11 روش درمان طبیعی بیماری ام اس

2463 بازدید
16 خرداد 01
ریحون

11 روش درمان طبیعی بیماری ام اس

بیماری ام اس چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس  MS یک بیماری مزمن است که سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) را تحت تأثیر قرار می دهد. ام اس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی به رشته های عصبی و غلاف میلین (ماده ای چرب که رشته های عصبی سالم را احاطه یا عایق می کند) در مغز و حمله می کند. این حمله باعث التهاب می شود که فرآیندهای سلول عصبی و میلین را از بین می برد – پیام های الکتریکی را در مغز تغییر می دهد.

ام اس غیرقابل پیش بینی است و هر بیمار را به طور متفاوتی تحت تأثیر قرار می دهد – برخی از افراد ممکن است به طور خفیف تحت تأثیر قرار گیرند، در حالی که برخی دیگر ممکن است توانایی خود را در نوشتن، صحبت کردن یا راه رفتن از دست بدهند.

علائم مولتیپل اسکلروزیس کدام اند؟

علائم ام اس از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است و می تواند هر قسمتی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم اصلی عبارتند از:

  • خستگی
  • مشکل در راه رفتن
  • مشکلات بینایی، مانند تاری دید
  • مشکلات کنترل مثانه
  • بی حسی یا گزگز در قسمت های مختلف بدن
  • سفتی و اسپاسم عضلانی
  • مشکلات تعادل و هماهنگی
  • مشکلات مربوط به تفکر، یادگیری و برنامه ریزی

بسته به نوع ام اس که دارید، علائم شما ممکن است در مراحل مختلف ظاهر شوند و از بین بروند یا به مرور زمان بدتر شوند.

چه چیزی باعث مولتیپل اسکلروزیس می شود؟

ام اس یک بیماری خود ایمنی است. این زمانی است که مشکلی در سیستم ایمنی رخ می دهد و به اشتباه به بخش سالم بدن – در این مورد، مغز یا نخاع سیستم عصبی – حمله می کند.

در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به لایه ای که اعصابی به نام غلاف میلین را احاطه کرده و از آن محافظت می کند، حمله می کند.

این به غلاف و به طور بالقوه اعصاب زیرین آسیب می زند و زخمی می شود، به این معنی که پیام هایی که در طول اعصاب حرکت می کنند کند یا مختل می شوند.

اینکه دقیقاً چه چیزی باعث می‌شود سیستم ایمنی به این روش عمل کند، مشخص نیست، اما اکثر متخصصان فکر می‌کنند ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در آن نقش دارند.

11 روش درمان طبیعی بیماری ام اس

11 روش درمان طبیعی بیماری ام اس

آیا گیاهان و مکمل ها می توانند به شما در غلبه بر ام اس کمک کنند؟

اگرچه هیچ دارو یا مکملی نمی تواند ام اس را درمان کند، اما برخی از درمان ها ممکن است به افراد کمک کند تا پیشرفت بیماری را کاهش دهند. سایر روش های درمانی می توانند علائم را به میزان قابل توجهی کاهش دهند یا دوره های بهبودی را طولانی کنند.

در سراسر جهان، افراد مبتلا به ام اس از طب مکمل و جایگزین استفاده می کنند.

صرف نظر از دلایل شما برای جستجوی اطلاعات در مورد درمان های گیاهی و مکمل ام اس، همیشه قبل از قطع داروهای تجویز شده یا افزودن یک درمان جدید به رژیم درمانی خود با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از گیاهان، مکمل ها و درمان های جایگزین می توانند باعث ایجاد موارد زیر شوند:

  • تداخلات دارویی
  • شرایط نامطلوب سلامتی
  • عوارض پزشکی در صورت استفاده نادرست

لیست زیر تمام گزینه های گیاهی یا مکمل موجود برای درمان علائم ام اس را پوشش نمی دهد. در عوض، فهرست خلاصه‌ای از اطلاعات مهم در مورد هر یک از رایج‌ترین گیاهان و مکمل‌هایی را که افراد مبتلا به ام‌اس استفاده می‌کنند، ارائه می‌کند.

درمان های گیاهی بیماری ام اس با علم آیووردا

آشواگاندا

این گیاه آیورودا با نام های زیادی شناخته می شود، از جمله:

توت ها، ریشه ها و عصاره های آن گاهی اوقات برای موارد زیر استفاده می شود:

  • درد مزمن
  • خستگی
  • التهاب
  • تسکین استرس
  • اضطراب

اگرچه برخی تحقیقات در مورد اینکه چگونه آشواگاندا می تواند از مغز محافظت کند امیدوارکننده بوده است، اما به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است تا بدانیم آیا می تواند به طور مؤثری اسکلروز متعدد یا علائم آن را درمان کند یا خیر.

چیاوانپراش

چیاوانپراش یک تونیک گیاهی است که معمولا در طب آیورودا استفاده می شود. مطالعات اولیه نشان می دهد که ممکن است با کمک به حافظه از عملکرد شناختی محافظت کند.

 

همچنین بخوانید: چگونگی تشخیص و درمان بیماری ام اس

 

گیاهان چینی برای ام اس

گوتو کولا

گوتو کولا (آب قاشقی) یک گیاه محبوب در تاریخ چین و آیورودا است. این گیاه به عنوان گیاهی معرفی شده است که می تواند طول عمر را افزایش دهد و علائم بیماری های چشمی، تورم، التهاب، بیماری های پوستی و خستگی را بهبود بخشد.

جینکو بیلوبا

جینکو که به دلیل پتانسیل خود در بهبود حافظه و وضوح ذهنی شهرت دارد، در طول قرن ها برای طیف گسترده ای از بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است.

با توجه به منبع مورد اعتماد مرکز ملی سلامت، عصاره یا مکمل های جینکو احتمالا برای موارد زیر موثر هستند:

  • بهبود مشکلات تفکر و حافظه
  • تسکین درد ساق پا و پاسخ های عصبی بیش فعال
  • بر مشکلات چشم و بینایی تاثیر می گذارد
  • کاهش سرگیجه و سرگیجه

این به طور گسترده در افراد مبتلا به ام اس مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما جینکو بیلوبا ممکن است با کاهش التهاب و خستگی به افراد مبتلا به ام اس کمک کند.

شاهدانه

اعتقاد بر این است که به دلیل خاصیت آرام بخشی برای انواع بیماری ها استفاده می شود، مشکلات سیستم عصبی را تسکین می دهد. عصاره گیاهان خانواده شاهدانه به دلیل نقش آنها در کاهش اسپاسم، تخریب عصبی و التهاب مورد بررسی قرار گرفته است.

برخی از پزشکان بر این باورند که نظارت دقیق بر استفاده از اعضای خاص این خانواده گیاهی می تواند منبع قابل اعتماد بسیار موثری برای درمان علائم ام اس باشد، اما استفاده از آن در محیط بالینی همچنان بحث برانگیز است.

مر

مر در طول تاریخ به دلیل عطر و طعم آن و استفاده در مراسم آیینی مذهبی مورد توجه بوده است. علاوه بر این، قرن ها به دلیل خواص دارویی آن استفاده می شود. اعتقاد بر این است که دارای توانایی ضد عفونی کننده و قدرت درمان دیابت، مشکلات گردش خون و روماتیسم است.

همچنین به نظر می رسد که خواص ضد التهابی مفیدی برای درمان مدرن مشکلات سلامتی دارد. به نظر نمی رسد که به طور خاص برای علائم ام اس مورد مطالعه قرار گرفته باشد.

سایر گیاهان دارویی برای درمان بیماری ام اس

غافث

استفاده کنونی از گیاه غافث مبتنی بر قرن ها استفاده از آن در درمان انواع مشکلات سلامتی است.

اگرچه خواص دارویی متفاوتی به انواع مختلف غافث نسبت داده می شود، تحقیقات اخیر خواص ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و تقویت کننده متابولیسم را کشف کرده است.

برگ زغال اخته

زغال اخته که به نام هاکلبری نیز شناخته می شود، می توان از میوه یا برگ های آن استفاده کرد. اگرچه اغلب در غذاها استفاده می شود، اما می توان از انواع توت ها و برگ ها برای استخراج عصاره های گیاهی برای مکمل ها و سایر مصارف دارویی استفاده کرد.

از لحاظ تاریخی، این گیاه برای درمان همه چیز از مشکلات بینایی و اسکوربوت گرفته تا اسهال و مشکلات گردش خون استفاده می‌شده است. کارآزمایی های انسانی قابل اعتماد کمی برای مطالعه این گیاه وجود دارد، و تحقیقات زغال اخته به طور خاص مربوط به ام اس عملاً وجود ندارد.

با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زغال اخته غنی از آنتی اکسیدان ها است و این پتانسیل را دارد:

  • بهبود بینایی
  • کاهش التهاب
  • محافظت از عملکرد شناختی

کت نیپ (گربه ای)

کت نیپ (Catnip) که به آن کت مینت، نعنای گربه‌ای یا پونه سای گربه‌ای هم می گویند، یک گیاه از خانواده نعناع با اسم علمی نپتا کاتاریا (Nepeta cataria) هست که برگ‌هایی شبیه پر به رنگ سبز روشن و گل‌هاش بنفش یا ارغوانی کم‌رنگ دارد؛ برگ‌های کت نیپ یک نوع روغن جذب کننده گربه به نام نپتالاکتون دارند که بوی آن می‌تواند باعث تغییرات رفتاری در گربه‌ها شود.

ظاهراً کت نیپ فقط برای بچه گربه ها نیست. برخی افراد از این گیاه برای مدیریت درد ام اس استفاده می کنند. با این حال، گیاه گربه ای ممکن است در واقع خستگی را بدتر کند یا اثر سایر داروهای آرام بخش را چند برابر کند.

11 روش درمان طبیعی بیماری ام اس

11 روش درمان طبیعی بیماری ام اس

بابونه

بابونه قرن‌هاست که به صورت موضعی و خوراکی برای موارد زیر استفاده می‌شود.

  • بیماری های پوستی
  • بی خوابی یا اضطراب
  • ناراحتی معده
  • گاز یا اسهال

آزمایش‌ها روی انسان‌ها بسیار اندک است، اما استفاده رایج و در دسترس بودن آن به اشکال مختلف، بابونه را به یک داروی محبوب برای برخی از افراد مبتلا به ام‌اس تبدیل می‌کند.

بابونه دارای آنتی اکسیدان منبع مورد اعتماد و اثرات ضد باکتریایی است، و همچنین به دلیل توانایی آن در جلوگیری از رشد تومور و زخم های دهان در افراد مبتلا به سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است.

سنبل الطیب

سنبل الطیب که به طور سنتی برای سردرد، لرزش و انواع اختلالات خواب استفاده می شود، برای اضطراب و افسردگی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. تحقیقات در مورد اثربخشی سنبل الطیب برای بی خوابی و اضطراب متفاوت است، اما ممکن است به مشکلات خواب کمک کند.

به طور کلی، تحقیقات در مورد درمان های طبیعی ام اس، مانند بسیاری از بیماری های دیگر، محدود است. آزمایشات انسانی باید بر اساس یافته های قابل توجه آزمایشگاهی و تحقیقات حیوانی باشد که می تواند یک فرآیند علمی طولانی باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 ریشه سنبل الطیب را با خواص درمان کاهش تپش قلب و تقویت قلب و درمان بی خوابی و تشنج اطفال و دافع سودا و درمان کابوس و دندان قروچه و از بین بردن نفخ و افزایش اشتها، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. عالی بود مرسی
    10 اسفند 1402

    عالی بود مرسی

0