topNotif

دار فلفل و خواصش را بشناسیم

5303 بازدید
02 شهریور 97
سمانه

با دار فلفل و خواصش آشنا شوید !

به فارسی در بازار دارویی ایران فلفل دراز و در کتب طب سنتی و بازار دار الفلفل نامبرده می شود. به هندی آن را پی پلامول نامند.

مشخصات دار فلفل

دار فلفل گیاهی است چند ساله، بوته مانند دارای ریشه ای ضخیم و برگ های آن قلبی شکل، نوک تیز به ابعاد 6 – 9 در 3 – 5 سانتیمتر است. دمبرگ آن نسبتا دراز است. گلها به شکل سنبله و گروهی در محل اتصال دمبرگ به ساقه ظاهر می شود. میوه آن کوچک، گوشتدار، شبیه شاه توت به رنگ سیاه، دانه های آن کوچک، سرخ رنگ و به هم پیوسته که پرده های سیاه رنگی بین آن ها قرار دارد.

ریشه آن پر گره، ضخیم، پوست ریشه خاکستری و مغز آن سفید و طعم آن تند است. این ریشه را به فارسی و در بازار دارویی گیاهی ایران فلفل مویه می نامند. این گیاه در ایران نمی روید و در مناطق حاره و گرم هندوستان و هند و چین و شبه جزیره مالایا انتشار دارد و در سایر مناطق دنیا اغلب کاشته می شود.

دار فلفل و خواصش را بشناسیم

دار فلفل و خواصش را بشناسیم

ترکیبات شیمیایی دار فلفل

از نظر ترکیبات شیمیایی گیاه به خصوص در دانه ها و در ریشه و سایر قسمت های آن مواد چاویسین و پی پرین یافت می شود.

خواص و کاربرد دار فلفل

میوه آن مقوی معده است. داروی مفیدی برای آفتاب زدگی و نزله های روده ای و درد معده و در عین حال کرم کش است. از داروهایی است که برای معالجه زنان عقیم و بعضی موارد اختلالات کلیه ای و مجاری ادرار تجویز می شود. به طور کلی برای معالجه بیماری هایی که موجب پایین آمدن درجه حرارت بدن می شود مفید است. به ویژه برای تسکین سرفه و نزله و سو هاضمه و کولیک نتایج خوبی دارد. معمولا دانه و ریشه این گیاه و گل ها و ساقه های جوان آن در طب سنتی مستعمل است.

 

همچنین بخوانید: نیاز بدن به ویتامین ها

 

طبیعت فلفل دار و چند خواص دیگر آن

فلفل دراز از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است و خواص میوه آن محلل مواد سرد، باد و گاز است. و گرفتگی های کبد و طحال را باز می کند، مقوی معده است و به هضم غذا کمک می نماید. قی را رفع می کند و محرک نیروی جنسی است و ترشح اسپرم را افزایش می دهد. مدر و قاعده آور است.

جنین را سقط می کند و برای صرع و فلج و سرفه سرد و رطوبی و نقرس و سیاتیک مفید است. اگر آن را کوبیده با روغن مخلوط نمایند و به محرک عقرب زدگی بمالند مفید است.  مقدار خوراک آن تا 5 گرم است، ممکن است سردرد ایجاد کند در این صورت از صمغ عربی یا گلاب یا صندل می توان استفاده نمود. جانشین آن از نظر خواص هم وزن آن فلفل سفید و یا هم وزن آن زنجبیل و زرنباد  (نصف وزن از هر یک) می باشد.

فلفل مویه

ریشه گیاه فلفل دراز را فلفل مویه گویند. از نظر طبیعت و خواص و مقدار خوراک ریشه آن شبیه میوه فلفل دراز و کمی هم قوی تر از آن است و اگر به تنهایی خورده شود و یا  آب پخته آن با مویز غرغره شود برای قطع بلغم از دماغ  برای صرع مفید است. برای قولنج و بادهای سرد و بیماری های طحال و سیاتیک و نقرس تشنج بسیار مفید است. معده را تقویت و گرم می کند و اشتها را  افزایش می دهد.

جانشین آن از نظر خواص هم وزن آن نارمشک و یا دو ثلث وزن آن سورنجان و ثلث وزن آن حب القرملم است. فلفل مویه برای گرم مزاجان مضر است و موجب کاهش نور چشم و کاهش ترشح اسپرم می شود. مصرف این گیاه باید در حد مقدار مجاز و با نظر پزشک و کارشناس گیاه درمانی انجام پذیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دارفلفل را با خواص ضد چاقی، رفع ضعف اعصاب، نیرودهنده و هضم کننده، درمان کم خونی، زیادکننده ترشحات شیر، معالجه تاخیر زمان وقوع قاعدگی زنان جوان، پایین آورنده چربی خون، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0