topNotif

درمان بیماری های کلیه (احتقان کلیه ها، کلیه متحرک، ورم حاد کلیه)

2240 بازدید
17 دی 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 30 آذر 1400

درمان بیماری های کلیه

درمان های طبیعی احتقان کلیه ها، کلیه متحرک، ورم حاد کلیه

احتقان کلیه ها

معمولا احتقان کلیه ها اولین مرحله بروز بیماری کلیه است. از عوامل مسبب اختلالات کلیوی می توان به سو تغذیه، افراط در نوشیدن مشروبات الکلی، عادت به خوردن دارو و غیره اشاره کرد. به تدریج طی سالیان دراز، مواد سمی و سموم بیماری ها و داروهای مسموم کننده در جریان خون جمع شده به هنگام عبور از لوله های بسیار ظریف و نازک کلیه در آن ها ته نشین گردیده باعث احتقان این عضو می شود. نشانه های احتقان کلیه که همان حالت تورمی حاد ساده است عبارت از:

  • احساس درد در ناحیه کلیه ها
  • میل دایم به دفع ادرار
  • غلیظ و پررنگ شدن ادرار

درمان احتقان کلیه ها

اگر این احتقان ساده یا جمع شدن خون در کلیه ها به روش طبیعی و به طور صحیح تحت درمان طبیعی قرار گیرد از ایجاد بیماری حاد و مزمن کلیه که معمولا به دنبال درمان پزشکی حاصل می شود، جلوگیری می گردد. لیکن اگر به روش درمان بازدارنده معالجه شود بدون شک منجر به بیماری مزمن کلیه خواهد شد.

درمان صحیح و به جای احتقان کلیه، امساک در غذاست. بیمار باید تا موقعی که علایم حاد بیماری ادامه دارد فقط آب و آب پرتقال بنوشد. همچنین تنقیه شبانه با آب گرم در تمام مدت امساک فراموش نشود. پس از آن  رژیم تمام میوه را به مدت چند روز برقرار سازد و بالاخره از برنامه غذایی کامل هفتگی استفاده کنند و آن را برای همیشه به کار بندند تا بعدا به احتقان کلیوی دچار نشوند.

درمان بیماری های کلیه

درمان بیماری های کلیه

در تمام مدت امساک حمام داغ سولفات منیزی همه روزه یا یک روز در میان گرفته شود و ضماد مرطوب روزی چند مرتبه و شب ها فقط یک بار روی موضع کلیه بگذارند. پس از حمام داغ سولفات منیزی باید اسفنج آغشته به آب سرد یا نیم گرم به بدن بیمار مالیده شود و سپس به بستر برود. تا موقعی که دوره نقاهت فرا رسد لازم است بیمار در استراحت کامل به سر برد و به هیچ عنوان دارویی مصرف نکند. اگر درمان ساده  فوق انجام شود نه فقط التهاب کلیه رفع خواهد شد بلکه بیمار سالمتر از زمان قبل از بیماری می گردد. در صورتی که اگر با دارو معالجه می شد وضع او کاملا برعکس بود.

کلیه متحرک

اگر بافت های محافظی که کلیه را در جای خود ثابت نگاه می دارند در نتیجه کاهش نیروی حیاتی عمومی باریک و ضعیف شوند امکان دارد کلیه از جای خود حرکت کند و در معرض فشار و زحمت قرار گیرد. این رویداد را کلیه متحرک گویند و معمولا بیشتر در زنان دیده می شود. وسیله ای که پزشکان معمولا برای مقابله با این وضع به کار می برند ثابت کردن و نگه داشتن مجدد کلیه در مرحله اولیه اش با بخیه کردن یا استفاده از کمربند و یا کرست طبی است. لیکن هیچ یک از این تدابیر علت واقعی و ضمنی اختلال را که همانا ضعف عمومی و لاغری بافت های نگاه‌دارنده کلیه است از بین نمی برد.

درمان کلیه متحرک

تنها اقدام صحیحی که در این موارد باید به عمل آورند ریختن طرحی برای ازدیاد قدرت جسمانی و بنیه بیمار است که در این راه ورزش به خصوص ورزش عضلات شکم مقام اول را داراست و از این طریق است که به تدریج وضع جسمانی بیمار بهبود می یابد و کلیه را به وضع عادی اولیه اش بر می گرداند. به علاوه سلامت عمومی بیمار نیز به طور قابل ملاحظه ای بیشتر می شود. همچنین درمان های یدی توسط شکسته بند صلاحیتدار کمک شایان توجهی به سایر عوامل درمانی خواهد کرد. کلیه تمرین هایی که عضلات شکم را تقویت کنند برای این منظور بسیار سودمند واقع می شوند.

 

همچنین بخوانید:  رژیم گیاهی مناسب سنگ مثانه و کلیه

 

ورم حاد کلیه

التهاب کلیه یکی از بیماری های خطیری است که گاهی به صورت حاد ظاهر می شود. عواملی همچون بد غذایی، افراط در نوشیدن مشروبات الکلی، درمان های بازدارنده بیماری های قبلی، خوردن داروهای مسکن، درد معده و سوهضم و نظایر آن ها و نیز مصرف زیاد آسپرین و سایر دردکش ها را می توان علت آن دانست. بر اثر یک یا چند عامل از عوامل فوق بیماری حاد یا مزمن کلیه ایجاد می شود.

برای اثبات وجود ارتباط نزدیک بین داروهای بازدارند و ورم کلیه، کافی است که وجود ارتباط مستقیم بین داروهای بازدارنده بعضی تب ها و بیماری های حادی مانند مخملک، تب روماتیسمی و غیره را با این عارضه مورد توجه قرار داد مواد سمی که در نتیجه این نوع درمان ها به داخل بافت ها رانده می شود سبب خستگی کلیه ها گردیده به ورم آن ها می انجامد.

ورم حاد کلیه معمولا با احساس درد در ناحیه کلیه که به سمت حالب ادامه پیدا می کند همراه با تب و درد ناحیه کمر مشخص و شناخته می شود. مقدار ادرار کم و رنگ آن تیره می شود.  اگر بیماری ادامه یابد مختصری  ورم در بدن پیدا می شود که بیشتر در زیر چشم ها و ساق پا و به خصوص در ناحیه قوزک پا به خوبی محسوس است. به علاوه خرابی مویرگ ها و لوله های ادراری باعث ورود خون و آلبومین در ادرار می شود.

درمان التهاب کلیه

درمان ورم حاد کلیه اساسا امساک در غذاست و بدین وسیله سموم و مواد زاید دستگاه هایی که باعث ایجاد تورم کلیه بوده اند از بین می روند و به سریع ترین و بی خطرترین وجهی راه را برای رسیدن به سلامت کامل هموار می سازد. لیکن اگر به کمک دارو به معالجه این بیماری اقدام کنند عوارض غیر منتظره ای به دنبال خواهد داشت که بیماری ورم مزمن کلیه آخرین مرحله آن خواهد بود.

شخص مبتلا به بیماری حاد کلیه باید تا زمانی که علایم حاد بیماری وجود دارد فقط آب و آب پرتقال بنوشد. ممکن است دوره امساک یک هفته الی ده روز و حتی بیشتر طول بکشد. پس از آن رژیم تمام میوه را به مدت چند روز برقرار سازد و اگر بعد از آن دوره نقاهت سر برسد می تواند از رژیم میوه و شیر استفاده کند و سپس برنامه غذایی کامل هفتگی را به کار بندد.

لازم است تنقیه آب گرم در تمام دوره امساک و در صورت لزوم روزهای بعد نیز انجام شود و اگر یبوست دایمی وجود دارد آن را طبق دستور ریشه کن سازد. انجام کلیه اقداماتی که باعث ازدیاد کار سایر عضوهای دفع کننده و در نتیجه سبک شدن بار و زحمت کلیه ها گردد بسیار مفید و به جا خواهد بود. بدین لحاظ حمام داغ سولفات منیزی باید همه روز یا یک روز در میان تا زمانی که علایم حاد بیماری وجود دارد، گرفته شود تا بدین ترتیب هر چه ممکن است دفع به وسیله پوست افزایش یابد.

پس از هر حمام داغ، بیمار باید با آب سرد یا نیم گرم و اسفنج بدن خود را ماساژ دهد و پس از آن به بستر رود. ضماد عمومی در ورم حاد کلیه به منظور افزایش دفع به وسیله پوست سودمند خواهد بود. برای این کار بهتر است از پارچه نسبتا بزرگی استفاده کنند به طوری که سراسر کمر را به خوبی بپوشاند. اگر دستورهای فوق به خوبی اجرا شوند و بیمار دارویی مصرف نکند بهبودی سلامت خود را باز خواهد یافت.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خارشتر را با خواص دافع سنگ های کلیه و مثانه، شستشو دهنده کلیه ها، مفید جهت سیاه سرفه و سلامتی کلیه ها، تقویت اعمال کلیه، درمان روماتیسم، تصفیه کننده خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0