درمان آفت دهانی با گیاهان دارویی و روش های خانگی

2967 بازدید
13 مهر 97
بهاره
,

آخرین به روز رسانی 12 مهر 1398

درمان آفت دهانی با گیاهان دارویی

آفت یا زخم های دهانی، لکه های سفید و کوچک در سطح داخلی گونه ها، سطح داخلی لب ها، اطراف زبان، رو یا زیر زبان و یا هرجایی روی غشای مخاطی دهان هستند. در ابتدا این زخم ها سفید هستند، اما بعضی اوقات این زخم های کوچک با هم ادغام شده به شکل یک زخم بزرگ قرمز با پایه ای مایل به خاکستری ظاهر می شوند که به شدت دردناک هستند. حال در ادامه این مقاله به بررسی درمان آفت دهانی با گیاهان دارویی خواهیم پرداخت، لذا تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.

 

درمان آفت دهانی با گیاهان دارویی

درمان آفت دهانی با گیاهان دارویی

 

دلایل ایجاد آفت و زخم های دهانی

آفت دهانی ممکن است به واسطه کمبودهایی در رژیم غذایی مثل کمبود ویتامین های گروه ب ایجاد شود. همچنین، این زخم ها می توانند به دلیل هر بیماری که در آن ها آنتی بیوتیک ها مصرف می شوند، ایجاد گردند. آنتی بیوتیک ها میکروب های طبیعی را که در روده های ما وجود داشته از بین می برند. این میکروب ها آنزیم های لازم برای تاثیر روی ویتامین های رژیم غذایی ما را تولید می کنند.

بعضی اوقات فشار عصبی و استرس منجر به قفل شدن و سفت شدن فک شده و یا شخص، سطح داخلی دهان را گاز می گیرد و مخاط آن را زخم می کند. گاهی این زخم ها نیز در اثر ضربه به هنگام مسواک زدن ایجاد می شود. غذاهای خاص به ویژه ادویه ها، فلفل های تند و برخی افزودنی های غذایی اغلب اوقات متهمان دیگر در ایجاد این زخم ها هستند.

درمان آفت دهانی با گیاهان دارویی

برای درمان آفت، گیاهان دارویی بسیار موثر هستند، اما همراه با این دستورالعمل ها استفاده از آب گرم نیز بسیار موثر است. به طوری که غرغره کردن با آب داغ (در حدی که دهان نسوزد) و یا نگه داشتن آب گرم در دهان و روی ناحیه زخم به تسکین درد کمک می کند. این کار باید هر روز 3 تا 4 بار انجام شود.

نسخه برگ درخت عناب

مقداری برگ درخت عناب را در آب بجوشانید تا یک دم کرده قوی درست شود و از آن برای 3 تا 4 بار غرغره کردن در روز استفاده کنید.

نسخه زردچوبه

نصف قاشق چای خوری زردچوبه به همراه یک چهارم قاشق چای خوری نمک معدنی را در یک لیوان آب داغ هم بزنید و روزانه 3 بار غرغره کنید.

نسخه زیتون تلخ

یک قاشق چای خوری پوست درخت زیتون تلخ که کوبیده و بو داده شده را با نصف قاشق چای خوری از صمغ عربی مخلوط کرده و این پودر را روی زخم بگذارید که باعث ترشح زیاد بزاق می شود. این مخلوط را باید به بیرون ریخته و پس از آن شخص باید روزانه 3 تا 4 بار با آب گرم غرغره کند.

نسخه زاج سفید

به نصف یک قاشق چای خوری از پودر نرم شده هل، نصف قاشق چای خوری زاج سفید بو داده و پودر شده اضافه کنید. کمی از این مخلوط را بردارید و به مدت 30 ثانیه روی زخم قرار دهید و دهان را ببندید. سپس آن را به بیرون بریزید و با آب گرم غرغره کنید و دوباره تمام این فرایند را تکرار کنید. این کار را هر روز 2 تا 3 مرتبه انجام دهید.

 

همچنین بخوانید: گیاهان دارویی برای تقویت لثه و دندان

 

نسخه یاسمن

گیاه یاسمن در مناطق تپه ای به خوبی رشد می کند و دارای خواص متنوعی است. یکی از این خواص آرام کردن درد و التیام زخم ها و التهاب غشاهای مخاطی است. لذا ضماد آن به درمان آفت درهانی کمک می کند.

نسخه شیرین بیان

شیرین بیان، دارای خواص ضد التهابی مثل کورتیکواستروئید است، (کورتیکواستروئید ترکیباتی هستند که از غده فوق کلیوی ترشح شده و دارای خاصیت ضد التهابی است.) لذا استفاده از دمنوش آن جهت شستشو دهان بسیار موثر می باشد.

نسخه ترکیبی

مقادیر مساوی از برگ های هلیله کابلی، یاسمن، شیرین بیان و زرشک را در سایه خشک کرده و آسیاب کنید تا یک پودر نرم ایجاد شود. آن ها را را باهم مخلوط و الک کنید و در یک بطری خشک نگهداری کنید. جهت زخم دهان مقدار زیادی از این پودر را با چند قطره عسل مخلوط کرده تا یک خمیر نرم ایجاد شده و آن را روی زخم قرار دهید. این مخلوط را روزانه 3 مرتبه روی زخم قرار دهید. این مخلوط باعث ترشح بزاق شده، درد را آرام کرده و التهاب را کاهش می دهد.

نکته: اگر حتی این مخلوط قورت داده شود ضرری ندارد، چرا که در درمان سوزش معده و سوءهاضمه هم موثر است.

نسخه ریشه زرشک

حدود ۵۰ گرم ریشه زرشک را با حدود ۲۰ لیوان آب مخلوط کرده و اجازه دهید بجوشد. زمانی که حجم آب به حدود ۱۵ لیوان کاهش یافت، آن را صاف کرده و پس از هر غذا یک استکان از آن را جرعه جرعه میل نمایید.

نسخه برگ هویج

برگ های تازه هویج را بجوید و سپس دهان را با آب بشویید و بیرون بریزید. این کار از گندیدگی پوست جداشده از پایه زخم های دهانی جلوگیری می کند.

نسخه صمغ درخت انجیر

یک قطره صمغ درخت انجیر با یک قطره عسل مخلوط کرده و روی زخم قرار دهید. روزانه 2 الی 3 مرتبه این کار را انجام دهید.

نسخه حنا

با کمی حنای خرد شده که به آن یک فنجان آب ولرم اضافه شده، یک دم کرده گیاهی درست کرده و به عنوان دهان شویه استفاده کنید. این دستورالعمل، سطح زخم شده دهان را آرام می کند.

نسخه گل رز

جوشانده ای از گلبرگ های گل رز با کمی آب لیمو در صورتی که روزانه 3 تا 4 بار به عنوان یک دهان شویه استفاده شود نیز، آرام بخش می باشد.

نسخه گل ختمی

به ۵ لیوان آب، ۱۰۰ گرم گل ختمی افزوده و اجازه دهید بجوشد. زمانی که حجم آب به ۳ لیوان تقلیل یافت، جوشانده را صاف کرد و روزانه ۳ تا ۵ بار آن را غرغره کنید. شما می توانید از گیاه مورد به جای گل ختمی نیز استفاده نمایید.

نسخه برگ تمرهندی

یک مشت کامل برگ های تازه تمرهندی را بگیرید و با اضافه کردن یک لیوان آب داغ به آن یک خیسانده درست کنید. این محلول خواص ضد میکروبی دارد و طعم نسبتا ترش آن، احساس نامطبوع دهان را برطرف می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

زردچوبه را با خواص پیشگیری از آلزایمر و افسردگی، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، پیشگیری و درمان سرطان، درمان جوش صورت و آکنه، کاهش چین و چروک پوست و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0