topNotif

داستان درمانی چیست ؟

1659 بازدید
23 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

داستان درمانی

کتاب های داستان نگرش خوانندگان مخصوصا نوجوانان و جوانان را بهبود می بخشند، انسان ها را با معادلات و رفتارهای خاص ارتباطی در جامعه به هم پیوند می دهند و باعث رشد و انسجام و تقویت قدرت تعامل افراد با جامعه می شوند. مهمتر از همه اینکه این کتاب های داستانی می توانند در ساخت شخصیت افراد موثر بوده و حتی شخصیت سازی کنند. در مورد کودکان و نوجوانان در گذشته بیشتر کتاب های تعلیمی استفاده می شد که به صورتی بسیار شفاف مطالبی را به خواننده آموزش می دادند اما امروزه این روند با مطالبی حاوی احساسات و همراه با نوعی سرگرمی همراه شده که هر چند فرآیند آموزش و یا درمان را پیچیده تر کرده اما خواندن مطالب آموزشی برای افراد مختلف جذابتر شده است.

داستان درمانی تلاشی است برای تغییر شرایط مسلط زندگی بیمار و برانگیزاندن نیروهای درونی فرد در جهت خلق راه حل های یگانه به نحوی که فرد توانسته باشد مشکلات و مسائلش را در ابتدا درک کرده و در انتها رویکرد جدیدی را در زندگی ادامه دهد. این رویکرد روشی سودمند و اثر گذار در توجه به باورهای نا کارآمد و تغییر آن ها و فرافکنی مشکل است.

داستان در بیشتر رویکردهای روان درمانی می تواند به کار رود، هدف از کاربرد داستان کمک به افراد برای شناخت افکار غیر منطقی و نقش آن ها در آشفتگی ها، اضطراب و افسردگی و جایگزین کردن افکار سالم است. درمانگر می تواند با به چالش کشیدن باورهایی که متعلق به شخصیت های داستانی هستند فرصتی برای تغییر باورهای نا معقول و مخرب برای فرد فراهم کند.

داستان درمانی چیست ؟

داستان درمانی چیست ؟

کتاب درمانی شاید تنها شیوه ای باشد که گسترده ترین منابع داستانی و افسانه ای را برای توصیه به افراد مختلف می توان به راحتی به کار برد. در داستان درمانی شخص از فضایی که در آن نفس می کشد جدا شده و از گرداب مشکلات شخصی و محدودیت های اجتماعی رها و در فضایی خیالی با موضوعات گوناگون و ایده های تازه رو به رو می شود. اثر فرافکن داستان از آنجا آغاز می شود که فرد را از دنیای پر رنج و اندوه خود جدا و در فراز و نشیبی از جریانات زندگی دیگری قرار می دهد به گونه ای که خواننده اسیر ماجراهای قصه می شود.

هر چند که رمان در واقع نوعی روایت داستانی است اما از نظر ادبی رمان با داستان متفاوت است. یکی از وجه تمایزات داستان با رمان در طول داستانی است که نقل می شود و اغلب رمان ها از داستان های تخیلی و واقعی بسیار طولانی هستند. به هر روی می توان از رمان هم به جای داستان استفاده کرد اما باید در نظر داشت که طولانی بودن رمان لطمه ای به فرآیند درمانی نزند و مطالعه آن در حوصله درمانجو باشد. در رمان، رمان نویس خود را تابع مقررات خاصی در سبکی که برگزیده است می داند و از طرف دیگر هم انواع رمان ها از رمان های تاریخی با سرمنشا حماسی و قهرمانانه گرفته تا رمان های علمی و تخیلی و رمان هایی با سبک های متنوعی همچون رئالیسم و رئالیسم جادویی که امروزه بسیار هم طرفدار پیدا کرده، فضای گسترده ای از الهامات و افکار بدیع را معرفی می کند و گاه هم به معرفی شرایط اجتماعی عصر خود می پردازد که در این صورت راه کارهایی عملی و نوعی آگاهی ناب را در اختیار خواننده قرار می دهد.

 

همچنین بخوانید: کاربرد کتاب درمانی چیست ؟

 

با به کارگیری این نیروی عظیم داستانی و استفاده از تبحر نویسندگان مهم این حوزه به نظر می رسد رمان بتواند بر آشفتگی های خواننده تاثیر سازنده و موثری داشته باشد. در این وضعیت خواننده با ماجراهای گوناگون احساس همدلی می کند. او در داستان مطرح شده در خلال ماجراهایی که دنبال می کند مشکلات و در واقع وضعیت خود را در می یابد و در فراز و نشیب های داستان به سرانجامی مثبت و گاه منفی از وضعیت خود می رسد و گاه ایده و تفکرات جدیدی برای حل مشکلات مشابه پیدا می کند و مهمتر اینکه در جریان داستان خود را از تنش های درونی رها می کند.

در مقابل زمانی رمان اثری منفی بر جای می گذارد که محتوای قصه ناتوان باشد و فرد را در مشکلات خود تنها بگذارد، خیال پردازی و آرزوهای خواننده را در سرانجامی نگون بخت و نومیدانه رها سازد. از این رو چناچه هر درمانگری بخواهد از رمان به عنوان ابزاری التیام بخش استفاده کند باید مانند هر شیوه دیگر دقت کافی کند تا امکان همدلی و امید افزایی در درمانجو به خوبی تامین شود.

استفاده از کتاب های داستان مزایای درمانی دیگری نیز دارد همچون تخلیه هیجانی غیر مستقیم، هر چه شخصیت ها در طول قصه بیشتر خود  و صفات مختص خود را نمایش دهد ممکن است در فرد تاثیرگذارتر بوده و فرد در طی فرآیند شبیه پنداری و به واسطه رفتارهای شخصیت مورد نظرش به تخلیه هیجان های درونی خود بپردازد. البته باید توجه داشت که میزان استقبال و نگرش افراد مختلف نسبت به شخصیت های یک داستان اغلب یکسان نیست و عموما ممکن است شخصیت های مختلف یک داستان برای افراد مختلف به صورت یکسان ظاهر نشود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

 گوجی بری را با خواص  پیشگیری از دیابت، کنترل سطح کلسترول خون، از بین برنده رادیکال های آزاد، خواص ضد سرطانی، پیشگیری از آسیب های کبدی، مراقبت از پوست، بهبود کیفیت خواب، افزایش کمیت و کیفیت اسپرم، بهبود قدرت بینایی، حفاظت از سلامت قلبی و عروقی ، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0