topNotif

درختچه شجره الحبشیه و خواصش را بشناسیم

1825 بازدید
01 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400
آخرین به روزرسانی 17 اسفند 1398

با درختچه شجره الحبشیه و خواص آن آشنا شویم

در کتب طب سنتی با نام های شجره الحبشیه و شجره الکوسو و یا کوسو (همان نام خارجی که آن هم از نام محلی آن در حبشه گرفته شده است) و در بازار دارویی ایران با نام کوسو معروف بوده است و به هندی نیز کوسو و به لاتین Hagenia abyssinica گفته می شود.

مشخصات درختچه شجره الحبشیه را بدانیم !

گیاه درختچه شجره الحبشیه یا کوسو به صورت درختی است دو پایه دارای برگ های مرکب که تعداد برگچه های آن فرد است. هر برگچه نسبتا پهن بیضی نوک تیز دندانه دار است. گل های آن ماده و نر جدا هستند.  گل های ماده آن که مصرف درمانی دارد به صورت خوشه ای مرکب و قرمز رنگ است و گل های نر آن نیز خوشه ای ولی سبز رنگ است. لغت کوسو در زبان محلی حبشه به کرم کدو گفته می شود و چون از گل های ماده این درخت به عنوان داروی بسیار قاطع و موثر برای دفع کرم کدو استفاده می شود  این درخت و به ویژه گل های ماده آن که در بازار عرضه می شود به این نام خوانده می شود.

این درخت به ارتفاع تا 20 متر در دامنه های نسبتا مرتفع حبشه (1000- 2000 متر ارتفاع از سطح دریا) می روید. در ایران تا به حال دیده نشده است. گل های ماده آن به عنوان دارو از حبشه به اروپا و آسیا و سایر مناطق در می شود.

درختچه شجره الحبشیه و خواصش را بشناسیم

درختچه شجره الحبشیه و خواصش را بشناسیم

ترکیبات شیمیایی شجره الحبشیه

از نظر ترکیبات شیمیایی در گل های آن به خصوص در گل های ماده آن آلفا –کوزین، بتا –کوزین و کوزوتوکسین مشخص شده است. گل های ماده آن که در هوا خشک شده باشد در حدود 0/4 درصد ماده پروتوکوزین دارد و به علاوه در آن کمی اسانس با بوی نامطبوع و تانن و رزین و سایر مواد یافت می شود.

خواص –کاربرد شجره الحبشیه را بدانیم !

گل های ماده کوسو که به صورت گرد خشک آن مصرف می شود تاثیر قاطع در دفع کرم کدو دارد. این گل که شبیه گل درخت زیرفون است طعم آن در ابتدا لعابی کم گس و پس از آن تند و بوی نا مطبوعی در مجاورت آب گرم از آن متصاعد می شود. در بزرگسالان معمولا 15 – 20 گرم از گرد گل های ماده خشک شده آن را در 250 گرم آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت دم می کنند پس از آن از آتش برداشته می گذارند که خنک و نیم گرم شود و بدون صاف کردن تمامی آن را می خورند.

 

همچنین بخوانید:  گیاه درونج را بشناسیم

 

پس از خوردن دارو بیمار تشنه می شود و نباید آب بخورد و با کمی آب لیمو رفع عطش بشود. در بعضی ها اگر لازم شود که با این دارو مسهل نیز خورده شود که دفع کرم ها را تسهیل نماید توصیه این است که از خوردن مسهل های روغنی نظیر روغن کرچک خودداری شود و از مسهل های نمکی استفاده شود.

روش خوردن این است که معمولا شبی که فردای آن قرار است کوسو خورده شود غذا نمی خورند و فردا صبح کوسو را به طریقی که فوقا ذکر شد تهیه کرده می خورند. غالبا پس از یک ساعت احساس تخلیه آغاز می شود. کمی باید صبر کرد و پس از آن بگذارند تخلیه شود. در تخلیه اول قسمت های کمی از کرم کدو در تخلیه های بعد تا تخلیه چهارم تمامی کرم کدو داخل روده ها خارج می شود و پس از 6-7 ساعت عمل انجام شده است و بیمار می تواند غذا بخورد. در آلمان قرص کوسو را مصرف می کنند، از گرد کوسو به صورت تنقیه برای دفع انگل هایی نظیر آسکارید و کرمک ها استفاده می شود.

به عقیده رازی، مالیدن مرهم، مخلوط آن با عصاره انگور وحشی بر روی زخم پوست بسیار مفید خواهد بود. استفاده از آن به صورت مرهم بر روی غدد سفت و دردناک و زخم پوست مفید خواهد بود.  

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کندر خوراکی را با خواص درمان اسهال، درمان تب، تسکين اعصاب، تسکين دردهای مفصلی، تقويت حافظه، رفع بوی بد دهان، مقوی قلب، قاعده آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0