درمان قاعدگی دردناک (دیسمنوره)

2479 بازدید
30 دی 97
سمانه
,,

قاعدگی دردناک (دیسمنوره)

قاعدگی دردناک یا دیسمنوره همان گرفتگی یا کرامپ قاعدگی است که با دل درد، کمر درد، حالت تهوع، درد زیر ناف و خستگی همراه است. دیسمنوره در دو نوع دیسمنوره اولیه و ثانویه دیده می شود. به طور معمول تا زمانی که تخمک گذاری انجام نشود، درد قاعدگی و گرفتگی بروز نخواهد کرد، بنابراین ممکن است دختران نوجوان تا چند ماه پس از شروع قاعدگی، گرفتگی و درد را تجربه نکنند. اکثر موارد دیسمنوره از نوع اولیه و حدود 10 درصد موارد از نوع ثانویه است. حال در ادامه این مقاله با قاعدگی دردناک (دیسمنوره) و راه های درمان آن آشنا شوید.

پاتوفیزیولوژی قاعدگی دردناک

مکانیسم اصلی ایجاد دیسمنوره اولیه، آزاد شدن پروستاگلندین ها و لکوترین ها در مایع خروجی طی قاعدگی می باشد که باعث بروز التهاب و احتمالا انقباض عروقی با واسطه وازوپرسین می شود.

علل دیسمنوره

دیسمنوره اولیه، کاملا طبیعی است و هیچ مشکل خاصی به وجود نمی آورد. این نوع درد با بالا رفتن سن و پس از اولین بارداری کاهش می یابد. اما دیسمنوره ثانویه از همان اولین دوره قاعدگی و به علت عفونت های ناحیه لگن، آندومتریوز، فیبروم رحم، التهاب لگن، تنگی گردن رحم، انسداد خروجی نواحی تناسلی، چسبندگی در نواحی لگن، استرس، اختلالات هورمونی و … آغاز می گردد و در اغلب موارد این دردها افزایش می یابند.

عوامل خطرساز

عوامل خطرساز برای بروز دیسمنوره عبارتند از: سن پایین، قاعدگی شدید، نداشتن سابقه زایمان (Nulliparity)، بلوغ زودرس و مصرف سیگار.

نکته: همیشه در ارزیابی عوامل دیسمنوره باید حاملگی و سقط خودبخودی را در نظر گرفت.

 

درمان قاعدگی دردناک (دیسمنوره)

درمان قاعدگی دردناک (دیسمنوره)

 

درمان قاعدگی دردناک (دیسمنوره)

انتخاب درمان تحت تاثیر عواملی مثل میزان تمایل به جلوگیری از بارداری، میزان فعالیت جنسی، عوارض جانبی داروها و قیمت آن ها می باشد.

درمان غیر دارویی

درمان خوراکی

نوشیدن مایعات گرم و استفاده از خوراکی هایی نظیر زعفران ساییده و دم کرده، سویا، شنبلیله، کباب، انواع ماهی ها، کاهو، روغن زیتون، شاهی، آبغوره، گل کلم، اسفناج، به، تمشک، روغن بادام شیرین، روغن تخم کتان، آب زرشک، دارچین، آناناس، شیرین بیان، ریواس، تخم گشنیز، میگو، آب نارنج، هویج، زنجبیل، ماش، جو، روغن هسته انگور، فلفل قرمز، سبوس برنج، انار، سیر، مارچوبه، عدس، زردچوبه، آب پرتقال، ماست، نعنا، زالزالک و مغز گردو می تواند به درمان این بیماری کمک کند.

منع برخی خوراکی ها

توصیه می شود که افراد مبتلا به دیسمنوره از مصرف قند، شکر، نوشابه، چربی های حیوانی، غذاهای چرب و شور، گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و آلوئه ورا خودداری نمایند.

درمان با گیاهان دارویی

  • برای درمان قاعدگی دردناک یک هفته قبل از قاعدگی یک کاسه ماست شیرین را با یک حبه سیر ریز شده و کمی پونه خشک شده مخلوط کرده و میل کنید.
  • چهار قاشق غذاخوری پوست قره قاط، یک قاشق غذاخوری پونه و دو قاشق مرباخوری زنجبیل کوبیده شده را با 4 لیتر آب سرد به مدت 2 الی 3 دقیقه بجوشانید. سپس آن را صاف کنید و هر 15 دقیقه، یک چهارم فنجان از این دم کرده را بنوشید تا دردتان آرام شود.
  • روغن بادام تلخ را گرم کرده و روی شکم را با آن به مدت 10 دقیقه مالش دهید.
  • خوردن روزانه 2 لیوان از مخلوط آب دو عدد سیب و دو ساقه کرفس برای کاهش دردهای قاعدگی مفید است.
  • روغن مریم گلی را گرم کرده و روی شکم را با آن به مدت 10 دقیقه مالش دهید.
  • 20 گرم گل بومادران، 10 گرم مریم گلی، 15 گرم برگ گزنه، 10 گرم برگ جعفری و 10 گرم پونه را با هم مخلوط کرده و به همراه یک لیتر آب بجوشانید. سپس در وان ریخته و با کمی آب سرد آن را ولرم کنید و به مدت 15 دقیقه داخل وان بنشینید.

 

همچنین بخوانید:  کاهش دردهای عادت ماهیانه (پریود) با گیاهان دارویی

 

درمان با عرقیات

عرق رازیانه با عسل، عرق گل همیشه بهار، عرق تخم و برگ جعفری، عرق گل بابونه با عسل، عرق برگ کاسنی، عرق برگ گزنه، عرق پونه، عرق تخم شنبلیله، عرق میوه رازک، عرق ساقه گلدار مرزنجوش، عرق برگ تمشک، عرق آویشن، عرق مریم گلی، عرق نیلوفر آبی، عرق برگ انجیر، عرق تخم خرفه، عرق زنیان و عرق بارهنگ نیز می توانید به کاهش درد کمک کند.

نکته

  1. قرار دادن کمپرس گرم روی شکم مفید است؛ به این صورت که حوله یا پارچه ای را در آب گرم فرو ببرید و آن را بفشارید تا آبش خارج شود؛ سپس به مدت 1 تا 2 ساعت روی شکم قرار دهید.
  2. نوشیدن مایعات گرم در این دوره، برای کاهش درد مفید است.
  3. بهداشت فردی را رعایت کرده و از حمام کردن با آب سرد نیز خودداری کنید.

درمان دارویی

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)

با توجه به نقش پروستاگلندین ها در پاتوفیزیولوژی دیسمنوره، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) انتخاب اول برای درمان دارویی می باشند. به نظر می رسد که داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مختلف از نظر اثر درمانی با یکدیگر تفاوت دارند. انتخاب دارو بر اساس قیمت، راحتی مصرف و ترجیح خود بیمار صورت می گیرد.

می توان دارو را با شروع علایم و یا با شروع قاعدگی و حتی یک روز پیش از آن آغاز نمود. توصیه شده است که در ابتدا یک دوز سرشار (دو برابر دوز عادی) از دارو مصرف شود و سپس با دوز عادی ادامه یابد تا زمانی که علایم رفع شود. همه داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) پتانسیل ایجاد اختلال و زخم گوارشی دارند. بنابراین، این داروها باید همراه غذا یا شیر مصرفرشوند. استامینوفن نسبت به داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) اثر کمتری در رفع دیسمنوره دارد و در عین حال عوارض گوارشی کمتری را باعث می شود.

داروهای هورمونی

در زنانی که نمی توانند از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) استفاده کنند و یا تمایل به جلوگیری از بارداری دارند، می توان از داروهای هورمونی بهره برد. داروهای OCP با مهار رشد و تکثیر آندومتر و در نتیجه کاهش تولید پروستاگلندین های مشتق از آندومتر، علایم دیسمنوره را رفع می کنند.

برای ارزیابی اثر درمانی داروهای OCP، ۲ تا ۳ سیکل مصرف نیاز است. مدورکسی پروژسترون استاپ دپو (Depo-provera)، با ایجاد آمنوره در رفع دیسمنوره موثر است و در زنانی که تمایل به جلوگیری طولانی مدت از بارداری دارند، انتخاب مناسبی است. IUD آزاد کننده لوونورژل نیز در رفع علایم دیسمنوره موثر بوده و در صورت تمایل بیمار، قابل استفاده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون درمان فیبروم زنان را با خواص درمان انواع ناراحتی های خانم ها، اختلالات هورمونی، درمان کیست و فیبروم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0