topNotif

خیال پردازی کودکان و افزایش خلاقیت آن ها را جدی بگیرید

1564 بازدید
08 دی 97
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 30 آذر 1400

تاثیرات خیال در زندگی کودکان

خیال پردازی کودکان : سفرهای خیالی نیز مانند تعلیم خودزا باعث تنش زدایی از خود می شود و به کودکان کمک می کند که آرامش و ملایمت را بازیابند. تخیل قدرت های خود بهبودی را که در هر کودکی موجود است، فعال می کند و به این وسیله امکان برخورد بهتر با مشکلات و تعارض ها را فراهم می آورد و همزمان کودکان را تحت حمایت روانی هیجانی قرار می دهد. تجربه مشترک سفر مانند گفت و گو درباره تجارب و احساس هایی که موقع کتاب خوانی دریافت می کنند، کودکان را به هم نزدیک تر می کند.

عملکرد سفرهای خیالی

هنگام خواندن داستان توجه کنید که آن را آهسته، آرام و حتی کمی با لحن بخوانید. به این وسیله شنوندگان به سوی وضعیت مراقبه ای بی تنشی هدایت می شوند و آگاهی آنان بر تصاویر سفر منطبق می شود، شنوندگان محیط اطراف خود را برای مدت کوتاهی فراموش می کنند و می توانند همه افکار فشار آور را کنار بگذارند و به این ترتیب به سوی وضعیت بدنی و روحی بی تنش هدایت می شوند.

خیال پردازی کودکان

خیال پردازی کودکان

سفرهای خیالی

تخیل کودک هم مانند بدن او دائم به تعلیم نیاز دارد و پیشرفت آن نیز از وظایف مربی به شمار می رود. کودک در دنیای افکار خود دائم میان واقعیت، تخیل و خیال بافی حرکت می کند. در این میان خیال بافی فقط توانایی نیست بلکه ساختن، ترکیب کردن یا تغییر شکل دادن تجربه ها و تاثیرات حسی است. تخیل امکانات جدیدی برای کودکان فراهم می کنند تا بتوانند بر تعارض های خود غلبه کنند، با وجود این امروزه بسیاری از کودکان در این مورد کوتاهی می کنند و به جای این که تصور خود را به کار بیندازند و به بازی بگیرند، مایل هستند تخیل خود را به داستان های سریال های تلویزیونی یا مجله های تصویری وصل کنند.

سفرهای خیالی وسیله ایست برای کشف دوباره تخیل

این سفرها شبیه داستان هایی هستند که خوب به آن ها توجه شده داستان هایی که وقتی مربی آن ها را می خواند، کودکان از خود تنش زدایی می کنند و در سرشان تصاویر ذهنی خود را به جریان می اندازند. داستان هایی که خوب به آن ها دقت می شود، کودکان را آرام می کند و آن ها را به خیال بافی بر می انگیزد. اثرهای مثبت داستان ها به خوبی با تکانه های تمرکز تعلیم خودزا در ارتباط هستند، چون شنیده این داستان ها را به آسانی درک می کند.

به وسیله سفرهای خیالی، جنبه های درمانی تعلیم خودزا جا به جا می شوند. یعنی از آن جا که آن ها شنونده را در یک موقعیت مطبوع بی تنش قرار می دهند، اثرشان پس از زمان قصه گویی باقی می ماند. در حالی که مربی آرام و بی وقفه داستان را برای کودکان می خواند، بدن آن ها را آرامش می گیرد و همه به تصاویری که در ذهنشان جاری می شود، متمرکز می شوند.

 

همچنین بخوانید:  تاثیر بازی در پرورش خلاقیت کودکان

 

زمینه های سفرهای خیالی

داستان هایی که برای کودکان خوانده می شود، افکار و احساس های کاملا شخصی را در کودکان به کار می اندازند بنابراین تفسیرهای حقیقی یا ارزش یابی افکار آن ها امکان ندارد. این افکار و احساسات، بیشتر متعلق به حوزه مراقبه تصویری هستند که به وسیله جریان افتادن تصاویر، دسته بندی می شود. در این میان اکتفا کند یا خودش را از خواننده کتاب جدا کند و تصاویر شخصی خود را به وجود بیاورد.

با این سفرهای خیالی نه تنها تخیل کودکان برانگیخته می شود بلکه همزمان توانایی ماجراجویی آن ها گسترش می یابد. به این ترتیب کودکان به این سفرهای خیالی خیلی بی اختیار واکنش نشان می دهند و در آخر با اشتیاق بسیار با زبانی شیرین و موثر تجارب خود را از دنیای خیالی توصیه می کنند.

پیشنهادهایی برای اجرا
  • برای تخیل مربی هنگام آراستن داستانش هیچ مرزی وجود ندارد. به هر حال مهم است که بدن کودکان در این تمرین ها به کار بیفتد تا از راه تجربی بدنی که کسب می کنند به درون خود هدایت شوند.
  • تمرین ها را می توان با یک موسیقی تنش زدا یا به عبارتی موسیقی مراقبه ای کامل کرد ولی استفاده از موسیقی اجباری نیست.
  • جمله هایی با ساختار و ارتباط های ساده مثل جمله هایی  برگ ها از درخت می ریزند (مربی دستمال های کاغذی را می اندازد)، یک گربه در چمن پرسه می زند (مربی با یک پر کودکان را لمس می کند) و… امکان خوبی برای مربی فراهم می آورد که تمرین را خود به خود و بدون آمادگی های قبلی زیاد اجرا کند. همیشه آهسته با احساس صحبت کنید تا تجسم وضعیت برای کودکان آسان تر باشد.

این تمرین ها را می توان حدود بیست دقیقه انجام داد ولی البته زمان تمرین به قدرت تمرکز کودکان در آن زمان نیز بستگی دارد.

در پایان هر مرحله کودکان کم کم دوباره فعال می شوند. در این هنگام یک بار نفس عمیق بکشند، سپس دست هایشان را از هم باز کنند و خمیازه کنند انگار که صبح است و آن ها تازه از خواب بیدار شده اند. پس از سفرهای خیالی، مشخص می شود که این کارها چه اثری بر ایجاد تعادل و تنش زدایی کودکان داشته است. در مورد کودکان ناهنجار رفتاری و پرخاشگر می توانیم با تمرین های منظم، قدری تجربه شخصی به آن ها بدهیم که اثرات بسیار مثبتی بر روی رشد کودک نشان می داد، اثراتی که بدن بدون تنش، روح و روان را بهتر به تعادل در می آورد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کنجد سیاه را با خواص پیشگیری از پوکی استخوان، تقویت کننده مو، ضد سرطان، چاق کننده، رفع مسمومیت کبد و کلیه ها و بهبود سیستم ایمنی بدن، درمان بی خوابی، ضد ورم مفاصل و رماتیسم، تقویت نیروی جنسی، کاهنده فشار خون بالا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0