درمان های طبیعی برای کودکان در خانه بدون دارو

2347 بازدید
02 خرداد 99
سمانه
,

درمان های طبیعی برای کودکان

اخیرا برای مادران و پدران زیادی، رویکردهای غیر دارویی در مورد درمان بیماری جذاب تر از همیشه است. در یک نظرسنجی که از 6000 والدین در سال 2009 انجام شد، 40 درصد از آنها به داروهای طبیعی برای درمان بیماری های کودک خود علاقه مند بودند، در حالی که در یک نظرسنجی مشابه در سال 2008 تنها 23 درصد مایل به درمان با داروهای طبیعی بودند. معمولا والدین می خواهند درمان طبیعی و در عین حال موثر باشد. امروزه استفاده از داروهای مکمل و جایگزین نه تنها در بزرگسالان بلکه در کودکان نیز رایج است. چه آب آلو برای تسکین یبوست و یا یک حمام جو دوسر برای آرام کردن پوست خارش دار باشد. اما همه درمان های طبیعی به اندازه یک قاشق مربای آلوهای پوره، خوش خیم نیستند. حتما از پزشک فرزند خود بخواهید که اطمینان حاصل کند که هر چیزی را که استفاده می کنید بی خطر است.

تقریبا درمان های طبیعی برای کودکان هیچ عارضه جانبی ندارند و نسبتا آسان قابل تجویز به کودکان کم سن و سال می باشند. داروهای گیاهی و مکمل ها نیز نتایج عالی دارند، اما کودکان اغلب در برابر مصرف آن ها مقاومت می کنند مگر آن که طعم آن ها را به طریقی تغییر داد. در این مقاله ما شما را با درمان های طبیعی برای کودکان  آشنا خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

 

درمان های طبیعی برای کودکان

درمان های طبیعی برای کودکان

 

رایحه درمانی برای کودک

شیرخواران و کودکان خردسال حس چشایی و بویایی متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارند، به همین دلیل است که شما باید به خصوص در مورد مواد پاک کننده شیمیایی و داروییِ بالقوه مضر دقت کنید. تصور می شود که حس اولیه بویایی در کودکان خردسال کاملا تکامل می یابد و احتمالا این امر رفتار آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. یک تجربه منتشر شده نشان داد که شش شیرخوار از ده شیرخوار مورد آزمایش توانستند بوی لباس مادرشان را از لباسی که زن شیرده دیگری پوشیده بود تشخیص دهند.

بررسی دیگری در یک بیمارستان فرانسوی نشان داد که شیرخواران ظاهرا می توانند عطری را که مادرشان در طی حاملگی استفاده کرده است تشخیص دهند. پزشکان از مادران خواستند که در طی سه ماهه آخر بارداری فقط از یک عطر مورد علاقه شان استفاده کنند. نوزادان این مادران پس از تولد وقتی کسی با این عطر در کنار بسترشان می آمد، آرام می شدند. این که بچه متولد نشده به همان طریقی که پس از تولد بو می کند، قادر به بوییدن است یا خیر، معلوم نیست. اما ظاهرا در برخی از انواع حافظه باقی می مانند.

تصور می شود که یک مادر به شدت مضطرب، ناخواسته مواد شیمایی استرس زا را از راه هوا به فرزندش منتقل می کند. از آن جا که عطرهایی نظیر اسطوخودوس اثر آرام بخش ثابت شده ای بر روی دستگاه عصبی دارند، توصیه می کنم که مادران چند قطره روغن اسطوخودوس را به عنوان عطر برای سرکوب استرس، هم در خودشان و هم در فرزندشان، استفاده کنند. برای ایجاد اثر آرامبخشی خفیف، راه دیگری وجود دارد و آن عبارت است از قرار دادن حدود سه قطره از این روغن زیر بالش کودک. برای شیرخواران مبتلا به دل دردهای کولیکی، می توان با چند قطره روغن بابونه به آرامی شکم طفل را ماساژ داد. برای درمان آب ریزش بینی کودک، هر شب یک قطره روغن بنفشه را درون حفره های بینی او بچکانید.

نکته: روغن های گیاهی معطر خیلی قوی هستند. مصرف خوراکی آن ها در اطفال ممنوع است و استعمال خارجی چند قطره از این روغن ها همه آن چیزی است که می توانید برای کودکان استفاده کنید.

 

همچنین بخوانید:  چه طور از سرماخوردگی کودکان پیشگیری کنیم ؟

 

درمان گیاهی باخ (باخ درمانی)

اين روش درمانی يک نظام داروهای طبی گياهی است كه دكتر ادوارد باخ (1936-1880) پرورش داد. دکتر ادوارد باخ تمام انرژی خود را صرف یافتن درمان هایی کرد که قادر به غلبه بر مشکلات هیجانی باشند. این درمان ها از گل های گیاهان وحشی انگلیسی تهیه می شوند و هیچ کدام از آن ها مضر و اعتیاد آور نیستند. دکتر باخ معتقد بود که هیجان هایی نظیر ناامیدی، عصبانیت و ترس موجب به تعویق افتادن بازگشت سلامتی می شوند. در این جا چند مثال از درمان های خاص گل های باخ که مربوط به کودکان است بیان می شود.

  • صنوبر لرزان: مناسب برای کودکان ضعیف لاغر و بیش از حد حساس با ترس های مبهم. ممکن است ترس از شب یا خواب های ترسناک داشته باشند.
  • جوانه شاه بلوط: درمانی برای کودکانی که مرتب یک اشتباه را تکرار می کنند و اغلب دچار سرزنش های درونی هستند. کودکانی که فراگیری کندی دارند اغلب از این درمان سود می برند.
  • کاسنی: مناسب برای کودکان آسیب رسان، مستعد کج خلقی و بیش فعالی که والدین آن ها را از جلوی چشم خود دور نمی کنند.
  • کلماتیس: درمانی برای کودکانی که همواره رویایی و بی توجهند، واکنش های کندی دارند، در پاسخگویی کندند و اغلب در صحبت کردن دچار سرگردانی اند.
  • لاریکس: معمولا برای درمان کودکانی که فاقد اعتماد به نفسند، وابسته به والدین می باشند، از تنهایی متنفرند، از امتحان هر چیز تازه ای گریزانند، از شکست در مدرسه و بازی های گروهی می ترسند.
  • گردو: مخصوصا برای درمان کودکانی که از نظر جسمی و روحی بیش از حد حساسند. درمان خوبی برای دوره های انتقالی است، مانند رفتن به مدرسه یا دنیا آمدن یک نوزاد تازه در خانواده.

این درمان ها معمولا حداقل یک ماه تجویز می شوند. به منظور تسکین سریع، درمان به اینگونه صورت می گیرد که چند قطره رقیق نشده عصاره (افشره) گل انتخابی را مستقیما روی زبان قرار می دهند و یا با آب مخلوط می کنند. افشره مزبور مورد استعمال خارجی هم دارد به طوری که آن را می توان مستقیما روی شقیقه ها، مچ ها، زیربغل یا گوش ها مالید. بهتر است جهت گزینش شیوه مداوای صحیح، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

دز اطفال 5 قطره، سه بار در روز، مخلوط با مقدار کمی آب است. در صورت لزوم، دز را هر 10 تا 15 دقیقه تکرار کنید تا مشکل برطرف شود. اگر بیمار کوچک دارو را نمی خورد می توانید قطره های دارو را دور دهان یا روی مچ دستش بریزید. امکان دارد در این مواقع همین داروها برای مادر هم مفید باشد!

دزهای مورد استفاده برای کودکان

برای درمان های طبیعی اندازه گیری درصدهای خاص بر اساس وزن بدن کودک، نه عملی است و نه ضروری. آنچه در زیر آمده است یک راهنما برای تعیین دز مصرف کودک نسبت به دز افراد بالغ است:

  • دز مصرف برای نوزاد شیرخوار: یک هشتم دز افراد بالغ است.
  • دز مصرف برای کودک 2تا 5 سال : یک چهارم دز افراد بالغ است.
  • دز مصرف برای  کودک 6 تا 9 سال: یک سوم دز افراد بالغ است.
  • دز مصرف برای  کودک 10 تا 13 سال: نصف دز افراد بالغ است.
  • دز مصرف برای  کودک 14 تا 16 سال: سه چهارم دز افراد بالغ است.

در مورد کودکان ضعیف و حساس از دزهای پایین تر استفاده کنید. وقتی مایعات می دهید، توصیه می کنم از قطره چکان استفاده کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بنفشه را با خواصتسکین سردرد و میگرن، رفع بی خوابی، جلوگیری از ریزش مو و خشکی مو، رفع خارش، درمان خشکی بینی، درمان سرفه خشک اطفال، نرم کننده مفاصل، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0