درمان اسپاسم عضلانی / 8 راهکار فوق العاده برای کاهش اسپاسم عضلانی

2018 بازدید
07 آذر 00
مروارید

درمان اسپاسم عضلانی / 8 راهکار فوق العاده برای کاهش اسپاسم عضلانی

معمولا گرفتگی عضلانی یا اسپاسم عضلانی، غیرارادی بهبود می یابد و بدون نیاز به هیچ درمانی به خودی خود متوقف می شود. در بیشتر موارد اسپاسم در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه متوقف می شود و به همین دلیل می توان گفت که اکثر موارد نیازی به درمان ندارند و در مورد مواردی نیز که نیاز به درمان دارند، اکثرا در خانه بدون نیاز به درمان خاصی قابل کنترل و رفع هستند. این مقاله درمورد درمان اسپاسم عضلانی و 8 راهکار فوق العاده برای کاهش اسپاسم عضلانی می باشد، پس با ما همراه باشید؛

 

درمان اسپاسم عضلانی / 8 راهکار فوق العاده برای کاهش اسپاسم عضلانی

درمان اسپاسم عضلانی / 8 راهکار فوق العاده برای کاهش اسپاسم عضلانی

  8 راهکار فوق العاده برای کاهش اسپاسم عضلانی  

1. نوشیدن مقدار کافی آب

اطمینان از نوشیدن مقدار کافی آب و مایعات برای محافظت از بدن در برابر خطر کم آبی، بسیار ضروری است.

2. انجام تمرینات ورزشی

انجام تمرینات توصیه شده توسط پزشک، که به نوبه خود به کشش مناسب عضلات و کاهش احتمال گرفتگی آن ها کمک می کند.

عضله ای را که تحت تاثیر تنش یا اسپاسم قرار گرفته است کشیده و آن را ماساژ دهید. این کار به شل شدن عضله کمک می کند. اگر عضله کف پا گرفته است، توصیه می شود (در صورت امکان) روی آن بایستید، سپس خم شوید. زانو را کمی خم کنید. اگر فرد توانایی ایستادن نداشت کافی است روی زمین یا روی صندلی مناسب بنشیند و مراقب کشش پای آسیب دیده باشد.

3. درمان گرفتگی پشت ران

سعی کنید پنجه پا را به سمت سر بکشید، مطمئن شوید که ساق پا در حالت کشیده باقی بماند. توصیه می شود در آن زمان از یک صندلی برای تثبیت بدن استفاده کنید.

 

همچنین بخوانید: خواص و مزایای نگهداری سنگ نمک در خانه

 

4. مصرف پتاسیم برای درمان گرفتگی عضلانی

به خصوص در حین ورزش حتما مایعات کافی بنوشید و توصیه می شود میزان دریافت پتاسیم را افزایش دهید. غذاهای غنی از پتاسیم مانند آب پرتقال و موز می باشند.

5. کرم های موضعی ضد التهاب و تکسین دهنده درد

محصولات حاوی جوهر نعناع  (منتول) موجب تسکین درد می شوند. این کرم های تسکین دهنده ی درد نیازی به نسخه ندارند برای درمان گرفتگی عضلات مفید است. (این موارد شامل محصولاتی می باشند که لیدوکائین، منتول (جوهر نعناع) و کافور دارند)

6. افزایش بازدم (هایپرونتیلاسیون) برای درمان گرفتگی عضلانی

در این نوع تنفس، باید شدیدتر و سریع تر از معمول (20 الی 30تنفس در دقیقه) انجام دهید. اگر استرس و اضطراب داشته باشید، این کار ممکن است برای شما خوب نباشد و سبب بروز واکنش پانیک، هراس و ترس شود.

7. استفاده از گرما یا سرما برای درمان گرفتگی عضلانی

اثبات شده است که این یکی از راه هایی است که به رفع اسپاسم عضلانی کمک می کند. می توان از کمپرس گرم یا بطری آب بر روی ماهیچه های آسیب دیده از اسپاسم استفاده کرد، همچنین می توان با آب گرم دوش گرفت تا مستقیما روی قسمتی که دچار اسپاسم شده است گرما اعمال شود.

سرما هم سودمند است، و می توان با استفاده از یخ بر روی عضلات و ماساژ آن، از آن بهره مند شد. شایان ذکر است که اعمال یخ نباید به طور مستقیم روی پوست قرار گیرد. (برای جلوگیری از هر گونه آسیبی به پوست) توصیه می شود یخ را با یک تکه پارچه بپیچید و روی پوست آسیب دیده بگذارید و توجه داشته باشید که مدت زمان استفاده هر بار از 15 تا 20 دقیقه تجاوز نکند، این مرحله می تواند چند بار در روز تکرار شود.

8. درمان دارویی اسپاسم عضلانی

در برخی موارد اسپاسم یا تنش عضلانی، ممکن است لازم باشد با یک پزشک یا یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ذیصلاح مشورت شود. در واقع، پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می خواهد که محل اسپاسم، شدت آن و تعداد علائم، دفعات بروز آن و داروهایی که فرد مورد نظر مصرف می کند (تا بداند آیا نقشی در اسپاسم عضلانی دارد یا خیر) را بداند. این کار برای این است که علت اصلی اسپاسم را پیدا کند.

اسپاسم ممکن است به دلیل بیماری یا مشکل خاصی ایجاد شده باشد و درمان این مشکل باعث توقف و حل مشکل اسپاسم می شود. به طور کلی می توان گفت که اسپاسم عضلانی مداوم یا مکرر نیاز به آزمایش خون و ارزیابی وضعیت دارد. ازجمله داروهایی که برای حل مشکل اسپاسم عضلانی استفاده می شود، موارد زیر می باشند:

شل کننده های عضلانی

از جمله شل کننده های عضلانی، سیکلوبنزاپرین ( به انگلیسی: Cyclobenzaprine) و orphenadrine ( به انگلیسی: Orphenadrine) و باکلوفن ( به انگلیسی: baclofen) می باشند.

بوتاکس

بوتاکس را می توان در دوزهای دارویی خود برای درمان برخی از موارد اسپاسم عضلانی استفاده کرد و به سم بوتولینوم نیز معروف است. چندین نوبت می تواند تزریق شود و در صورت صلاحدید، پزشک می تواند تزریق را تکرار کند.

 

همچنین بخوانید: خواص و مزایای نگهداری سنگ نمک در خانه

 

دلایل مراجعه به پزشک

اگرچه اسپاسم عضلانی اغلب خفیف در نظر گرفته می شود و از آنجایی که ظرف چند دقیقه ناپدید می‌شود معمولا بی ضرر هستند، اما در صورت بروز هر یک از موارد زیر، لازم است که به ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید:

  • اسپاسم شدید عضلانی
  • احساس ضعف در گرفتگی عضلات
  • اسپاسم عضلانی مکرر
  • اسپاسم عضلانی برای مدت طولانی ادامه داشته باشد.
  • اسپاسم عضلانی هنگام نوشیدن مقادیر زیاد مایعات یا هنگام کشش و ورزش صحیح عضله بهبود نمی یابد.
  • علاوه بر اسپاسم، علائم دیگری مانند تورم در عضله آسیب دیده، احساس گرما در آن یا قرمزی در آن ظاهر شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جوهر نعنا را با خواص درمان بیماری های باکتریایی، تسکین سرماخوردگی و آنفولانزا، تسکین درد های آرتروز و روماتیسم، رفع سردرد، درمان خارش ناشی از گزیدگی حشرات، رفع اسهال و یبوست، درمان سوء هاضمه، تسکین حالت تهوع، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

 

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. کیوان
    12 آذر 1400

    مقاله تون خیلی خوب بود
    سپاس

    • عطارک
      13 آذر 1400

      درود بر شما
      از توجه شما سپاسگزاریم؛ باعث خوشحالی ماست که محتوای این مقاله مورد رضایت شما قرار گرفته است.
      شاد و سلامت باشید.

0