topNotif

دانستنی هایی در مورد ساختمان دستگاه بینایی

2192 بازدید
08 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

دانستنی هایی در مورد ساختمان دستگاه بینایی که بد نیست بدانیم

چشم اندامی است کروی، ولی قدری کشیده و بیضی شکل، قطر آن حدود دو و نیم سانتی متر بوده که قسمت قدامی آن کاملا شفاف است و به نام قرنیه معروف است. چشم دارای سه لایه، لایه خارجی (صلبیه)، لایه میانی (مشیمیه) و لایه داخلی (شبکیه) می باشد. چشم به جز قسمت های ذکر شده دارای ضمائمی به نام پلک، پرده ملتحمه، دستگاه اشکی، ابروها، مژه ها و لایه مخاطی است. رنگ چشم افراد به رنگ عنبیه بستگی دارد. تنظیم نور وارده به داخل چشم را هم مردمک انجام می دهد.

چشم یکی از اعضای مهم بدن و بینایی مهمترین حس انسان است که به وسیله آن درک، تشخیص رنگ، شکل و ابعاد اشیا تشخیص داده می شود و اختلال در دید سبب اختلال در یادگیری می شود. شخص با حس بینایی می تواند از خود محافظت کند، تعادل خود را نگه دارد، خلاقیت داشته باشد و بالاخره از دید محیط اطراف لذت ببرد.

مراقبت از چشم :

مواظبت از چشم ها حتی از سنین کودکی از اهمیت بسیار برخوردار است. علاوه بر بیماری های چشم مانند تراخم، موارد دور بینی، نزدیک بینی، استیگماتیسم و کور رنگی نیز باید مورد آزمایش قرار گیرند. در حالت طبیعی، تصویر اشیا روی شبکیه می افتد، اما گاه اختلالاتی در چشم به وجود می آید که سبب می شود تصویر اشیاء درست روی شبکیه نیفتد.

 

همچنین بخوانید:  بیماری های چشم و گیاهان سنتی

 

افراد نزدیک بین به دلیل اینکه تصویر اشیا در جلو شبکیه قرار می گیرد اجسام نزدیک را خوب می بینند ولی اجسام دور را خوب نمی بینند. این گونه افراد به خاطر ندیدن اشیا چشم های خود را تنگ می کنند. در افراد دوربین هم به دلیل اینکه تصویر اشیا در پشت شبکیه قرار می گیرد، اجسام دور را خوب می بینند ولی در دیدن اجسام نزدیک مشکل دارند. افراد آستیگماتیسم نمی توانند همه قسمت های یک جسم را به طور واضح و یکسان ببینند و سر را در جهات مختلف حرکت می دهند.

نزدیک بین یا دور بین

برای تشخیص دید نزدیک معاینه چشم به وسیله کتاب در فاصله سی تا چهل سانتی متر چشم صورت می گیرد و در دید دور به وسیله چارت اسنلن سنجیده می شود. یکی از راه های پیشگیری از بروز عوارض شایع چشمی، شناخت عیوب و استفاده از عینک است.

دانستنی هایی در مورد ساختمان دستگاه بینایی

دانستنی هایی در مورد ساختمان دستگاه بینایی

بیماری هایی مانند تراخم، ورم ملتحمه و ده ها بیماری دیگر از طریق دست ها و آب های آلوده به چشم منتقل می شوند، برای محافظت از چشم باید این نکات را رعایت کرد :

  • دست و صورت، خصوصا دست ها، روزی چند بار با آب و صابون شسته شود.
  • از شستن دست ها و صورت در آب آلوده خودداری شود.
  • دست آلوده به چشم زده نشود.
  • از حوله و دستمال دیگران استفاده نکنید.
  • از داروهای چشم بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.
  • در مکان های پر تردد که گرد و خاک است توقف نکنید.
  • از خسته کردن چشم ها خودداری کنید.
  • از خواندن نوشته های ریز خودداری کنید.

استفاده از تغذیه مناسب، ویتامین های مختلف به ویژه ویتامین آ و تفریح در هوای سالم برای سلامتی چشم ها ضروری است.

رعایت نکات بهداشتی، استراحت به موقع و تغذیه خوب برای سلامتی چشم ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در صورت مشاهده احساس سوزش، خارش، اشک ریزش، سردرد، خستگی، تاری دید و… حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کاکوتی را با خواص تقویت کننده اعصاب، ضد انگل، ضد عفونی کننده مجاری تنفسی، تقویت دستگاه گوارشی، تقویت بینایی، درمان بی خوابی، ملین، موثر در درمان ناخنک چشم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0