درماتیت تماسی چیست و چگونه درمان می شود؟

2011 بازدید
04 مهر 01
ریحون
,

درماتیت تماسی چیست و چگونه درمان می شود؟

درماتیت تماسی چیست؟

درماتیت تماسی نوعی اگزما است که در اثر تماس با یک ماده خاص ایجاد می شود. اگزما نام گروهی از شرایط است که باعث خشکی و تحریک پوست می شود.

درماتیت تماسی معمولاً در صورت شناسایی و اجتناب از ماده ایجاد کننده مشکل، بهبود می یابد یا کاملاً از بین می رود. درمان هایی نیز برای کمک به کاهش علائم موجود است.

علائم درماتیت تماسی

  • درماتیت تماسی باعث خارش، تاول، خشکی و ترک پوست می شود.
  • پوست روشن تر می تواند قرمز شود و پوست تیره می تواند قهوه ای تیره، بنفش یا خاکستری شود.

این واکنش معمولاً در عرض چند ساعت یا چند روز پس از قرار گرفتن در معرض یک محرک یا آلرژن رخ می دهد.

علائم می تواند هر قسمتی از بدن را درگیر کند، اما معمولاً روی دست ها و صورت دیده می شود.

علت درماتیت تماسی چیست ؟

درماتیت تماسی می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • یک ماده تحریک کننده – ماده ای که مستقیماً به لایه خارجی پوست آسیب می رساند.
  • یک آلرژن – ماده ای که باعث می شود سیستم ایمنی به گونه ای واکنش نشان دهد که روی پوست تأثیر بگذارد.
  • درماتیت تماسی بیشتر در اثر محرک هایی مانند صابون ها و مواد شوینده، حلال ها یا تماس منظم با آب ایجاد می شود.

درمان خانگی درماتیت تماسی

درماتیت تماسی یک نوع رایج بثورات پوستی است. اکثر موارد را می توان در خانه درمان کرد و ظرف چند هفته از بین می رود. برای موارد سرسخت تر، ممکن است نیاز به درمان با نسخه باشد. مهمتر از همه، شناسایی و اجتناب از ماده محرک برای اجازه دادن به پوست برای بهبودی ضروری است.

ماده متخلف را شناسایی و از آن دوری کنید

یکی از مهم ترین کارهایی که باید برای درمان درماتیت تماسی انجام دهید، اجتناب از موادی است که باعث تحریک پوست شما می شوند. متأسفانه، گاهی گفتن این کار آسان تر از انجام آن است.

در برخی موارد، فوراً متوجه خواهید شد که چه چیزی باعث درماتیت تماسی شده است. به عنوان مثال، بعد از تغییر مارک دئودورانت، ممکن است راش روی زیر بغل شما ایجاد شود، یا بعد از اینکه آرایش چشم جدید را امتحان کردید، روی پلک ها ایجاد شود. محصولات مراقبت از پوست یا مو، مواد شوینده لباسشویی، عطر یا ادکلن، پاک کننده های خانگی، جواهرات و حتی لباس خود را برای حل این مشکل بررسی کنید.

همچنین، محصولاتی را که سال‌ها استفاده کرده‌اید، در نظر بگیرید. آیا آنها می توانستند فرمولاسیون را تغییر دهند؟ همچنین ایجاد حساسیت نسبت به محصولاتی که در مدت زمان طولانی استفاده کرده اید کاملاً ممکن است و بسیار رایج است.

از کمپرس خنک استفاده کنید

درماتیت تماسی می تواند خارش فوق العاده ای داشته باشد. کمپرس های خنک و مرطوب می توانند خارش و سوزش را کاهش دهند. یک پارچه خیس شده در آب خنک را هر بار به مدت 10 تا 15 دقیقه و چند بار در روز روی جوش قرار دهید.

درماتیت تماسی چیست و چگونه درمان می شود؟

درماتیت تماسی چیست و چگونه درمان می شود؟

حمام ولرم یا حمام جو دوسر

  • حمام ولرم آرامش بخش است. محصولات معطر حمام را اضافه نکنید. اینها می توانند باعث تحریک بیشتر شوند.
  • از سوی دیگر، بلغور جو دوسر می تواند بسیار تسکین دهنده باشد و خارش را تسکین دهد.
  • می توانید افزودنی های کلوئیدی حمام بلغور جو دوسر را بدون نسخه بخرید. اطمینان حاصل کنید که برندی که انتخاب می‌کنید فاقد عطر اضافه است، که می‌تواند آزاردهنده باشد.
  • یکی دیگر از گزینه های ساده و ارزان این است که خودتان حمام بلغور جو دوسر درست کنید.
  • همچنین می‌توانید بلغور جو دوسر را در کیسه‌ای پنبه‌ای یا ارگانزا بریزید، یا آن را در یک پارچه نازک یا جوراب نایلونی ببندید. سپس کل بسته در آب حمام شناور می شود.

هنگام حمام کردن، باید از صابون های معطر و شستشوی بدن نیز خودداری کنید. می توان از صابون ملایم و بدون عطر استفاده کرد، یا اگر به نظر می رسد که این صابون باعث تشدید بثورات پوستی می شود، از آب معمولی تا زمانی که پوست شما بهبود یابد استفاده کنید.

مرطوب کنید

برای پوست های خشک و ترک خورده، از مرطوب کننده به عنوان مانع استفاده کنید و پوست را تا زمان بهبودی تسکین دهید. با این حال، محصولات مرطوب کننده خود را با دقت انتخاب کنید، زیرا محصولات معطر می توانند باعث تحریک بیشتر شوند. حتما محصولی بدون عطر و ضد حساسیت انتخاب کنید.

به تعداد دفعات مورد نیاز در طول روز برای از بین بردن خشکی و درست قبل از خواب استفاده کنید.

بعد از برطرف شدن بثورات پوستی می توانید به استفاده از مرطوب کننده ها ادامه دهید. استفاده منظم از مرطوب کننده ها می تواند به بهبود و تقویت سد پوستی کمک کند و ممکن است به به حداقل رساندن احتمال حملات مکرر درماتیت تماسی کمک کند.

منطقه آسیب دیده را پوشش دهید

پوشاندن بثورات با لباس می تواند به عنوان یک مانع فیزیکی برای جلوگیری از خراشیدن عمل کند. این نکته مخصوصاً برای کودکانی است که در مواجهه با بثورات خارش آزاردهنده نمی توانند به خود کمک کنند.

 

همچنین بخوانید: 14 درمان خانگی معجزه آسا کهیر

 

مراقبت در محل کار

بسیاری از مردم متوجه می شوند که علت درماتیت تماسی خود ماده ای است که در محل کار در معرض آن قرار می گیرند. آرایشگران، متخصصان پوست و زیبایی، کارکنان مراقبت های بهداشتی، خانه دارها، سرایداران، آشپزها، گل فروشی ها و کسانی که در مشاغل تولیدی کار می کنند به ویژه در معرض خطر هستند.

کارهایی وجود دارد که می توانید برای محدود کردن ابتلا به درماتیت انجام دهید:

  • تا حد امکان دستکش بپوشید.
  • از تجهیزات محافظ مانند ماسک صورت، عینک، آستین بلند و شلوار استفاده کنید.
  • از تماس مستقیم مواد محرک با پوست خودداری کنید.
  • لاتکس می تواند محرک باشد، بنابراین از دستکش های غیر لاتکس یا نیتریل استفاده کنید.
14 درمان خانگی معجزه آسا کهیر

14 درمان خانگی معجزه آسا کهیر

نکاتی برای درماتیت تماسی ناشی از شلوار

نیکل یک علت شایع درماتیت تماسی است. بسیاری از گیره ها و دکمه های شلوار جین و سایر شلوارها حاوی نیکل هستند. این می تواند باعث ایجاد بثورات شود که در آن قسمت پشتی روی شکم شما قرار دارد.

  • سعی کنید از تکه های پارچه ای یا چسب دار برای پوشاندن پشتی که با پوست شما تماس دارد، استفاده کنید. استفاده از آنها آسان است و مجبور نیستید همه شلوارهای جین مورد علاقه خود را از بین ببرید.
  • اگر نمی توانید از پوشیدن سگک کمربند مورد علاقه خود دست بردارید، مطمئن شوید که برای جلوگیری از تماس مستقیم سگک با پوستتان، زیرپیراهنی را بپوشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جو دوسر پرک را با خواص درمان رفع اضطراب، درمان ضعف مثانه، درمان یبوست، درمان بیماری دیورتیکولوز (نوع بیماری گوارشی)، درمان نقرس، رفع بیماری التهابی روده، درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، درمان اختلالات عصبی، تنظیم فشارخون و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0