون و سینول و یک الکل لینالول می باشد.

خواص گیاه اسطوخودوس از دید طب سنتی

خواص گیاه اسطوخودوس از دید طب سنتی

خواص عرق اسطوخودوس :

عرق اسطوخودوس از نظر طبیعت طبق نظر غالب حکمای طب سنتی گرم و خشک است و از نظر خواص معتقدند که محلل و باز کننده گرفتگی عضلات می باشد. عرق اسطوخودوس مقوی بدن و قوای دماغی و تفکر و همچنین مقوی احشا و آلات داخل شکم و مفرح است و برای بیماری های سینه و سرفه و ورم های نزله ای و زکام نافع است و خاصیت مسهلی دارد. اخلاط فاسد شده و بلغمی و سوداوی را رفع می کند و برای بیماری های کبدی و طحال و مجاری ادرار نافع و مفید است.

اگر همراه با عسل و شکر مصرف شود برای رفع رعشه و سرگیجه و تقویت ذهن و رفع فراموشی و صرع و وسواس های سوداوی و مالیخولیا و  تشنج و خواب گرفتگی اعضای بدن و پریدن ناگهانی بعضی از اعضا و رفع غم و اندوه مفید است.

اگر عرق اسطوخودوس با عاقرقرحا و سکنجبین خورده شود برای صرع مفید است و همچنین اگر آن را با گوشت حنظل مخلوط کرده و بخورند قی آورد و سالی چند مرتبه این کار تکرار شود که تنقیه خوبی از معده شود.

 

همچنین بخوانید:  گیاه اسطوخودوس و روغن آن چه فوایدی دارند؟

 

دیگر خواص درمانی اسطوخودوس :

برای صرع های بلغمی و سوداوی مفید است و روی هم رفته حکمای طب سنتی عرق اسطوخودوس را جادوی دماغ می دانند که دماغ را از تمام فضولات بلغمی تمیز می کند و گرفتگی ها را باز می نماید و مقوی همه ی قوای بدن می باشد.

توصیه دیگر این است که دو واحد اسطوخودوس و یک واحد ریشه کبر را با عسل مخلوط نموده و بخورند برای برودت معده و بواسیر نافع است و با سکنجبین و نمک هندی مسهل بسیار قوی می باشد. ضماد آن برای درد های مفاصل نافع است و اگر اسطوخودوس را با آویشن و تخم کرفس بجوشانند با دوای مسهل بخورند برای دل پیچه مفید است.

اگر یک واحد اسطوخودوس و عرق گشنیز و عرق مرزنگوش و مصطکی و هلیله کابلی و کندر را با هم مخلوط کرده و قبل از خواب آن را مصرف کنید برای رفع نزله و سنگینی شنوایی و ضعف قوه ی دید چشم و درمان تنگی نفس بسیار مفید است فقط این کار را تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

احتیاط در مصرف :

  • اسطوخودوس و عرق آن برای اشخاص صفراوی مزاج مضر و عطش آور است و ایجاد آشفتگی می نماید و از این نظر باید با سکنجبین خورده شود.
  • البته برای ریه مضر است و از این نظر باید با کتیرا و صمغ عربی خورده شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اسطوخودوس ایتالیایی را با خواص درمان روماتیسم، آرتروز و نقرس، رفع مشکلات خواب، افزایش تمرکز، آرامبخش، رفع افسردگی، رفع اضطراب و استرس، کاهش درد، درمان سرماخوردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0