topNotif

آیا می دانید خوردن هویج خام بهتر است یا آب هویج؟

3766 بازدید
16 آذر 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

کدام بهتر است، خوردن هویج خام یا آب هویج؟

هویج (Carrots) یکی از سبزیجات نارنجی رنگ است که در بین بزرگسالان و کودکان طرفداران خاص خود را دارد. طبق تحقیقاتی که بر روی هویج انجام شده، این میوه اولین بار در کشورهای آسیایی به رنگ های زرد، قرمز و بنفش یا بی رنگ یافت شده بود، که از قرن 17 به بعد به رنگ نارنجی در دسترس عموم مردم قرار گرفت. هویج را می توان در فصل بهار و پاییز در اسموتی های مختلف، غذاها و سالادهای متعدد به صورت بخارپز، آب پز، گریل شده، خام و یا آب میوه استفاده کرد. متخصصان به واسطه ویتامین هایی که در هویج وجود دارد، آن را برای مصرف در هوای آلوده پیشنهاد کرده اند. بنابراین، سعی کنید در فصول سرد سال بیش از دیگر فصل ها از هویج استفاده کنید. با توضیحات گفته شده، آیا می دانید خوردن هویج خام بهتر است یا آب هویج؟

 

آیا می دانید خوردن هویج خام بهتر است یا آب هویج؟

آیا می دانید خوردن هویج خام بهتر است یا آب هویج؟

 

چه ویتامین ها و املاحی در هویج وجود دارد؟

هویج سرشار از ویتامین کا، ویتامین ب یک، ویتامین ب 2، ویتامین ب 3، ویتامین ب 12، ویتامین آ، ویتامین ث و ویتامین ای است. همچنین، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، سدیم، روی و فیبر بالایی دارد. هویج غنی از آنتی اکسیدان هاست که متخصصان صنعت کشاورزی با تغییراتی بر روی هویج، گونه های دیگری از آن به رنگ های مختلف را ایجاد کرده اند. هر کدام از آن ها نوع مخصوصی از آنتی اکسیدان ها را دارا می باشند، به عنوان مثال هویج قرمز حاوی آنتی اکسیدان بیشتری تحت عنوان لیکوپید، نسبت به دیگر گونه ها دارد.

هویج چه تاثیری بر روی بدن دارد؟

پیشگیری از سرطان

هویج به واسطه داشتن آنتی اکسیدان های فراوان برای افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری هایی همانند سرطان مفید است. طبق تحقیقات انجام شده، این میوه برای مقابله با سرطان ها، بخصوص سرطان ریه و سرطان پروستات بسیار موثر می باشد. همچنین، افرادی که دخانیات استعمال می کنند یا در شهرهای آلوده زندگی می کنند، با مصرف روزانه یک عدد هویج به کاهش ریسک بیماری های ریوی از جمله سرطان ریه کمک می کنند.

تقویت بینایی

برای افزایش قوای بینایی و تقویت عضلات چشم به ویتامین آ نیاز است. هویج نیز یکی از خوراکی های شناخته شده است که سرشار از ویتامین آ می باشد، به همین خاطر به تقویت چشم ها کمک می کند. شما با ترغیب کودکان خود به مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین آ می توانید از ایجاد مشکلات بینایی آن ها جلوگیری کنید. توصیه می شود، افرادی که چشم های ضعیفی دارند، در هفته چندین وعده هویج مصرف نمایند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

هویج باعث افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. هویج به واسطه داشتن ویتامین ث فراوان، به افزایش قوای جسمانی بدنف به ویژه در فصل های سرد سال کمک می کند. در ایام سرماخوردگی آب هویج بنوشید و در سوپ ها از هویج استفاده نمایید.

 

همچنین بخوانید:  روش تهیه 10 نوع آب هویج به همراه خواص درمانی آن ها

 

بهبود عملکرد کبد

هویج به دلیل آنتی اکسیدان هایی همانند بتاکاروتن و ویتامین آ باعث بهبود کارکرد کبد می شود. افرادی که مشکلات کبدی همانند کبد چرب دارند، با مصرف چندین وعده هویج در هفته می تواند به بهبود عملکرد کبد خود و سم زدایی بدنشان کمک کنند.

افزایش متابولیسم بدن

طبق تحقیقات انجام شده، هویج به دلیل دارا بودن مواد مغذی، به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند و در نهایت به لاغری و کاهش وزن منجر می شود. همچنین، به دلیل داشته فیبر بالا، شما را مدت زمان بیشتری سیر نگه می دارد، که این موضوع به کاهش مصرف مواد غذایی ناسالم و لاغری منجر می شود.

شادابی پوست

این میوه به جوانی و شادابی پوست کمک می کند. هویج سرشار از ویتامین ث است و این ویتامین برای افزایش طراوت و جوانی پوست بسیار موثر است.

کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی

هویج برای کاهش ابتلا به کلسترول خون، سکته قلبی و سکته مغزی مفید است، پتاسیم موجود در هویج باعث متعادل شدن کلسترول خون می شود که این فرآیند منجر به کاهش سکته های قلبی و مغزی خواهد شد.

تقویت باروری

هویج باعث افزایش اسپرم و بهبود باروری می شود. طبق بررسی ها، این ماده غذایی به افزایش اسپرم و سلامت آن ها کمک می کنند. همچنین مصرف هویج به دلیل غنی بودن از مواد معدنی و ویتامین های مفید به مادران باردار توصیه می شود. زوج هایی که تمایل به فرزندآوری دارند، با مصرف روزانه یک عدد هویج می توانند شانس خود را برای داشتن فرزندان سالم بالا ببرند.

خوردن هویج خام بهتر است یا آب هویج؟

همان طور که در بالا اشاره شد، این ماده غذایی باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و به بهبود کارکرد دستگاه هاضمه و حفظ تعادل کلسترول خون کمک می کند. اگرچه مصرف هویج به صورت خام یا پخته یا آب میوه آن سبب افزایش چربی سوزی بدن می شود، اما مصرف میوه خام آن به دلیل داشتن فیبر بالا باعث کاهش گرسنگی و اشتهای کاذب می شود. همچنین، قند طبیعی موجود در آب هویج بیشتر از هویج خام می باشد. بنابراین، اگر درصدد کاهش وزن هستید، مصرف هویج خام گزینه مناسب تری می باشد. همان طور که ذکر شد، میزان فیبر هویج خام بیشتر از آب هویج است، به همین علت اگر از یبوست رنج می برید، مصرف هویج خام برای شما مناسب تر خواهد بود.

بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان انرژی ایجاد شده در بدن توسط یک فنجان آب هویج بیش از مقدار خام آن می باشد. اگر به دنبال افزایش انرژی هستید و یا روزی خسته کننده داشتید، نوشیدن یک لیوان آب هویج را پیشنهاد می کنم. شما می توانید به راحتی با خرید چند کیلو هویج و یک دستگاه آبمیوه گیری آب هویج را در منزل خود تهیه کنید (که نسبت به آب هویج تهیه شده در بیرون، بسیار سالمتر است) و از آن در روزهای شلوغ کاری یا ایام امتحانات بنوشید. شما متناسب با بدن خود و هدفتان می توانید از هویج یا آب هویج استفاده کنید.

توجه: مصرف بیش از حد ویتامین آ باعث تغییر رنگ پوست می شود و در برخی موارد حساسیت هایی به وجود می آورد. این ویتامین با مصرف برخی داروها مغایرت دارد، لذا در صورت مصرف داروی خاص حتما با پزشک خود مشورت کنید. توجه داشته باشید از مصرف روزانه بیش از 5 الی 6 عدد هویج به صورت مداوم خودداری کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر هویج را با خواص درمان شیرافزا و قاعده‌آور، مدر و خارج کننده سنگ کلیه، تقویت کننده عمومی بدن و تنظیم کننده عادت ماهیانه، فعال کننده روده‌ها و ضدعفونی کننده بدن، پاک کننده دستگاه گوارش، درمان ناراحتی‌های کلیه، یرقان، هیستری، آب آوردن بدن، اسهال‌های مزمن، اسهال‌های خونی و نفخ معده و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0