درمان شوره سر به روش کاملا طبیعی و سنتی

4534 بازدید
09 دی 96
سمانه

با درمان شوره سر به روش کاملا طبیعی آشنا شویم

شوره سر با نام لاتین Pityriasis simplex capillitii اختلالی است که اگر درمان نشود ریزش شدید مو و ایجاد ظاهری بد را به دنبال خواهد داشت. دانه های سفید شوره موی سر زمانی که بر روی لباس ظاهر می شوند بسیار ناخوشایند و بد شکل به نظر می رسند و حس بدی را منتقل می کنند که افراد حاضرند هر راهی را برای خلاصی از آن امتحان کنند. متخصصان پوست معتقدند همه افراد به نسبت کمتر یا بیشتر دارای شوره سر می باشند. پس اگر مایلید علت واقعی آن را بدانید و به از بین بردن آن اقدام کنید به توصیه های پزشکان در این زمینه توجه کنید.

شوره سر را نادیده نگیرید

از تکرار شدن چرخه خاراندن سر و سپس پوسته شدن جلوگیری نمایید. بی اعتنایی به این موضوع سبب تشکیل پوسته های فلس مانند در کف سر می شود. تشکیل این پوسته ها به نوبه ی خود باعث ایجاد خارش می شود و در اثر خاراندن، پوست سر خراش بر می دارد. خاراندن شدید باعث زخم شدن پوست سر و در نهایت، فراهم آمدن زمینه ی ایجاد عفونت می گردد.

 

درمان شوره سر به روش کاملا طبیعی

درمان شوره سر به روش کاملا طبیعی

شستن مرتب موها

به نظر کارشناسان موها را باید مرتب و در صورت لزوم هر روز شست، به طور کلی هر چه بیشتر موها را بشویید، کنترل شوره سر آسان تر خواهد بود.

استفاده از شامپوهای ملایم در ابتدا

در غالب موارد، شامپوهای ملایم و غیر دارویی برای کنترل شوره سر کفایت می کنند. شوره سر معمولا در افرادی که پوست سر و موهای چربی دارند به وجود می آید. با شستشوی روزانه سر با یک شامپوی ملایم که به نسبت پنجاه درصد با آب مقطر رقیق شده است، می توان چربی پوست سر را بدون آسیب رسیدن به موها و تشدید، کنترل نمود.

استفاده از شامپوی قوی تر

اگر شامپوهای معمولی موثر واقع نشدند، از شامپوهای ضد شوره استفاده نمایید. این شامپوها بر اساس ترکیباتشان و نحوه تاثیر بر شوره طبقه بندی می شوند. شامپوهایی که حاوی سولفید سلنیوم یا پروتئین زینک می باشند، نسبت به بقیه شامپوها سریع تر اثر کرده و تکثیر سلول های پوست سر را به تعویق می اندازد. شامپوهایی که حاوی اسید سالیسیلیک و گوگرد هستند اثر چسبندگی شوره به پوست سر را می کاهند و در نتیجه با شستشوی سر، این پوسته ها به راحتی از موها جدا و شسته می شوند.

شامپوهای حاوی ترکیبات ضد باکتری، باکتری موجود در سر را از بین برده و احتمال ابتلا به عفونت را کاهش می دهند و شامپوهای محتوی تار در موارد شدید شوره سر، از رشد و تکثیر سریع سلولی، جلوگیری می کنند. البته به دلیل این که آین شامپو ها قوی می باشند، مصرف هر روز توصیه نمی شود، بنابراین به طور متناوب از شامپوهای ضد شوره و شامپوهای معمولی استفاده کنید.

 

درمان شوره سر به روش کاملا طبیعی

درمان شوره سر به روش کاملا طبیعی

همیشه موها را دوبار بشویید

یکبار بلافاصله پس از ورود به حمام سر خود را بشویید تا شامپو فرصت کافی را برای اثر کردن داشته باشد. اجازه دهید کف شامپو تا انتهای حمام بر روی سر باقی بماند (حتی می توانید یک ساعت کلاه نایلونی قرار دهید). سپس موها را با دقت آبکشی نمایید و سر را یکبار دیگر با شامپو بشویید و سریعا آبکشی کنید.

شامپو را عوض کنید

توجه داشته باشید، بعد از یک مدت مصرف از یک نوع شامپو، سر به ترکیبات موجود در شامپو عادت می کند. بنابراین بهتر است هر چند ماه یکبار شامپوی سر خود را تعویض کنید تا تاثیرات خود را از دست ندهد.

سر را با آویشن بشویید

آویشن به خاصیت ضد باکتریایی ملایم معروف است و در رفع شوره سر موثر است. چهار قاشق چای خوری پر، آویشن خشک را در دو فنجان آب ریخته و به مدت ده دقیقه آن را بجوشانید. سپس محلول را صاف کرده و بگذارید خنک شود. نیمی از این محلول را بر روی موهای تمیز و مرطوب بریزید و مطمئن شوید که محلول به کف سر رسیده است. (در صورت در دسترس نبودن آویشن خشک، از عرق آویشن استفاده کنید)

 

همچنین بخوانید:  نحوه استفاده از آلوئه ورا برای رفع شوره سر

 

استفاده از نرم کننده

اگر چه شامپوهای ضد شوره برای رفع شوره مناسب اند، اما موها را کمی خشن می کنند. بنابراین پس از مصرف، از نرم کننده مناسب مصرف کنید.

استفاده از روغن

هر چند چربی زیاد پوست سر موجب تشکیل شوره می شود، اما گهگاه استفاده از روغن گرم به جدا کردن پوسته و نرم شدن آن ها کمک می کند. چند گرم روغن زیتون را روی حرارت گذاشته، کمی گرم نمایید و موها را خیس کنید تا روغن جذب آن ها نشود، سپس روغن را به کف سر بمالید و به مدت سی دقیقه با کلاه نایلونی موها را بپوشانید. بعد از آن موها را با یک شامپوی ضد شوره بشویید.

تذکر

شوره سر اگر شدید باشد، در واقع نوعی بیماری به نام درماتیت سبوره (نوعی التهاب پوست) که به درمان و مداخله پزشکی نیاز دارد، محسوب می شود. در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید؛

تحریک پوست سر، کلفت شدن پوست سر علی رغم استفاده مرتب از شامپوهای ضد شوره، تشکیل پوسته های زرد رنگ، وجود لکه های قرمز رنگ به خصوص بر روی گردن

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن هسته انار را با خواص جوان کننده پوست، ضد پیری پوست، ضد چروک پوست، ترمیم ترک های پوست، لایه برداری از پوست، ضد اگزما، تقویت کننده موی سر، ضد سرطان سینه، کاهش دهنده اثر یائسگی، ضد دیابت و بیماری های قلبی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0