topNotif

درمان زرد زخم با روش های خانگی

9666 بازدید
29 دی 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 1 دی 1400

درمان زرد زخم و کاهش آسیب های پوستی با روش های خانگی

زَرد زَخم (Impetigo) یکی از بیماری های پوستی میکروبی است، که اغلب روی صورت، گردن، دست و پا ایجاد می شود. معمولا این مشکل به علت دو نوع باکتری یعنی استرپتوکوک پیوژنز و استافیلوکوک اورئوس می باشد. زرد زخم یک عفونت سطحی پوست است که به دو صورت تاولی و غیر تاولی ایجاد می شود. شایع ترین نوع آن تاولی است و واگیردار است. اگر چه این مشکل برای هر کسی اتفاق می افتد، اما در کودکان و نوزادان بسیار رایج است. جهت درمان زرد زخم می توان از دارو و همچنین، درمان های خانگی استفاده کرد. در این مقاله به درمان زرد زخم و کاهش آسیب های پوستی با روش های خانگی می پردازیم.

 

درمان زرد زخم با روش های خانگی

درمان زرد زخم با روش های خانگی

 

علل و علایم بیماری زرد زخم

عامل اصلی این بیماری دو نوع باکتری استرپتوکوک پیوژنز (Streptococcus pyogenes) و استافیلوکوک اورئوس (Staphylococcus aureus) می باشد. این دو باکتری، کوکوس های گرم مثبتی هستند که مدت زمان انکوباسیون (یا دوره نهفتگی که به مدت زمان ورود عامل بیماری زا به بدن و تا ظهور نشانه های بیماری گفته می شود) آن ها، یک تا سه روز به طول می‌انجامد.

این باکتری ها از طریق زخم یا برش روی پوست، بدن را آلوده می کنند. همچنین، به علت مشکلات پوستی مانند خارش یا اگزما در پوست سالم ایجاد می شوند. سایر عوامل خطرزا برای بیماری زرد زخم عبارتند از:

  • عدم رعایت بهداشت فردی
  • آب و هوای گرم
  • انواع عفونت های پوستی دیگر
  • التهاب
  • دیابت
  • ضعف سیستم ایمنی بدن

علایم زرد زخم به نوع آن بستگی (تاولی یا غیر تاولی) دارد. اگر چه نشانه های رایج زرد زخم عبارتند از:

  • بثورات (راش های) قرمز
  • تاول های پر از مایع و چرک
  • خارش پوست
  • راش در ناحیه آسیب دیده پوست
  • ضایعات پوستی
  • التهاب غدد لنفاوی

درمان زرد زخم با روش های خانگی

سرکه سفید

اولین قدم برای درمان زرد زخم، تمیز نگه داشتن بخش آلوده پوست است. برای تمیز کردن این نواحی، می توانید از آب یا شستشو دهنده های ضدباکتریایی استفاده کنید. بدین منظور، می توانید از سرکه سفید جهت شستشو و تمیز نگه داشتن نواحی آلوده بهره ببرید. این عمل به خشک شدن قسمت آلوده کمک می کند و سبب جلوگیری از گسترش عفونت می شود.

روش استفاده از سرکه سفید جهت درمان زرد زخم

یک قاشق چای خوری سرکه سفید را در 2 لیوان آب آشامیدنی مخلوط کنید. سپس، از پارچه تمیز برای شستن پوست آلوده استفاده کنید. بعد از خشک شدن پوست، سطوح آلوده را با یک کرم آنتی بیوتیکی (با تجویز پزشک) بپوشانید. این درمان را 2 یا 3 بار در روز انجام دهید تا عفونت از بین برود.

توجه: در تمیز کردن قسمت های آسیب دیده عجله نکنید، زیرا می تواند باعث تحریک پوست شود. همچنین، از کرم های تجویز شده توسط پزشکان بهره ببرید و از مصرف خودسرانه آن ها اجتناب کنید.

 

همچنین بخوانید:  علل و علایم بیماری تبخال اطراف لب و راه های درمان خانگی آن

 

 روغن درخت چای

روغن درخت چای مانع گسترش این عفونت باکتریایی می شود. این روغن، غنی از خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است که در مبارزه با عفونت و کاهش علایم کمک می کند.

روش استفاده از روغن درخت چای جهت درمان زرد زخم

چند قطره روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. سپس، این مخلوط را به خوبی در قسمت آسیب دیده اعمال کرده و اجازه دهید به مدت 20 تا 30 دقیقه باقی بمانید. در نهایت، پوست را با آب گرم تمیز کنید. این درمان را معمولا 2 تا 3 بار و برای چند روز انجام دهید.

علاوه بر این، چند قطره از روغن چای را در یک وان آب ریخته و چندین بار در روز، از این مخلوط برای شستشو قسمت های آسیب دیده استفاده کنید.

نکته: به دلیل وجود عوارض جانبی روغن درخت چای، نباید خورده شود و تنها جهت استعمال خارجی کاربرد دارد.

دانه های میوه گریپ فروت

دانه میوه گریپ فروت در درمان ضایعات زرد زخم بسیار موثر است. خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی موجود در آن به عنوان یک ضد عفونی کننده غیر سمی عمل می کند.

روش استفاده از دانه های میوه گریپ فروت جهت درمان زرد زخم

2 قاشق چای خوری آب را به چند قطره عصاره دانه های میوه گریپ فروت اضافه کنید. سپس، با استفاده از پنبه، آن را به پوست آلوده بمالید. این عمل را 2 یا 3 بار در روز انجام دهید، البته ممکن است که ابتدا خارش داشته باشید، اما عفونت به زودی درمان می شود.

سیر

سیر یکی دیگر از راه حل های موثر برای مبارزه با عفونت و درمان زرد زخم است. خواص آنتی بیوتیک طبیعی موجود در آن به مبارزه با باکتری ها کمک می کند. در عین حال، سبب کاهش خارش و تسکین درد نیز می شود.

روش استفاده از سیر جهت درمان زرد زخم

2 تا 3 حبه سیر له شده را در 2 قاشق چای خوری روغن کنجد ریخته و کمی حرارت دهید. پس از سرد شدن،آن را دو بار در روز روی نواحی آسیب دیده قرار دهید. بعد از گذشت چند روز، پوست آسیب دیده به طرز معجزه آسایی بهبود می یابد. همچنین، می توانید سیر خام را به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی، به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه پنیرک را با خواص نرم کننده، ضد سوختگی، ضد سرفه، کاهش آبریزش بینی، ملین، پادزهر قوی گزش، صاف کننده صدا، خلط آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0