topNotif

دانستنی هایی درباره زخم و جراحات

1807 بازدید
12 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 دی 1401

دانستنی هایی درباره زخم و جراحات که بد نیست درباره آن بدانیم

عملکرد خون، بعد از جراحت : ماده مخصوصی در خون وجود دارد که وقتی جایی از بدن زخم شد، آن ماده به کار می افتد و خون اطراف زخم را غلیظ تر می کند. به زودی خون طوری غلیظ می شود که نوعی سرپوش روی زخم درست می کنند و باعث می شود تا تمام خون از بدن خارج نشود، این سرپوش را لخته می نامند. این ماده مخصوص تنها زمانی که جایی از بدن ما زخم شده، لخته درست می کند، چون در غیر این صورت و لخته شدن مداوم، خون دیگر نمی توانست در بدنتان گردش کند. زمان لخته شدن کوتاه است.

مایع زرد رنگ خروجی از زخم :

این چرک است، و در این مواقع بدن مشغول مبارزه با میکروب هاست، یکی از سلاح هایی که بدن در مبارزه با میکروب ها به کار می برد، سلول های سفید خون است. وقتی در نقطه ای از بدن ما میکروب ها شروع به مزاحمت کنند بدن نیروهای مخصوص که همان گلبول های سفید هستند را روانه ی آنجا می کند و با میکروب ها به وسیله محاصره و بلعیدن و کشتن مبارزه می کنند. در این نبرد هم سلول های سفید و هم میکروب ها کشته می شوند و در پایان نبرد اجسادشان در میدان باقی می مانند، این توده اجساد همان چرک زخم است.

چگونه پوست بعد از جراحت، جوش می خورد ؟

بدن شما سلول های تعمیرکار تولید می کند. خون، این سلول ها را به محل زخم می رساند. سلول های تعمیرکار زخم را می بندند، به طوری که میکروب ها دیگر نمی توانند وارد بدن شوند. وقتی زخم، باریک و صاف و کوچک باشد، سلول های تعمیرکار دو طرف زخم را به هم می آورند. سلول های دو طرف زخم با هم رشد می کنند و شکاف پوست را برطرف می سازند.

دانستنی هایی درباره زخم و جراحات

دانستنی هایی درباره زخم و جراحات

آن وقت پوست، مثل زمان قبل از زخم به نظر می رسد. سلول های تعمیرکار فقط دو طرف زخم را هنگامی که در حال بهبود یافتن است به هم نزدیک می کنند، وقتی زخم کاملا بهبود یافت، خون سلول های تعمیرکار را کنار می زند. در زمانی که زخم بزرگ و ناصاف باشد، سلول های تعمیرکار ناچار روی شکاف بین دو طرف زخم، پل درست می کنند و همانجا می مانند و بافت جراحت نام دارد (همان گوشت بالا آوردن).

چه زخم هایی نیاز به بخیه دارند ؟

وقتی زخم بزرگ و ناصاف باشد، زخم را بخیه می زنند تا دو طرف زخم به هم نزدیک شوند و آن وقت سلول های دو طرف زخم می توانند بدون کمک پلی از سلول های تعمیرکار، با هم رشد کنند و اثر اندکی از جراحت باقی می ماند.

چرا زخم سوزش دارد ؟

سوزش و دردی که هنگام زخمی شدن یا صدمه دیدن احساس می کنید یکی از مهم ترین هشدار هایی است که بدن می دهد. شبکه ای از عصب های درد در تمام بدن وجود دارد. هنگامی که آسیبی به شما برسد، عصب های درد فورا این پیام را مخابره می کنند : این کار را متوقف کنید! این کار اشتباه است. این پیام به صورت درد به شما ابلاغ می شود. اگر مشغول خرد کردن سبزی باشید و تصادفا انگشتتان را ببرید پیغام درد به سرعت جلوی شما را می گیرد. اگر هنگام بریدن انگشت احساس درد نکنید، مکن است انگشت خود را قطع کنید.

 

همچنین بخوانید: راه هایی برای از بین بردن جای زخم

 

چرا بعد از زخم نسبتا عمیق واکسن کزاز تزریق می کنند ؟

میکروب بسیار خطرناکی به نام کزاز، وجود دارد که غالبا در زمینه های باز زندگی می کند؛ اما ممکن است به وسیله ی کفش های گل آلود، به داخل ساختمان آورده شود. اگر میکروب از راه یک زخم عمیق وارد بدن شود، بیماری خطرناکی تولید می کند. برای این که کزاز نگیرید دکتر به شما واکسن کزاز تزریق می کند تا بدنتان را در برابر این بیماری تقویت کند.

میکروب کزاز موجود عجیبی است که فقط در جایی از بدن که هوا و اکسیژن نباشد می تواند زنده بماند و رشد کند. در یک زخم عمیق و باریک که هوا به آن راه ندارد این میکروب بیشتر می تواند اسباب زحمت بشود. به همین دلیل بهتر است زخم عمیق و باریک را باز بگذاریم تا هوا به آن برسد و سعی کنیم آن را خوب شست و شو دهیم.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دوا گلی را با خواصضدعفونی زخم‌ها و درمان آنها، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0