topNotif

درباره فواید و مضرات کفیر بیشتر بدانید

3878 بازدید
04 اردیبهشت 97
سمانه

درباره فواید و مضرات کفیر بیشتر بدانید

مخمر قارچ کفیر، نوشابه ای است به رنگ و طعم دوغ، که از تخمیر شیر گاو به دست می آید. مردم قفقاز از زمان های بسیار قدیم این نوشابه را شناخته و به اثرات آن واقف بوده اند. معدل سن در این ناحیه بین صد و ده الی صد و پنجاه سال می باشد وعده ی صد و پنج ساله های این مناطق کم نیست. مردم قفقاز بیماری های سل، سرطان و سوء هاضمه را به دلیل خاصیت های شفا دهنده و غذایی فراوان کفیر نمی شناسند.

اثرات شفا بخش کفیر :

اثر شفابخش این نوشابه را در بیماری های زیر می توان مشاهده کرد : ورم ارگان های هاضمه، التهاب معده، کم خونی، انواع بیماری های پوستی، انسداد سرخرگ ها، فشار خون، ناراحتی های صفراوی، یرقان، اسهال، یبوست، ناراحتی های عصبی. کفیر از ایجاد عفونت مواد زائد در بدن جلوگیری می کند و اثر مساعدی در دوره ی نقاهت دارد. کفیر را می توان جانشین شیر مادر نمود. یعنی کفیر از لحاظ خاصیت، تقریبا نزدیک به شیر مادر می باشد.

دستور تهیه :

برای نیم لیتر شیر به اندازه یک گردو قارچ کفیر به کار می رود. قارچ را در لیوان قرار داده و سپس شیر سرد را که سر شیر آن را جمع نموده اید، در لیوان قارچ کفیر ریخته و درب لیوان قارچ کفیر را طوری ببندید که هوا وارد آن نشود و آن را در جایی بگذارید که عمل تخمیر صورت گیرد. بعد از مدت زمان 12، 18، 24، 36 و حداکثر 48 ساعت محصولاتی به دست می آید که درجات تخمیر آن ها مختلف بوده و خواص متفاوتی دارند. بعد از آن که تخمیر انجام گرفت آن را صاف کرده و کفیر را از قارچ جدا نمائید. هنگام صاف کردن نباید از صافی فلزی استفاده شود.

 

درباره فواید و مضرات کفیر بیشتر بدانید

درباره فواید و مضرات کفیر بیشتر بدانید

 

نگهداری از قارچ کفیر :

زمان تخمیر نباید از 48 ساعت بیشتر شود، در این صورت مقداری کفیر گلوله شده و شناور در آب به وجود خواهد آمد که قابل مصرف نیست. قارچ را نباید خارج از شیر نگه داشت، زیرا در اثر نبودن غذا می میرد. هفته ای یک بار قارچ و ظرف آن را با آب ولرم بشویید، بهتر است از آب های لوله کشی شهری استفاده نشود و حتما از قاشق چوبی یا پلاستیکی استفاده نمائید.

طریقه مصرف کفیر :

کفیر مستقیما وارد خون می شود و هر روز می توان آن را خورد. بهترین موقع خوردن کفیر با غذای شب و یا قبل از خواب می باشد. در بیماری های جدی روزانه تا یک لیتر کفیر تجویز می شود. کفیر نه تنها نوشابه شفا بخش است، بلکه خواص غذایی نیز دارد. می توانید آن را با سس سالاد مخلوط کرده و مصرف نمائید. جهت مصرف درمانی هیچ گاه نمک به کفیر اضافه نکنید. اما برای استفاده تحت عنوان دوغ می توانید سایر ملزوماتی را که جهت تهیه ی دوغ مناسب لازم است مانند نمک و نعنا و… بر آن بیفزائید.

تکثیر قارچ کفیر :

قارچ کفیر خیلی سریع رشد کرده و در طول سه الی چهار هفته دو برابر می شود و باید آن را نصف کرد. بهتر است نصف آن را دور نریزید، زیرا این قارچ بسیار با ارزش است. می توانید آن را بین دوستان تقسیم نمائید، البته با توضیح کامل و طریقه رشد و تولید قارچ کفیر. کفیر در حال تخمیر را در یخچال و در برابر نور قرار ندهید. کفیر صاف شده را می توانید در یخچال نگهداری نمائید و به تدریج مصرف کنید.

 

همچنین بخوانید: سو هاضمه و درمان آن

 

توجه :

در حرارت بیش از بیست درجه، کفیر رشد کرده و زیاد می شود و در حرارت کمتر از بیست درجه، رشد آن کند شده و متوقف می گردد. کفیر را هیچ وقت در روشنایی زیاد قرار ندهید. بهترین درجه حرارت برای رشد کفیر بیست درجه می باشد.

بیماری هایی که کفیر در مداوای آن ها موثر است :

درد های عصبی : روزانه یک لیتر کفیر صاف شود و تا موقعی که بیماری برطرف شود می توان هر روز مصرف نمود و برای دردهای شدید تمام عمر این رژیم را می توان مراعات کرد. کفیر، بی خوابی ها را بدون مصرف داروی خواب برطرف می کند و اشتها را زیاد و متعادل می کند و حالت افسردگی را از بین می برد.

ورم های داخلی : ثابت شده است می توان با مصرف یک لیتر کفیر تا مادامی که درد رفع شود، ورم ها و زخم های داخلی معده را در طول دو هفته معالجه نمود. همچنین مصرف روزانه یک لیتر کفیر موجب درمان بیماری های ریه، آسم و کم خونی می شود.

بیماری های پوستی : مصرف روزانه نیم لیتر کفیر و به علاوه مالیدن آن در شب به محل اگزما به این صورت که بعد از مالیدن صبر کنید تا محل خشک شود و صبح آن را بشویید، بعد از مصرف مداوم طی چهارده روز موجب بهبودی اگزما می شود.

همچنین کفیر برای تنظیم فشار خون، فشار خون بالا، بیماری های صفرا، کلیه، عفونت، درمان یرقان و یبوست مفید و درمان گر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر آب پنیر را با خواص هضم بهتر غذا و کاهش وزن، ضد یبوست، درمان سلولیت، تنظیم فشارخون بالا، بهترین مکمل غذایی برای ورزشکاران، پیشگیری و درمان بواسیر و هموروئید، تقویت استخوان، تقویت سیستم ایمنی بدن، دفع مواد زائد بدن، دفع سنگ کلیه و صفرا، ضدالتهاب، کاهش علائم استرس و افسردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    1 خرداد 1401

    سلام برای درمان ترش کردن معده از کفیر استفاده کردم به صورت محلول در دوغ و بعد از ده دقیقه اسهال شدم.ولی هنوز درد معده ام خوب نشده.اسهال نشونه ی بدیه؟

    • عطارک
      3 خرداد 1401

      درود بر شما

      کفیر بسیار مسهل است؛
      اسهال برای مدت طولانی، مسلما برای بدن مضر است چرا که بدن شما آب زیادی از دست خواهد داد؛
      به متخصص طب سنتی مراجعه کنید تا علت را بررسی کنند

      شاد و پیروز باشید.

0