topNotif

درخت مسواک و خواص مفید آن

4072 بازدید
17 آذر 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

با درخت مسواک و خواص مفید آن آشنا شویم

درخت مسواک گیاهی است که ظاهرش مانند، درخت انار است اما برگ هایش پهن تر بوده و همیشه سبز و خزان نمی کند. ارتفاع  این درخت بین دو تا پنج متر است. شاخه‌های آن باریک و گرد، و برگ‌های آن به خاطر وجود ماده روغنی سبز رنگ، درخشان است و شیره ای به رنگ زرد مایل به سبز روشن از آن خارج می‌شود.

گل هایش مایل به سرخ بوده و از گل های آن میوه‌ای شبیه به گیلاس بدست می‌آید که پس از رسیدن، سیاه رنگ می شود و به صورت خوشه و خوردنی و کمی شیرین مزه است. و میوه درخت مسواک را به هنگام نارس بودن خمط و جهاض و به هنگام رسیدن جهاد و بریر و مرد و کباث می نامند، که خوردن رسیده آن جلا دهنده دستگاه گوارش می باشد.

آب و هوای گرم و استوایی محل مناسبی برای رشد این درخت است. درخت اراک در مناطقی از ایران، حبشه، سودان، عربستان، مصر، هند، یمن یافت می‌شود. مهمترین نواحی رویش آن در ایران لار، بندرعباس، میناب، مکران و چابهار است.

خواص درمانی درخت مسواک :

در اندام هایش املاح فلور، تانن، ترکیبات گوگردی، ترکیبات ایزوتیوسیاناید، سنجرین، کلر، کلراید، سیلیکا، تری میتل آمین، فلورین، فلوراید، سیلیس، سیلیسیم، بی‌کربنات سدیم می‌باشد که برای شستن و تقویت دندان ها مفید است و دندان ها را ضد عفونی و پاکیزه می کند.

بعد از قرار دادن آن به مدت یک روز در آب، پوست همان قسمت جدا می‌شود. به این ترتیب فیبرهای طولی این ساقه به شکل مسواک در می‌آید که آن را به آرامی بر روی دندان‌ها می‌کشند. با این عمل ضمن مسواک شدن دندان‌ها مواد مختلف این چوب در بزاق حل شده و آثار مختلف آن در دهان، لثه و دندان‌ها اعمال می‌شود. هم چنین از فیبرهای نازک ساقه جهت خلال کردن دندان استفاده می‌گردد.

درخت مسواک و خواص مفید آن

درخت مسواک و خواص مفید آن

دیگر خواص دارویی درخت مسواک :

ضماد میوه پخته آن در روغن زیتون برای معالجه ورم بواسیر، جوش های روی سر، خارش پوست که همراه دانه های ریزی که به صورت پوسته از بدن جدا می شوند، مناسب بوده.

همچنین پخته آن برای سختی ادرار و دفع سنگ و شن مثانه، و تخم آن برای تقویت معده و رفع اسهال بسیار نافع است. ضماد برگ آن برای باز شدن دمل زخم های چرکی و معالجه زرد زخم موثر است.

مسواک کردن دندان ها با چوب این درخت موجب سفیدی و براق شدن دندان ها و تقویت لثه می گردد، چوب آن دارای فلوراید قابل جذب فوری در دهان و دندان است، و از پوسیدگی دندان و به وجود آمدن پلاک و خون‌ریزی لثه جلوگیری کرده و باعث استحکام دندان می‌شوند. استفاده زیاد از آن موجب ایجاد جوش هایی در دهان می شود که علاجش کتیرا بوده، به این صورت که آن را مقداری از کتیرا بمکند.

 

همچنین بخوانید:  سلامت دهان و دندان به روش سنتی

 

جالب است بدانیم :

اصل درخت مسواک از ایران بوده ولی پس از تسلط اعراب بر ایران، پس از اسلام به کشور های عربی برده اند و معروف است که سعد بن ابی وقاص در نیستانک نائین به سر می برد و متوجه شد که از این چوب برای مسواک کردن استفاده می کنند و او بود که تعدادی چوب مسواک را با خود برای خلیفه وقت به سوغات برد و از آن زمان کاربردش بین مسلمانان معمول گردید و در بعضی از عطاری های موجود در ایران به فروش می رسد و در بعضی کشورهای عربی قطعات حدود 10 سانتی متری با قطر حدود یک سانتی متر از ساقه های گیاه درخت مسواک را به صورت بسته های 50 تا 100 عددی به وفور به فروش می‌رسد.

با استفاده از خواص اعجاب انگیز چوب مسواک در بهداشت دهان و دندان، دهان‌شویه ای فرموله گردیده که ماده اصلی آن عصاره چوب مسواک می‌باشد و می‌تواند خواصی مشابه با چوب مسواک در دهان و دندان ایجاد کند. این دهان‌شویه به افتخار نام ایران و با استفاده از نام علمی گیاه، پرسیکا نام‌گذاری شد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چوب مسواک را با خواص  تمیز کننده سنتی دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0