topNotif

خواص گیاه دارویی بید گیاه

9450 بازدید
18 دی 96
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

با خواص گیاه دارویی بید گیاه (مرغ) آشنا شویم

در زبان فارسی معمولا مرغ گویند ولی نام اصیل فارسی آن بید گیاه است و نام محلی آن در تنکابن و مازندران کرک جرواش می باشد. در کتب طب سنتی ثیل صغیر، نجیل و نجم نام برده شده است.

مشخصات بید گیاه :

مرغ یا بید گیاه، گیاهی است علفی چند ساله، رنگ آن سبز غباری، ساقه های هوایی آن بلند نیست. ساقه های زیر زمینی آن دارای انشعابات متعدد زیر زمینی است و گره دار که از هر گره ای ریشک ها خارج می شوند.

برگ های آن که از محل هر گره در ساقه خارج می شود متناوب سبز غباری، دراز، باریک، افتاده می باشند و گل های آن که در اواخر بهار ظاهر می شود، سبز روشن خوشه ای و شبیه گل گندم و دانه های آن شبیه گندم کوچک به صورت خوشه، مانند خوشه گندم در انتهای ساقه گل دهنده، تشکیل می شود. از نظر کشاورزی یک علف هرز سمج است که با زحمت در براندازی آن می کوشند، ولی از نظر دارویی این گونه، بسیار مفید و جالب است و اشخاص مطلع، از ساقه های زیر زمینی آن استفاده دارویی متنوعی می نمایند.

خواص گیاه دارویی بید گیاه

خواص گیاه دارویی بید گیاه

خواص بید گیاه :

قسمت مورد استفاده گیاه مرغ ساقه های زیر زمینی آن است که پس از خارج کردن از زمین باید آن را خوب شسته و ریشک های آن را گرفته و قطعه قطعه کرده و خشک کنید. رنگ آن زرد و کمی شیرین و لعاب دار است.

از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی کمی سرد و خشک است و قابض می باشد. در مورد خواص آن معتقدند که عرق و دم کرده ریشه یا ساقه های زیرزمینی آن برای دل پیچه و زخم مثانه، سخت و قطره قطره ادرار کردن مفید است.

همچنین دم کرده یا جوشانده ریشه آن برای خرد کردن سنگ کلیه و مثانه بسیار نافع است و آب گیاه نیز از 250 تا 500 گرم برای دفع سموم اقسام مارها به عنوان ضد سم و برای رفع سوزش مجرای ادرار و حبس ادرار و خرد کردن سنگ مثانه و سل بسیار نافع است و ضماد گیاه برای ورم های گرم مفید است.

ضماد خاکستر آن برای قطع خون بواسیر، تحلیل ورم ها، خشک کردن جراحت ها بسیار نافع است. عصاره ریشه آن برای بیماری قند مفید است. در دم کرده ها به نسبت بیست گرم ساقه زیرزمینی گیاه در یک لیتر آب جوش استفاده می شود.

در هند و چین ریشه مرغ را با پنبه جوشانده و از بخور آن و همچنین از آب جوشانده آن برای شست و شو و بخار، در بواسیر استفاده می کنند.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با گیاه دیودار یا صنوبر هندی

 

جوشانده بید گیاه و شیرین بیان :

از مخلوط بیست گرم ریشه بید گیاه، ده گرم ریشه شیرین بیان و آب، به قدری که صاف شده به تنهایی هزار گرم شود، مدر است و تمام خواص موجود در گیاه را دارد. اول به مدت یک ساعت ریشه بید گیاه را بجوشانید و بعد ریشه شیرین بیان را به آن افزوده و آن را به مدت یک ساعت دم کنید و صاف نمایید و به تدریج بیاشامید.

عرق بید گیاه :

عرق بید گیاه، حاصل از تقطیر بخار آب ریشه این گیاه می باشد و مقوی قلب، جلوگیری از انسداد رگ ها، موجب خرد کردن سنگ کلیه و مثانه و ضد چربی اضافه بدن می باشد. میزان مصرف آن سه فنجان قبل از هر وعده غذای شبانه روز می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

گل گندم را با خواص اشتهاآور، دافع سودا، تب بر، آرام بخش، ضد نفخ، مقوی، محرک معده و صفراآور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0