درمان تهوع صبحگاهی در زنان باردار

2140 بازدید
18 آبان 97
بهاره
,,

درمان تهوع صبحگاهی در زنان باردار

اگر شما باردار هستید یا تجربه حاملگی داشتید مطمئنا حالت تهوع و یا استفراغ های صبحگاهی شما را آزار داده است. بسیاری از زنان در خلال چند هفته اول حاملگی و هنگام صبح زود از حالت تهوع و استفراغ شکایت دارند. البته این حالت در کل روز و حتی شب نیز امکان دارد اما حدود 60% حالت تهوع ها در اوایل صبح بعد از بیدار شدن اتفاق می افتد. در ادامه راهکارهایی را برای درمان تهوع صبحگاهی در زنان باردار ارائه خواهم داد.

 

درمان تهوع صبحگاهی در زنان باردار

درمان تهوع صبحگاهی در زنان باردار

 

علت و علایم تهوع در زنان باردار

معمولا این علایم از سومین هفته پس از توقف عادت ماهیانه شروع می شوند که معمولا در هفته های 6 تا 8 کم می شوند اما ممکن است تا سه ماه ادامه پیدا کند. هر چیزی بیش از این طبیعی نبوده و اگر دچار حالت تهوع و استفراغ شدید و مداوم هستید حتما نیاز به توجه پزشکی دارد زیرا، استفراغ شدید بارداری موجب کاهش وزن و آب بدن می شود.

اگرچه علت حالت تهوع و استفراغ به درستی مشخص نیست اما بر اساس نظریه ها، این حالت در نتیجه تغییرات بیو شیمیایی است که در بدن اتفاق می افتد مضاف بر این حقیقت که، هورمون های ویژه و مربوط به حاملگی مقدارشان بالا است و این تغیرات شدید هورمونی باعث واکنش مرکز استفراغ در مغز می شود.

این حالت ها با رعایت مواد غذایی و شناسایی چیزهایی که این حالت را تشدید می کنند، کاهش پیدا خواهد کرد. برخی از زنان دچار حالت تهوع همراه با استفراغ هستند که منجر به کاهش وزنشان می شود. اگر در این وضعیت حال جنین خوب است و تمام مواد مغذی را دریافت می کند، نگران نباشید و حتما به تغذیه خود اهمیت دهید و آب بیشتری بنوشید. در لیست زیر، راهکارهایی برای بهبود تهوع صبحگاهی، که در اکثر زنان باردار موثر واقع شده، بیان شده است.

 

همچنین بخوانید: مراقبت از سلامتی در دوره بارداری

 

درمان تهوع صبحگاهی

  • خیلی از زنان متوجه شده اند که اگر پیش از بلند شدن از تختخواب چیزی بخورند، احساس بهتری دارند پس بهتر است، از شب قبل خوراکی محبوبتان یا یک بیسکویت را کنار تختخواب خود بگذارید و قبل از بیرون آمدن از تختخواب آن را میل کنید.
  • خوردن یک نان برشته خشک یا یک بیسکویت شور کرم دار هنگام صبح همراه چای کم می تواند این دل آشوبه و حالت تهوع بیوشیمیایی را آرام کند.
  • در بیشتر زنان بادار زنجبیل حالت تهوع را کمتر می کند. پس بیسکویت زنجبیلی یا تکه هایی از زنجبیل تازه می تواند حالتان را بهتر کند.
  • عسل را با مقداری دانه سبز هل مخلوط کنید و گاه گاهی آن را در دهان مزه مزه کنید.
  • ماش بو داده که فقط یک زمان کوتاه و به آرامی خورده شود تمایل زیاد به استفراغ کردن را بر طرف می کند. متخصصان، بر اهمیت پروتئین تاکید دارند بنابراین خوردن مواد حاوی پروتئین مانند حبوبات و مغز ها (بادام، پسته، گردو و غیره) مفید است. همچنین ویتامین ب موجود در آن ها برای بهبود حالت تهوع موثر است.
  • آب پرتقال تازه همراه با عسل، دم کرده پوست پرتقال با عسل و دم کرده گیاهی زنجبیل تازه و لیمو حالت تهوع را آرام می کند.
  • کمبود آب بدن باعث تشدید حالت تهوع می شود، بنابراین روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. همچنین می توانید از میوه های آبدار مثل هندوانه و دمنوش های طعم دار و ایمن برای بارداری، برای درمان تهوع استفاده کنید.
  • وعده های غذایی کوچک تر و سبک تر بخورید. غذاهایی که زنجبیل، فلفل، فلفل هندی، دارچین و پیاز دارند اشتها را تحریک می کنند.
  • جویدن پوست لیمو نمک زده، تمر هندی و یا انبه خام می تواند در بهبود حالت تهوع موثر واقع شود.
  • 2 تا 3 عدد گل میخک را پودر کنید و به یک لیوان آب داغ اضافه کنید و به مدت 15 تا 20 دقیقه آرام به هم بزنید. بگذارید که این مخلوط سرد شود و محلول را جرعه جرعه بخورید.

نکته: تمام این مواد غذایی پیشنهادی ممکن است برای برخی زنان نتیجه عکس داشته باشد. بنابراین خود فرد باید مواد غذایی که باعث تشدید حالت تهوع و استفراغ می شود را شناسایی کند و از مصرف آن ها اجتناب کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق اترج را با خواص رفع عطش و سکسکه، ضد اسهال و استفراغ، ضد عفونت، تامین ویتامین ث، ضد دردهای عصبی در ناحیه دست و شانه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0