topNotif

9 درمان خانگی تسکین دهنده برای سوختگی زبان

1300 بازدید
27 دی 01
ریحون
,
بروزرسانی شده در تاریخ 27 دی 1401

9 درمان خانگی تسکین دهنده برای سوختگی زبان

زبان دارای پایانه های عصبی زیادی است که آن را به محرک های خارجی، بسیار حساس می کند. این با مجموعه های متعددی از سلول های حسی به نام جوانه های چشایی پوشیده شده است که به شما کمک می کند طعم ها و درجه حرارت های مختلف غذا را شناسایی کنید.

به همین دلیل است که اگر به طور تصادفی چیزی داغ بخورید، ممکن است باعث سوختن زبان شما شود و جوانه های چشایی شما متورم و بی حس شود. در نتیجه، تا زمانی که زبان بهبود نیابد، نمی توانید طعم واقعی غذاها و نوشیدنی ها را تشخیص دهید. اما بیشتر از آن، سوختگی زبان می‌تواند خوردن و آشامیدن غذا را برای شما دشوار کند، زیرا به شدت درد دارد.

درست مانند بقیه بدن، زبان نیز به تدریج با از بین بردن سلول های آسیب دیده و جایگزینی آنها با سلول های جدید، خود را ترمیم می کند. این روند بهبودی ممکن است کمی طول بکشد، اما کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای سرعت بخشیدن به آن و به حداقل رساندن ناراحتی در طول مسیر انجام دهید.

راهکارهایی برای درمان زبان سوخته

در اینجا چند راه آسان برای تسکین درد و حساسیت ناشی از سوختگی زبان آورده شده است:

  1. بلافاصله زبان خود را خنک کنید

اولین قدم شما پس از سوختن ناخواسته زبان باید جرعه جرعه آب سرد یا جویدن یخ باشد.

گرما در بافت محبوس می شود و حتی پس از برداشتن منبع مزاحم به سوزاندن زبان ادامه می دهد. بنابراین، خنک کردن زبان در اسرع وقت برای متوقف کردن فرآیند سوزش، کاهش التهاب و خطر ایجاد زخم بسیار مهم است.

  1. دهان خود را با آب نمک شستشو دهید

سوزش زبان منجر به التهاب می شود که منجر به درد می شود.

یک راه ساده برای به حداقل رساندن این ناراحتی، شستشوی دهان با محلول آب نمک است. این درمان به دلیل اثرات ضد التهابی قوی منتسب به نمک، که برای مدیریت التهاب ضروری است، عمل می کند.

صدمات ناشی از سوختگی سد محافظ پوست را مختل می کند که آن را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت می کند. شستشوی دهان با آب نمک به کاهش این خطر نیز کمک می کند.

½ قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب مخلوط کنید و بعد از غذا و قبل از خواب دهان خود را با این محلول بشویید.

  1. ماست بخورید

ماست به طور طبیعی خنک کننده است و می تواند به تسکین زبان سوخته کمک کند. همچنین مملو از مواد مغذی و باکتری های سالم است که عفونت ها را دفع می کند و ترمیم بافت را تسریع می کند. به سادگی یک قاشق ماست سرد منجمد را روی زبان خود قرار دهید و قبل از اینکه آن را ببلعید، اجازه دهید کمی بماند.

9 درمان خانگی تسکین دهنده برای سوختگی زبان

9 درمان خانگی تسکین دهنده برای سوختگی زبان

  1. ژل آلوئه ورا را به صورت موضعی بمالید

آلوئه ورا به طور گسترده ای به عنوان یک عامل ترمیم کننده پوست شناخته شده است و از دیرباز برای درمان جراحات سوختگی استفاده می شود. محتوای آب غنی آن به روان شدن سطح آسیب دیده زبان کمک می کند و عملکرد مانع آن را تقویت می کند. این یک شرط مهم برای ترمیم به موقع پوست و جلوگیری از عفونت است.

به علاوه، آلوئه ورا مملو از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های حیاتی است که التهاب بافت را کاهش می دهد و باعث تجدید سلول می شود.

ژل را از یک برگ تازه آلوئه ورا بردارید و آن را روی زبان سوخته خود بمالید تا به سرعت درد و تورم را تسکین دهید. استفاده منظم از این دارو از زبان شما در برابر عفونت محافظت می کند و باعث می شود که سریع تر بهبود یابد.

نکته تخصصی: ژل را با شکر یا عسل شیرین کرده و در قالب های یخ فریز کنید. این به شما امکان دسترسی در مواقع اضطراری را می دهد.

 

همچنین بخوانید: 10 درمان خانگی خشکی دهان با اثری فوق العاده

 

  1. از نعناع برای تسکین سوختگی استفاده کنید

نعناع حاوی منتول است که به آن خاصیت خنک کنندگی و ضد التهابی قوی می دهد. هنگامی که روی پوست استفاده می شود به عنوان یک بی حس کننده طبیعی عمل می کند زیرا به طور موقت انتهای عصبی زیرین را بی حس می کند.

استفاده از این دارو بر روی زبان سوخته می تواند به بی حس شدن درد کمک کند و همچنین در کاهش تورم مفید است. علاوه بر این، فعالیت ضد باکتریایی نعناع به کشتن باکتری‌های روی زبان کمک می‌کند تا آن را عاری از عفونت نگه دارد.

در اینجا چند راه برای استفاده از نعنا آورده شده است:

  • مقداری برگ نعناع تازه را آسیاب کرده و آن را روی زبان سوخته خود بمالید.
  • خمیر دندان نعنایی را روی زبان سوخته خود بمالید.
  • چای نعناع سرد را میل کنید.
  • آدامس نعنایی بجوید.
  1. توصیه های غذایی

هنگامی که زبان خود را می سوزانید، ممکن است در چند روز اول بسیار دردناک و متورم باشد که مصرف غذاهای جامد را سخت می کند. بنابراین، توصیه می شود از یک رژیم غذایی نرم استفاده کنید که جویدن و قورت دادن آن آسان تر باشد تا زمانی که زبان شما کمتر حساس شود.

بهتر از این، به سراغ اقلام یخچالی مانند ماست و سس سیب بروید که می توانند به خنک شدن زبان و تسکین سوزش کمک کنند. حتی زمانی که غذاها و نوشیدنی های گرم را از سر می گیرید، لقمه های کوچک و جرعه جرعه میل کنید تا دوباره زبانتان نسوزد.

همچنین، حتما بعد از هر وعده غذایی آب بنوشید یا دهان خود را بشویید تا باقیمانده غذا از زبان پاک شود، زیرا می تواند باکتری ها را جذب کرده و در مسیر بهبودی مناسب قرار گیرد.

در همین حال، تا زمانی که زبان شما به طور کامل بهبود یابد، باید موارد زیر را رها کنید:

  • غذاهای پر ادویه‌، مخصوصا غذاهای تند که می‌توانند زخم را نیش بزنند و زبان شما را بیشتر آزار دهند.
  • نوشیدنی های داغ می توانند زبان را بیشتر بسوزانند و روند بهبودی را کندتر کنند.
  • الکل می تواند زخم سوختگی را تحریک کرده و ترمیم بافت را به تاخیر بیندازد.
  1. از عسل استفاده کنید

عسل از دیرباز برای التیام انواع زخم ها از جمله جراحات سوختگی استفاده می شده است. از طریق مکانیسم های مختلف پوست شما را ترمیم و محافظت می کند.

برای شروع، عسل یک مرطوب کننده طبیعی است که آبرسانی شدیدی به پوست می کند و یک لایه ضخیم روی آن تشکیل می دهد تا رطوبت از آن خارج نشود. این به مهار التهاب بافت برای تسکین درد، قرمزی و تورم کمک می کند.

دوز بالای مواد مغذی و آنتی اکسیدان های موجود در عسل به سرعت بخشیدن به بازسازی بافت کمک می کند تا روند بهبودی را تسریع کند. در نهایت، این شهد درمانی همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که با عفونت های ایجاد کننده میکروب در دهان مبارزه می کند که می تواند منجر به عفونت بافت آسیب دیده زبان شما شود.

به سادگی مقداری عسل ارگانیک یا طبی را روی زبان سوخته خود بمالید و بگذارید مدتی بماند تا به خوبی جذب شود.

9 درمان خانگی تسکین دهنده برای سوختگی زبان

9 درمان خانگی تسکین دهنده برای سوختگی زبان

  1. از گلیسیرین گیاهی استفاده کنید

گلیسیرین گیاهی می تواند به تسکین و التیام زبان سوخته شما کمک کند. بافت آسیب دیده را هیدراته می کند که برای بهبودی مناسب ضروری است. به علاوه، التهاب زمینه ای را کاهش می دهد تا درد، قرمزی و تورم را کاهش دهد.

نحوه استفاده:

  • مقداری گلیسیرین گیاهی را روی زبان خود بمالید و بگذارید تا جایی که می توانید بماند قبل از تف کردن.
  • پس از آن دهان خود را با آب خنک بشویید.
  • چندین بار در طول روز استفاده کنید.

از طرف دیگر، می توانید چند بار در روز دهان خود را با دهانشویه مبتنی بر گلیسیرین بشویید.

  1. داروهای مسکن بدون نسخه

اگر با وجود درمان های ذکر شده در بالا، زبان سوخته شما همچنان درد می کند، می توانید برای تسکین سریع برخی از مسکن های OTC مانند ایبوپروفن مصرف کنید. برای جلوگیری از عوارض جانبی ناخواسته، دستورالعمل های دوز را دنبال کنید.

نکات اضافی برای مقابله با زبان سوخته

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید تا باکتری های موجود در دهان را کاهش دهید که در صورت رشد بیش از حد ممکن است بافت آسیب دیده زبان شما را آلوده کند.

همیشه دمای غذاها و نوشیدنی ها را قبل از گذاشتن در دهان بررسی کنید تا از سوختگی زبان در آینده جلوگیری کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سوختگی زبان ناشی از غذاها و نوشیدنی های داغ به ندرت باعث نگرانی می شود اما می تواند بسیار دردناک و تحریک کننده باشد.

اما اگر وضعیت شما حتی پس از 10 تا 14 روز از درمان خانگی بهبود نیافت، با پزشک خود برای بررسی مناسب مشورت کنید تا شرایط زمینه‌ای جدی‌تر مانند سندرم سوزش دهان را رد کنید.

کلام پایانی

فقط یک ثانیه طول می کشد تا زبان خود را از غذاها یا نوشیدنی های داغ بسوزانید، اما چندین روز طول می کشد تا درد کاهش یابد، جوانه های چشایی بهبود یافته و زخم به طور کامل بهبود یابد.

صبور باشید و به دنبال راه حل ها و نکات ارائه شده در این مقاله باشید تا ناراحتی خود را به حداقل برسانید و به بهبود سریع کمک کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نعنا خشک را با خواص ضد میکروب، ضد سرطان، ضد التهاب، ضد نفخ و اسپاسم، آرامبخش، ترشح کننده صفرا، معطر، خنک کننده، درمان سو هاضمه (نفخ، قولنج) و خوشبو کننده دهان و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0